Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

2023_CBS_02132 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129108. Gasthuishoevestraat 72-74. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_02132 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129108. Gasthuishoevestraat 72-74. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_02132 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129108. Gasthuishoevestraat 72-74. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022129108

Gegevens van de aanvrager:

de heer Heartly Eyeredue met als adres Gasthuishoevestraat 74 te 2170 Merksem (Antwerpen) en mevrouw Ogheneochuko Eyeredue met als adres Gasthuishoevestraat 74 te 2170 Merksem Antwerpen)

Ligging van het project:

Gasthuishoevestraat 72-74 te 2170 Merksem (Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 563N2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

opdelen van een eengezinswoning in 2 eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/12/2017: vergunning (20172235) voor het opdelen van een woning in twee eengezinswoningen;

-          04/06/1981: vergunning (1974#10507) voor de binnenverbouwing een van bestaande woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • 1 eengezinswoning door samenvoeging 2 huisnummers:

-          huisnummer 72: op linkerzijde;

-          huisnummer 74: op rechterzijde;

-          bouwvolume:

  • huisnummer 72:

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          dakkapel vooraan;

-          hoofdvolume heeft bouwdiepte van 8 m;

-          gelijkvloerse badkamer op linkerzijde tot op 10,50 m

  • huisnummer 74:

-          1 bouwlaag met schuin dak;

-          bouwdiepte bedraagt 8 m;

-          gevelafwerking:

  • 1 voordeur in huisnummer 72 uiterst links;
  • voormalige voordeuropening huisnummer 74 dichtgemaakt met glasdals;
  • geelbeige gevelsteen;
  • rood pannendak;
  • wit pvc schrijnwerk;

-          inrichting:

  • eengemaakte achtertuin.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • 2 eengezinswoningen:

-          huisnummer 72: op linkerzijde;

-          huisnummer 74: op rechterzijde;

-          bouwvolume:

  • huisnummer 72:

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          dakkapel vooraan;

-          hoofdvolume heeft bouwdiepte van 8 m;

-          gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 12 m;

  • huisnummer 74:

-          1 bouwlaag met schuin dak;

-          hoofdvolume heeft bouwdiepte van 8 m;

-          gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 12 m;

-          gevelafwerking:

  • witte opzetrolluiken;
  • geelbeige gevelsteen;
  • rood pannendak;
  • wit pvc schrijnwerk;
  • 2 nieuwe pvc voordeuren;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke achtertuin;
  • gelijkvloerse slaapkamer aan tuinzijde in beide woningen;
  • achter woning 72 houten constructie bekleed met muggengaas voor insectenvrij zitten.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • 2 eengezinswoningen:

-          huisnummer 72: op linkerzijde;

-          huisnummer 74: op rechterzijde;

-          bouwvolume:

  • huisnummer 72:

-          2 bouwlagen met schuin dak;

-          dakkapel vooraan;

-          hoofdvolume heeft bouwdiepte van 8 m;

-          gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 12 m;

  • huisnummer 74:

-          1 bouwlaag met schuin dak;

-          hoofdvolume heeft bouwdiepte van 8 m;

-          gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 12 m;

-          gevelafwerking:

  • witte opzetrolluiken
  • geelbeige gevelsteen;
  • rood pannendak;
  • wit pvc schrijnwerk;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke achtertuin;
  • gelijkvloerse slaapkamer aan tuinzijde in beide woningen;
  • achter woning 72 houten constructie bekleed met muggengaas voor insectenvrij zitten.

 

Inhoud van de aanvraag

-          opsplitsen van 1 eengezinswoning in 2 eengezinswoningen;

-          uitbreiden van de gelijkvloerse bouwdiepte;

-          plaatsen van een voordeur in de gevel uiterst rechts;

-          plaatsen van een houten constructie tegen de achtergevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 februari 2023

2 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24: Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: De zithoek en de keuken van de rechterwoning (huisnummer 74) hebben een gezamenlijke oppervlakte van circa 30,9 m² en worden voorzien van lichtdoorlatende oppervlaktes in de voorgevel met een totale oppervlakte van circa 2,69 m² waar dit minimaal 3,09 m² moet zijn, de zithoek van de rechterwoning wordt niet voorzien van een te openen geveldeel;
  • Artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: Er ontbreken 8 fietsstalplaatsen.
  • Artikel 30 : Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er ontbreekt 1 autostalplaats.
  • Artikel 38: Groendaken: Het nieuwe plat dak van de uitbreidingen heeft een totale oppervlakte van circa 35 m² waardoor deze als groendak moet worden aangelegd.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is gesitueerd in de Gasthuishoevestraat, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

Op 08/12/2017 is een vergunning verleend voor het opdelen van een woning in 2 eengezinswoningen met volume-uitbreiding. Echter is deze vergunning niet volledig uitgevoerd waardoor deze is vervallen.

Voorliggende aanvraag omvat het opnieuw opsplitsen van een eengezinswoning in 2 eengezinswoningen. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het toevoegen van 2 verdiepingen – vergund op 08/12/2017 – voor woning nummer 74 werd niet uitgevoerd. Het hellend dak blijft behouden.
Voor beide woningen werden de uitbreidingen achteraan echter wel gerealiseerd.
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen
Buiten het plaatsen van opbouwrolluiken in de dagkant, worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Naar voorwaarden wordt meegenomen om de raamopeningen van huisnummer 74 te voorzien van een opengaand deel, conform artikel 24 van de bouwcode.
Elke verblijfsruimte moet minstens één te openen geveldeel hebben, waardoor verse lucht in het vertrek kan.
De afwijking op de raamopening bedraagt slechts 0,4 m². Dit kan als minimaal worden beschouwd en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Naar voorwaarden wordt meegenomen om het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse uitbreiding aan te leggen als groendak.
Uit de snede van de nieuwe toestand kan worden opgemaakt dat het platte dak niet is aangelegd als een groendak. Tevens worden er geen regenwaterputten aangelegd.
Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Gezien er 1 wooneenheid bijkomt, is de parkeerbehoefte 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1- 1 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het project dienen er 8 fietsparkeerplaatsen voorzien te worden. Deze werden niet ingetekend op de plannen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Voor woning Gasthuishoevestraat 74 een opengaand deel in de raamopening op de gelijkvloerse verdieping voorzien, conform artikel 24 van de bouwcode.

3. Het platte dak van de gelijkvloerse uitbouw aanleggen met een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode.

4. De aanvrager moet de nodige fietsstalplaatsen te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 november 2022

Volledig en ontvankelijk

14 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 juli 2023

Verslag GOA

28 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Voor woning Gasthuishoevestraat 74 een opengaand deel in de raamopening op de gelijkvloerse verdieping voorzien, conform artikel 24 van de bouwcode.

3. Het platte dak van de gelijkvloerse uitbouw aanleggen met een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode.

4. De aanvrager moet de nodige fietsstalplaatsen te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.