Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

2023_CBS_02114 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148823. Oogststraat 241. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_02114 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148823. Oogststraat 241. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_02114 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148823. Oogststraat 241. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022148823

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Nele Vercauteren met als adres Kaaistraat 21 te 9140 Temse

Ligging van het project:

Oogststraat 241 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 372A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitvoeren van een functiewijziging van commerciële functie naar reca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     8/02/2019: vergunning (OMV_2019003527) Zilverkwartier Berchem - het bouwen en exploiteren van 82 woningen, een supermarkt (Colruyt), een kleine commerciële functie en een ondergrondse parkeergarage.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • commerciële ruimte van circa 57 m² op hoek van Oogststraat en Renée Suerickx-Demarbaixstraat;

-          gevelafwerking:

  • parement beige en schrijnwerk in aluminium antraciet;
  • raamomlijstingen in groene gevelsteenaccenten;

-          inrichting:

  • verharde tuinzone rechts (Renée Suerickx-Demarbaixstraat) met fietsstalplaatsen.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van de raamverdelingen van het buitenschrijnwerk en de toegangsdeuren.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • reca-ruimte van 57 m²;

-          gevelafwerking:

  • parement beige en schrijnwerk in aluminium antraciet;

-          inrichting:

  • verharde tuinzone rechts (Renée Suerickx-Demarbaixstraat) ingericht als terras;
  • openbaar domein (Oogstraat) ingericht als terras en fietsstalplaatsen.

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van commerciële functie naar reca;

-          wijzigen van buitenschrijnwerk in de voorgevel;

-          wijzigen van de raamomlijsting in groene gevelsteenaccenten;

-          plaatsen van gevelreclame;

-          wijzingen aan het openbaar domein.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

 

19 januari 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

10 maart 2023

16 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 maart 2023

20 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

10 maart 2023

27 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Zilverkwartier, goedgekeurd op 24 september 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor gemengde functies - woon-werkgebied oogststraat noord (ge1) en artikel 2: zone voor gemengde functies - woon-werkgebied oogststraat zuid (ge2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan, RUP Zilverkwartier.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    de groene gevelsteenaccenten rondom de ramen worden niet op de geveltekeningen en visualisaties weergegeven. Deze groene accenten zijn kenmerkend voor de architectuur van het gehele gebouw;
  • Artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    §5 het belichte logo “mono” in de gevel langs de Oogststraat bevindt zich minder dan 2,6 m boven het peil van het voetpad en heeft een uitkragen van meer dan 15 cm;
  • Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
    §4 de deuren draaien over het openbaar domein;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    er worden valse plafonds voorzien, waardoor: de vereiste hoogte van 2,60 m wordt niet voorzien. De vrije hoogte betreft circa 2,57 m ter hoogte van de verbruiksruimte en circa 2,25 m ter hoogte van de bar;
  • Artikel 26 Afvalverzameling:
    functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. De commerciële ruimte wordt niet van een eigen afvalberging voorzien;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de vergunde fietsstalplaatsen op eigen terrein worden verwijderd. Er worden geen fietsstalplaatsen op eigen terrein voorzien die voldoen aan de inrichtingsprincipes uit dit artikel;
  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    §1 publiciteit mag enkel verlicht worden met klemtoonverlichting. Enkel losse letters of logo’s mogen inwendig verlicht worden;
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:
    horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. Indien er warme maaltijden zullen worden geserveerd, dient het afvalwater geloosd te worden via een vetafscheider.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De vergunning van de entiteit op de hoek tussen de Oogststraat en de Renée Suerickx-Demarbaixstraat betrof een commerciële ruimte in casco-toestand. Deze ruimte invullen als een reca-zaak is inpasbaar binnen de bestemmingsvoorschriften. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De reca-zaak betreft een oppervlakte van crica 57 m². Dit is voldoende groot om de functie op een kwalitatieve wijze in te richten.

 

Over de volledige oppervlakte van de zaak wordt een vals plafond voorzien, waardoor de ruimte nog maar over een vrije hoogte van 2,25 tot 2,57 meter beschikt. Dit is onvoldoende hoog voor een reca-zaak. Het valse plafond wordt ongunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het niet uitvoeren van de groene gevelaccenten rondom de gevelopeningen sluit onvoldoende aan bij het totaalontwerp van het gebouw en wordt ongunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt een reca-terras ingericht. Deze terraszone beslaat zowel de publieke ruimte langs de Oogststraat als de vergunde verharding met fietsstalplaatsen langs de Renée Suerickx-Demarbaixstraat.

Het privatiseren van het openbaar domein voor de inrichting van de terraszone wordt ongunstig geadviseerd.

Het terras op eigen terrein langs de Renée Suerickx-Demarbaixstraat is aanvaardbaar op voorwaarde dat de vergunde fietsstalplaatsen elders voorzien worden in samenspraak met Publieke Ruimte.

 

De bijkomende fietsbeugels die nu worden voorzien langs de Oogststraat zijn onaanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van commerciële functie naar reca.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle wijzigingen aan het openbaar domein worden uitgesloten uit de vergunning.

3. Alle wijzigingen aan de gevels met uitzondering van het schrijnwerk en de zaak-gebonden publiciteit, rekeninghoudend met de voorwaarden, worden uitgesloten uit de vergunning.

4. Het belichte logo “mono” in de voorgevel langs de Oogststraat te voorzien op 2,6 meter boven het peil van het voetpad.

5. Het logo te verlichten conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode.

6. De verbruiksruimte van de reca-zaak te voorzien van een minimale vrije hoogte van 2,6 meter.

7. De reca-zaak te voorzien van een eigen afgescheiden ruimte voor afvalberging (in de private delen van de reca-zaak zelf of in de gemeenschappelijke delen van het gebouw op een veilig bereikbare locatie) conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.

8. Het afvalwater te lozen via een vetafscheider indien er warme maaltijden worden geserveerd of indien voedsel ter plaatse verwerkt wordt.

9. Geen deuren over het (toekomstig) openbaar domein te laten opendraaien, conform artikel 14 van de bouwcode;

10. De vergunde fietsstalplaatsen langs de Renée Suerickx-Demarbaixstraat elders te voorzien in samenspraak met Publieke Ruimte. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 november 2022

Volledig en ontvankelijk

5 december 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 mei 2023

Verslag GOA

29 maart 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle wijzigingen aan het openbaar domein worden uitgesloten uit de vergunning.

3. Alle wijzigingen aan de gevels met uitzondering van het schrijnwerk en de zaak-gebonden publiciteit, rekeninghoudend met de voorwaarden, worden uitgesloten uit de vergunning.

4. Het belichte logo “mono” in de voorgevel langs de Oogststraat te voorzien op 2,6 meter boven het peil van het voetpad.

5. Het logo te verlichten conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode.

6. De verbruiksruimte van de reca-zaak te voorzien van een minimale vrije hoogte van 2,6 meter.

7. De reca-zaak te voorzien van een eigen afgescheiden ruimte voor afvalberging (in de private delen van de reca-zaak zelf of in de gemeenschappelijke delen van het gebouw op een veilig bereikbare locatie) conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.

8. Het afvalwater te lozen via een vetafscheider indien er warme maaltijden worden geserveerd of indien voedsel ter plaatse verwerkt wordt.

9. Geen deuren over het (toekomstig) openbaar domein te laten opendraaien, conform artikel 14 van de bouwcode;

10. De vergunde fietsstalplaatsen langs de Renée Suerickx-Demarbaixstraat elders te voorzien in samenspraak met Publieke Ruimte.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.