Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

2023_CBS_02129 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149100. Sint-Bernardsesteenweg 843. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_02129 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149100. Sint-Bernardsesteenweg 843. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_02129 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149100. Sint-Bernardsesteenweg 843. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022149100

Gegevens van de aanvrager:

de heer Omar Ates met als adres Sint-Bernardsesteenweg 843 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Sint-Bernardsesteenweg 843 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 666N7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelshuis en het wijzigen van de voorgevel.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/10/1999: vergunning (1006#20016) voor het renoveren van de voorgevel;

-          29/11/1982: vergunning (1006#20021) voor het slopen van de bestaande woning en het oprichten van een woning met winkel.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met handelsruimte als complementaire functie;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte gelijkvloers circa 18,3 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping circa 14,2 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume circa 9,5 m;
  • kroonlijsthoogte circa m 9,7 m;
  • dakterras op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gevelbepleistering;
  • buitenschrijnwerk in hout;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen.

 

Bestaande toestand

-          gelijkvloers uitgebreid met een veranda tot een bouwdiepte van circa 16,8 m;

-          bijgebouw in de tuin aan de rechterzijde tegen de perceelsgrens met een lengte van circa 17,8 m, een breedte van circa 1,16 m en een kroonlijsthoogte van circa 2,6 m;

-          buitenschrijnwerk gewijzigd naar beige pvc;

-          vitrineraam voorzien van ondoorzichtig rolluik;

-          trap van het dakterras naar de tuin gesupprimeerd.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • con form vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • uitbreiden van het gelijkvloers aan de rechterzijde tot een bouwdiepte van circa 16,9 m;
  • verbouwen van de voorgevel op het gelijkvloers en het voorzien van een afzonderlijke toegang voor de woning in de inkom;
  • oprichten van een terrasoverkapping op het gelijkvloers tot een bouwdiepte van circa 18,5 m;
  • uitbreiden van de eerste verdieping aan de rechterzijde tot een bouwdiepte van circa 16,9 m;
  • oprichten van een terrasoverkapping bij het dakterras tot een bouwdiepte van circa 16,9 m;
  • supprimeren van de trap van het dakterras naar de tuin;
  • oprichten van een bijgebouw in de tuin aan de rechterzijde tegen de perceelsgrens met een lengte van circa 17,8 m, een breedte van circa 1,16 m en een kroonlijsthoogte van circa 2,6 m;

-          gevelafwerking:

  • vitrineraam met rolluik vervangen door een beige aluminium accordeonpoort;
  • buitenschrijnwerk in beige pvc.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de trap naar de tuin;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

6 februari 2023

13 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

6 februari 2023

27 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 februari 2023

17 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 februari 2023

10 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

6 februari 2023

8 februari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 12 Levendige plint:
    door het wijzigen van de vitrineraam naar een gesloten poort verdwijnt het contact tussen de gebruiker van het gebouw en de straat, de winkel- of een gebruiksruimte moet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, in gevels van minder dan 8 m breed is geen toegangspoort toegestaan.;
  • artikel 38 Groendaken:
    het nieuwe bijgebouw heeft een dakoppervlakte van circa 20,6 m² waardoor dit moet voorzien worden van een groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bouwcode:

Levendige plint (art.12):

-          De aard van commerciële activiteit wijzigt. Voor de nieuwe onderneming is het noodzakelijk dat voertuigen en boten binnengereden kunnen worden. Hierdoor wordt de vitrine van de bestaande handelsruimte aangepast naar een opendraaiend gevelpui om laden en lossen mogelijk te maken. Artikel 12 van de bouwcode stelt dat bij gevels smaller dan 8 meter dit niet toegelaten is. Voor deze wijziging werden gunstige adviezen verleend door de stedelijke diensten Business en Innovatie, Mobiliteit, Milieudienst en door het Agentschap Wegen en Verkeer. Gelet op het doorzichtig karakter van het nieuwe gevelpui en de gunstige adviezen kan er met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan op dit artikel.

 

Groendaken (art.38):

-          Het plat dak van de uitbreiding op de eerste verdieping wordt niet uitgevoerd met een groendak. Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit voorschrift. Dit wordt dan ook opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag werd gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Business en Innovatie. Het advies over de functionele inpasbaarheid wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd. Er wordt bijkomend opgemerkt dat de bovengelegen woonentiteit een afzonderlijke toegang heeft. Er wordt een interne doorgang behouden met het gelijkvloers atelier. Het handelspand dient één geheel te blijven. Dit wordt dan ook opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het bijkomende volume en het programma zoals voorgesteld. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassing van het gelijkvloerse pui zijn visueel inpasbaar in de woonomgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer wordt integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Het dossier werd verder gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Milieu.

 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Fietsvoorzieningen:

“Voor de uitbreiding met één slaapkamer moet er één extra fietsstalplaats voorzien worden.”

Dit wordt mee als voorwaarde van vergunning opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het handelspand (woning met gelijkvloerse handelsruimte) moet één en ondeelbaar blijven in verkoop.

3. Het dak van de nieuwe uitbreiding moet uitgevoerd worden met een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

4. Er moet een bijkomende fietsenstalling voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode.

5. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 november 2022

Volledig en ontvankelijk

6 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 juli 2023

Verslag GOA

27 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het handelspand (woning met gelijkvloerse handelsruimte) moet één en ondeelbaar blijven in verkoop.

3. Het dak van de nieuwe uitbreiding moet uitgevoerd worden met een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

4. Er moet een bijkomende fietsenstalling voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode.

5. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.