Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

2023_CBS_01672 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149795. Tavernierkaai 11 en 57. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_01672 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149795. Tavernierkaai 11 en 57. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_01672 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149795. Tavernierkaai 11 en 57. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022149795

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

de heer Vincent Peters met als adres Potgieterstraat 10 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Tavernierkaai 11 en 57 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nrs. 90/7A en 2451A

waarvan:

 

-          20221118-0014

afdeling 1 sectie A nr. 90/7A (melding klasse 3)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een kantoor naar een evenementenruimte en exploiteren van die evenementenruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          29/03/2019: tijdelijke (2 jaar) en voorwaardelijke vergunning college (OMV_2018145952) voor het omvormen van bureel naar evenementruimte en plaatsen van containers als vergaderruimte en fietsenstallingen.
 

Bestaande toestand

-          functie:

  • site tussen het Loodswezen, de Tavernierkaai en de Scheldeoever;
  • gebouwencluster met achteraan rechts bureelruimte en vooraan links vergaderruimte;

-          bouwvolume:

  • rechts is er een pand van 2 bouwlagen onder platte daken;
  • centraal vooraan op de site zijn er 2 aaneengeschakelde gebouwen van 1 bouwlaag onder platte daken;
  • links is er een pand van 1 bouwlaag (2 gekoppelde zeecontainers) onder platte daken;

-          gevelafwerking:

  • wanden in geverfd staal of baksteen;

-          inrichting:

  • verharde binnenplaats.
     

Nieuwe toestand

-          functie: 

o        gebouwencluster met achteraan rechts evenementruimte met bar;

o        het bestaande sanitair blijft behouden en zolderruimte wordt opslagruimte;

-          bouwvolume:

o        binnenplein met fietsenstallingen.

Inhoud van de aanvraag

-          gebouwencluster met achteraan rechts evenementruimte met bar;

-          plaatsen fietsenstallingen;

-          tijdelijke vergunning voor een periode van 2 jaar;

-          de centrale panden en het voorste gedeelte van het rechtse pand maken geen deel uit van de aanvraag en blijven ongewijzigd.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 24 april 1996 nam het college akte van een melding ingediend op naam van IMEA voor exploitatie van een transformator (AN1995/482). De Vlaamse overheid nam op 1 maart 2019 akte van een melding ingediend op naam van THV Artes Roegiers – Artes Depret voor exploitatie van een werf (OMV_2019010975).

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van een publiek toegankelijke inrichting waar muziek geproduceerd wordt. De vergunning wordt gevraagd voor een duurtijd van twee jaar.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) melding klasse 3
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A)LAeq,15min

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 februari 2023

27 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

2 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

2 februari 2023

17 februari 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 februari 2023

14 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 februari 2023

9 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

2 februari 2023

6 februari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat. Het gebied dat als oeverstrook met bijzondere bestemming is aangeduid, is bestemd voor de heraanleg van de kaaien: buurtrecreatie alsmede toeristische en havenactiviteiten kunnen er samengaan; alleen werken en handelingen die daarmee verband houden zijn er toegelaten.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan. De voorgestelde handelingen omvatten immers geen gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 18 Niveauverschillen - algemene bepalingen:

niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden. De deur tot de vergaderruimte in de containers bevindt zich circa 10 cm boven het maaiveld en er is geen helling voorzien;

  • Artikel 22 Toegangen en deuropeningen - algemene bepalingen:

de vleugels van de nieuwe dubbele deur naar de eventruimte zijn slechts 0,75 m breed, terwijl minstens één vleugel over een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm dient te beschikken.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 26 Afvalverzameling:

er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging met verluchting van minimaal 4 m² voorzien;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan, zoals hoger omschreven. De voorgestelde handelingen omvatten immers geen gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen. In toepassing van artikel 4.4.4.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan het vergunningverlenende bestuursorgaan echter handelingen vergunnen gericht op het sociaal-culturele of recreatieve medegebruik van het gebied, voor zover ze door hun beperkte impact de verwezenlijking van de algemene bestemming niet in het gedrang brengen. Voor niet van vergunningsplicht vrijgestelde handelingen die verbonden zijn met occasionele of hoogdynamische sociaal-culturele of recreatieve activiteiten, kan wel slechts een tijdelijke vergunning worden afgeleverd, of een vergunning onder de voorwaarde dat de betrokken handelingen slechts gedurende een specifieke periode of op bepaalde momenten aanwezig kunnen zijn.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag werd voorafgaandelijk met de initiatiefnemers besproken. Alle opmerkingen werden in de aanvraag verwerkt. De dienst OS/BI/Invest geeft hierom dan ook een gunstig advies.

Gelet op de locatie in de afgebakende strategische horecakern Eilandje is op deze locatie kleinschalige evenementenruimte/nachtleven gunstig te beoordelen. De kleinschalige vergaderruimten zijn verweefbaar met de omliggende functies in deze zone van de binnenstad. Beide functies dienen wel een tijdelijk karakter te hebben met het oog op de verdere herontwikkeling van de Scheldekaaien en het project rond het Loodswezen. Dit wordt als voorwaarde uit het advies meegenomen.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag omvat hoofdzakelijk een functiewijziging binnen een bestaand en vergund volume. Bijkomend wordt een vergaderruimte voorzien in twee aan elkaar geschakelde zeecontainers. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Het project richt zich voornamelijk op de buurt wat garanties moet geven voor de draagkracht van het project. Dit zal als voorwaarde worden opgelegd. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Gelet op de tijdelijkheid van het project zijn de twee containers op deze locatie aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Strijdig met de bouwcode werd er geen ruimte voorzien voor afvalverzameling. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en zal in voorwaarde worden opgelegd. Daar er verwezen wordt naar een horeca inrichting is voor de site ook een horeca toelating van toepassing. Het verkrijgen van een omgevingsvergunning ontslaat de uitbater niet om andere nodige vergunningen en/of toelatingen te bekomen.

