Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022135108 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Katrien Janssens met als adres De Villegasstraat 54 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | De Villegasstraat 54-56 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 21 sectie B nrs. 44W7 en 44H7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | samenvoegen van twee woningen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Inhoud van de aanvraag
- samenvoegen van nr. 54 en nr. 56 tot een eengezinswoning;
- voorzien van een nieuwe samengevoegde achterbouw;
- wijzigen van de scheimuren;
- aanleggen dakterras;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
dit artikel is van toepassing bij het wijzigen van het aantal wooneenheden. Bijkomend is de totale gevel door de gevraagde wijzigingen wel breder dan 8 meter, waardoor er conform artikel 12 wel de mogelijkheid tot het voorzien van een garagepoort ontstaat;
er is geen septische put voorzien ter hoogte van huisnummer 54. Het is niet duidelijk op de plannen of het toilet ter hoogte van huisnummer 54 wordt aangesloten op de septische put (te huisnummer 56).
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Zowel het gebouw te De Villegasstraat 54 als het gebouw te De Villegasstraat 56 betreffen kwalitatieve eengezinswoningen met aanpalende tuin. Door het samenvoegen van beide woningen tot één eengezinswoning, wordt er dus één kwalitatieve eengezinswoning gesupprimeerd.
Het supprimeren van een kwalitatieve grondgebonden eengezinswoning is onaanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Villegasstraat wordt gekenmerkt door een stedelijk ritme van gesloten eengezinswoningen met een perceelbreedte van circa 5 meter. De aanvraag betreft het samenvoegen van twee aangrenzende percelen, waardoor een perceelbreedte van circa 10 meter ontstaat. De schaal van het samengevoegde gebouw is niet in overeenstemming met de schaal die kenmerkend is binnen de context van de Villegasstraat.
Gelet op het behoud van de uitdrukking van het volume in 2 verschillende gebouwen is dit in afwijking op artikel 6 van de bouwcode aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gebruiksgenot
Indien in het advies het samenvoegen van beide percelen of beide woningen gunstig geadviseerd zou worden, dan zou het nodig zijn dat de nieuwe samengevoegde woning aan de huidige kwaliteitseisen voldoet.
Het is bij het samenvoegen van beide woningen tot 1 gebouw met een breedte van circa 10 meter o.a. mogelijk om alle ruimtes van een optimale daglichttoetreding te voorzien. Dit is in het huidige voorstel niet het geval. De centraal gelegen verblijfsruimtes ter hoogte van het gelijkvloers blijven ingesloten behouden. Bij schaalvergroting wordt verwacht beide leefruimtes van een doorzontypologie te voorzien door de muren naar de eetkamer maximaal te verwijderen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.
Standpunt college
Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.
De aanvrager wenst de twee eengezinswoningen samen te voegen zodat 1 grotere buitenruimte, 3 voldoende ruime slaapkamers en een bureau voor thuiswerk, worden gerealiseerd. De aanvraag omvat enkel interne werken om de verbinding tussen de 2 woningen te maken.
Artikel 6 Harmonie en draagkracht
De GOA stelt ten onrechte dat door het samenvoegen van de woningen de schaal van de woningen en de perceelritmiek, die kenmerkend is voor de straat, wordt doorbroken.
De voorgevel blijft behouden in de oorspronkelijke toestand en blijft bijgevolg het uitzicht hebben van twee eengezinswoningen.
Artikel 23 Opdelen van een woning
Aangezien de interne structuur, de voorgevel en de typologie van de twee eengezinswoningen behouden blijven, heeft het college in dit geval geen bezwaar tegen een samenvoeging van de twee eengezinswoningen.
Het is wel belangrijk dat het in de toekomst mogelijk blijft om eenvoudig terug te gaan naar twee eengezinswoningen en er wordt vermeden dat de uitgebreide eengezinswoning wordt opgedeeld in een meergezinswoning.
Daarom wordt als voorwaarde opgelegd dat er geen structurele werken mogen worden uitgevoerd die een eenvoudige terugkeer naar 2 eengezinswoningen kunnen bemoeilijken.
Uit de samenvoeging van de twee eengezinswoningen kan in de toekomst geen enkel recht worden geput om tot opdeling in meerdere woongelegenheden over te gaan.
Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen
Gelet op de architecturale waarde van de gevels en het feit dat de gevels in hun oorspronkelijke toestand behouden blijven, is het niet aangewezen om een poort te laten voorzien in de gevel. Bovendien zou het toevoegen van een poort de eenvoudige terugkeer naar twee eengezinswoningen bemoeilijken.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 10 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 10 juli 2023 |
Verslag GOA | 5 april 2023 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het is verboden om structurele werken uit te voeren die een eenvoudige terugkeer naar 2 eengezinswoningen kunnen bemoeilijken.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.