Terug
Gepubliceerd op 02/05/2023

2023_CBS_02788 - District Antwerpen. Alfons De Cockstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/04/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02788 - District Antwerpen. Alfons De Cockstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_02788 - District Antwerpen. Alfons De Cockstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Alfons De Cockstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 juli 2019 (jaarnummer 5725);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel-noord";  
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen', district Antwerpen.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Met de heraanleg van het Alfons De Cockplein werden ook de omliggende straten mee vernieuwd. De Alfons De Cockstraat werd gedeeltelijk heraangelegd, en het beperkt eenrichtingsverkeer werd ingevoerd in het deel tussen de Max Elskampstraat en de Maurits Sabbelaan, met toegelaten rijrichting naar de Maurits Sabbelaan.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • om te voorkomen dat het verkeer komende van de Maurits Sabbelaan zich klem rijdt ter hoogte van de Max Elskampstraat, werd het beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd in het deel tussen de Max Elskampstraat en de Maurits Sabbelaan, met toegelaten rijrichting naar de Maurits Sabbelaan (artikel 1);
  • het parkeerverbod wordt ingericht langs de even zijde, in het deel tussen de Sint-Bernardsesteenweg en de Van Peenestraat (artikel 2).
De parkeerbalans rond het Alfons De Cockplein neemt af met zes parkeerplaatsen.

In de Alfons De Cockstraat zijn er zeven parkeerplaatsen bij gekomen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.   

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 maart 2023 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 17 april 2023 (jaarnummer 40) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Alfons De Cockstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5725).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen