fase | actie | datum | jaarnummer |
infomoment bewoners | Leefbaarheidsbevraging Workshop Infomoment | augustus 2021 10 mei 2022 8 december 2022 | -- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Deurne | 3 april 2023 | 84 |
Het district wenst:
Het districtscollege van Deurne keurde op 3 april 2023 (jaarnummer 84) de projectdefinitie en het concept voor wegeniswerken in de Ter Rivierenlaan, district Deurne, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het district Deurne wenst de Ter Rivierenlaan her aan te leggen en om te vormen tot een klimaatrobuuste straat die klaar is voor de toekomst. Bij deze herinrichting wordt er ingezet op ontharding en verblauwing. Hiervoor wordt een kwalitatieve en duurzame groenstructuur voorzien die tevens een verbinding vormt tussen de aangrenzende groengebieden. De verblijfskwaliteit wordt verbeterd en er wordt ingezet op verkeersveiligheid. Water-link vernieuwt de riolering in de straat en neemt inrichtingsmaatregelen op om het regenwater te laten infiltreren en bufferen zodat wateroverlast wordt voorkomen.
Analyse
Op basis van de adviezen en een grondige analyse werd de bestaande toestand in beeld gebracht.
De Ter Rivierenlaan is een statige woonstraat met historisch waardevolle woningen met groene voortuinen, verschillende bomen, ruime voetpaden en een breed straatprofiel.
De Ter Rivierenlaan is een straat met voornamelijk woonfuncties. Op de straathoeken en onder de appartementsgebouwen in het meest zuidelijke straatdeel bevindt zich op verschillende plekken lokaal gerichte kleinhandel. Centraal in de straat staat de Sint Rumolduskerk. In de directe omgeving van de Ter Rivierenlaan is er de basisschool ‘Het Baronneke’ en zijn er enkele kleine groene speelplekken.
De straat is een lokale woonstraat met een snelheidsregime van 30km/u en tweerichtingsverkeer. De kruispunten zijn ingericht als ronde punten. Langs weerszijden van de rijweg bevindt zich een parkeerstrook voor langsparkeren. De straat is aangeduid als een wijkroute in het functioneel fietsroutenetwerk.
De Ter Rivierenlaan is overstromingsgevoelig. Verschillende woningen hebben geregeld last van ondergelopen kelders. De huidige riolering bestaat uit een gemengd stelsel.
De vele en gevarieerde bomen in de straat creëren een groen straatbeeld. Dankzij haar ligging en breedte heeft de Ter Rivierenlaan het potentieel om een waardevolle groenstructuur en groenverbinding tussen het noordelijk gelegen gemeentepark ‘Bremweide’ en het zuidelijk gelegen provinciaal groendomein ‘Rivierenhof’ te vormen.
Concept
Op basis van ontwerpend onderzoek werden verschillende profielen met elkaar vergeleken. Rekening houdend met de ambities voor de straat (ontharden, vergroenen, aangename woonomgeving creëren, verkeersveiligheid,…) waterinfiltratie, brandveiligheid en daarbij horend de bereikbaarheid van de woningen werd het voorliggende concept weerhouden.
De krachtlijnen van het aangepaste concept worden hier opgesomd:
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
In de bestaande toestand zijn er 198 plaatsen. Bij de heraanleg wordt de volledige straat voorzien van langsparkeerplaatsen. Bij de uitwerking naar de volgende fase zal dit verder geconcretiseerd worden.
Bomenbalans
In het straatdeel van de Turnhoutsebaan tot aan de Plankenbergstraat blijven al de bestaande bomen behouden. In de rest van de straat dient, ten gevolge van diverse randvoorwaarden, waaronder de brandweerbereikbaarheid, een groot deel van de bestaande bomen te verdwijnen. Deze straatsegmenten worden volledig heraangelegd met een brede middenberm die sterk inzet op een kwalitatieve groenstructuur met een hoog aantal toekomstbomen en snel groeiende ondersteuners waardoor een volwassen en groen straatbeeld zo snel mogelijk gerealiseerd wordt.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ter Rivierenlaan heeft vandaag een gemengd rioleringsstelsel. Bij de heraanleg wordt een gescheiden riolering voorzien. Bijkomend wordt volop ingezet op het infiltreren en vertraagd afvoeren van hemelwater.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Ter Rivierenlaan is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.
In de zomer van 2021 werd een leefbaarheidsbevraging georganiseerd. Straat- en buurtbewoners konden zo (digitaal) doorgeven hoe zij hun straat beleven, wat er goed is en wat er beter kan.
Op dinsdag 10 en woensdag 11 mei 2022 organiseerde district Deurne een participatiemoment dat doorging in de vorm van een workshop. Hierbij gingen deelnemers concreet aan de slag om hun straat vorm te geven. De focus lag hierbij op de invulling van de groene ruimte en de straatbeleving. De ontwerper ging met deze input aan de slag om het conceptontwerp op te maken.
Op 8 december 2022 organiseerde het district Deurne een inloopmoment over het concept. Voor bepaalde inrichtingselementen konden aanwezigen ter plaatse feedback geven.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5042500000/224/2DEU010101M01316/2DE090200.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (17 maart 2023 ) voor de wegeniswerken in de Ter Rivierenlaan, district Deurne.