Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

2023_CBS_02252 - District Antwerpen. Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat. Heraanleg. SWPR13110 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_02252 - District Antwerpen. Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat. Heraanleg. SWPR13110 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_02252 - District Antwerpen. Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat. Heraanleg. SWPR13110 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

 infomoment bewoners

14 juni 2022


coördinatieoverleg openbaar domein

17 oktober 2022


definitief ontwerp
goedkeuring districtscollege Antwerpen
23 januari 2023
51

Door ingrijpende nutswerken is de staat van het wegdek van de Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat zodanig verslechterd dat een heraanleg noodzakelijk is. Het districtsbestuur van Antwerpen wenst van deze gelegenheid gebruik te maken om de straten te vergroenen en maatregelen te nemen tegen foutparkeren.

Ambitie
De Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat worden aangelegd als aangename verblijfsstraten met ruimte voor groen.

Op 23 januari 2022 (jaarnummer 51) keurde het districtscollege Antwerpen het definitief ontwerp voor de wegeniswerken in de  Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Argumentatie

Het definitief ontwerp vertrekt van de volgende uitgangspunten:

  • de straten worden gelijkgronds aangelegd;
  • het materiaal van de bestrating is mozaïekkeien in halfsteensverband met mortelvoeg;
  • in de Leeuwenstraat komen plantvakken tegen de gevels om de straat te vergroenen en het foutparkeren tegen te gaan. De plantvakken worden afgeboord met een opstaande boordsteen om de beplanting te beschermen. Verhoogde plantenbakken zijn niet wenselijk, aangezien deze te snel uitdrogen en dus te vaak begoten moeten worden;
  • er komen zones voor geveltuinen. De bewoners kunnen hier naar keuze een geveltuin aanvragen;
  • de minimale draaicirkels voor de brandweer zijn fysiek niet mogelijk, omdat de straten te smal zijn. Wel wordt er een berijdbare zone van vier meter voorzien;
  • de bestaande vergunde terrasoppervlaktes worden in het plan geïntegreerd. Mogelijke nieuwe terrassen komen op de plaats van een plantvak, waar dan een houten vloer in gelegd wordt.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • woonerf;
  • snelheidsregime 20;
  • snelheidsremmers nodig (asverschuiving om de 50m);
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • rijrichting Bergstraat: van Kammenstraat naar Leeuwenstraat;
  • rijrichting Leeuwenstraat en Gierstraat: van Reyndersstraat naar Kammenstraat;
  • fietsen in beide richtingen toegelaten + speedpedelecs.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van nul plaatsen in de bestaande toestand naar nul plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Er zijn geen rioleringswerken gepland. Er wordt gestreefd naar maximale infiltratie van regenwater, door het voorzien van groenzones.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd. De Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5002500000/224/2ANT010502M02625/2AN090610/2300.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden
  • 17 oktober 2022
  • Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:
    1. de inplanting van de groenvakken afgestemd wordt op de bochtstralen van de vuilwagens.
      De groenvakken werden herschikt om de doorgang voor de vuilwagen mogelijk te maken.
    2. onderzocht wordt of een groenvak ingeplant kan worden in de Gierstraat om het foutparkeren tegen te gaan.
      Het is niet mogelijk een extra groenvak in te planten in de Gierstraat, omdat de vuilwagen dan niet meer kan passeren.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M02625 - SWPR13110 Bergstraat, Gierstraat, Leeuwenstraat (woonerven Vrijdagmarkt)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het definitief ontwerp (3 november  2022) voor de heraanleg in de Bergstraat, Gierstraat en Leeuwenstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221103_13110_DO_BT_NT.pdf
  • 20220614_verslag_gierstraat.docx