De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd. In toepassing van artikel 4.2.19. §1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zullen deze aanpassingen als voorwaarde in de vergunning worden opgelegd. Zo moet het niveauverschil naar de vergaderruimte voorzien worden van een helling, conform de bepalingen van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. Verder moeten de deuren conform de bepalingen van artikel 22 voldoende breed worden voorzien.

Gezien het tijdelijk karakter en de aard en kleinschaligheid van het concept zijn de werken stedenbouwkundig aanvaardbaar, waardoor de aanvraag, mits naleving van de gestelde voorwaarden, in aanmerking komt voor vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag een tijdelijk karakter heeft. Bovendien richt het project of initiatief zich voornamelijk op de buurt waardoor het slechts een lokaal bereik zal hebben en er bijgevolg op vlak van mobiliteit geen probleem te verwachten is.

 

Fietsvoorzieningen:

Er wordt een overdekte fietsenstalling voorzien voor personeel en een aparte fietsenstalling voor 30 fietsen op de binnenkoer.

De werking richt zich vooral op jongeren die te voet of met de fiets zullen komen.

Deze fietsenstallingen volstaan voor deze nieuwe functies.

 

Laden en lossen moet op eigen terrein gebeuren.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

In één van de gebouwen van “Onder Stroom” ter hoogte van de Scheldekaaien wenst men een evenementenruimte uit te baten. Klasse 3-rubriek 32.1.1 wordt gevraagd voor een feestzaal of publiek toegankelijk lokaal waar muziek geproduceerd wordt en het maximale geluidsniveau in de inrichting kleiner of gelijk is aan 95 dB(A) LAeq,15min.

 

De mogelijke effecten van deze exploitatie zijn beperkt. De evenementenruimte kent geen omwonende buren. Het gebouw wordt gekenmerkt door zijn geïsoleerde positie in het stedelijk weefsel langsheen de Scheldekaaien waardoor er geen effecten zijn op de omgeving wat betreft geluid en trillingen. Bovendien is de evenementenruimte voorzien van geluidsisolatie en een “limiter”. Dit is een elektronische schakeling in de geluidsapparatuur die ervoor zorgt dat het geluidsniveau van het signaal niet boven de toegestane drempelwaarde uitkomt.

 

Wat betreft mobiliteit werd een evenementenvervoersplan uitgewerkt:

  • Fiets: er worden fietsenrekken voorzien op het terrein van Onder Stroom.
  • Stadsvelo: schuin tegenover het pand, op de hoek met de Sint-Aldegondiskaai, is er een station van Stadsvelo’s.
  • Openbaar vervoer: tram 7 (halte Brouwersvliet), tram 70 (halte Antwerpen MAS) en bus 23 (Antwerpen Noorderplaats) bevinden zich op minder dan een kwartier wandelen van de locatie. 
  • Auto: laden en lossen kan langs de hoofdingang van het gebouw via een weg die uitkomt op de Tavernierkaai. Parking Rijnkaai en Parking Tolhuis bevinden zich in de omgeving. Gezien de ruime mogelijkheden van openbaar vervoer en het tijdelijke karakter van de inrichting wordt geen parking op eigen terrein voorzien.

 

Voorliggend project is niet MER-plichtig. Het aanvraagdossier heeft geen betrekking op een activiteit die voorkomt op de lijst van bijlage III (besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening).

 

De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Laden en lossen moet op eigen terrein gebeuren.

3. Er moet een afvalberging voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.

4. Er moet een helling worden voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

5. De deuren moeten conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid voldoende breed worden voorzien.

6. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. 

7. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen voor een periode van twee jaar.

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A)LAeq,15min

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. Een ingeschakelde geluidslimiter voorkomt dat het geproduceerde geluidsniveau boven de toegestane drempelwaarde uitkomt.
2. De evenementenruimte dient voorzien te worden van voldoende geluidsisolatie zodat hinder naar de omgeving beperkt wordt.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 november 2022

Volledig en ontvankelijk

25 januari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

24 juni 2023

Verslag GOA

17 maart 2023

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Laden en lossen moet op eigen terrein gebeuren.
3. Er moet een afvalberging voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.
4. Er moet een helling worden voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
5. De deuren moeten conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid voldoende breed worden voorzien.
6. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. 
7. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Bijzondere milieuvoorwaarden
1. Een ingeschakelde geluidslimiter voorkomt dat het geproduceerde geluidsniveau boven de toegestane drempelwaarde uitkomt.
2. De evenementenruimte dient voorzien te worden van voldoende geluidsisolatie zodat hinder naar de omgeving beperkt wordt.

Brandweervoorwaarden

De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/YS/2023/G.04658.A1.0003 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A)LAeq,15min

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor een periode van 2 jaar.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.