Terug
Gepubliceerd op 11/04/2023

2023_CBS_02141 - Omgevingsvergunning - OMV_2022143412. Kleinesteenweg 65. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_02141 - Omgevingsvergunning - OMV_2022143412. Kleinesteenweg 65. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_02141 - Omgevingsvergunning - OMV_2022143412. Kleinesteenweg 65. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022143412

Gegevens van de aanvrager:

de heer Geert Vergauwen met als adres Alfredlei 46 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Kleinesteenweg 65 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nrs. 344W8, 577F, 577D en 577E

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning met 5 appartementen en een ondergrondse garage

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/08/2017: vergunning (20171223) voor het slopen van een aantal woningen, beperkte inrichtingswerken en afsluiten van het braakliggend terrein ter voorbereiding van de wegenaanleg van de Kleinesteenweg.


Vergunde en bestaande toestand

-          inrichting:

  • braakliggend terrein.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen - meergezinswoning;
    • 1 drie slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 140 m²;
    • 4 twee slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 72 m².

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een plat dak met groendak; 
  • 17 m gelijkvloerse bouwdiepte;
  • 13 m bouwdiepte op de verdiepingen;
  • bouwhoogte 10,10 m.

-          gevelafwerking:

  • lichtgrijs beige parement en zwart aluminium schrijnwerk;
  • arduinen dorpels (ter hoogte van de erker zwart aluminium raamdorpels);
  • poort naar inpandige ondergrondse garage.

-          inrichting:

  • elke woonentiteit voorzien van een privatieve buitenruimte;
  • wadi in de achtertuin;
  • ondergrondse parkeergarage met 6 afgesloten parkeerplaatsen en een fietsenstalling voor 18 fietsen.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een meergezinswoning met 5 appartementen;

-          inrichten van een ondergrondse garage voor fietsen en auto’s. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

10 februari 2023

13 februari 2023

Geen advies

AQUAFIN NV

10 februari 2023

7 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

10 februari 2023

13 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

10 februari 2023

22 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

10 februari 2023

20 februari 2023

Geen bezwaar

PROXIMUS/ Proximus

10 februari 2023

17 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

10 februari 2023

7 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

10 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 februari 2023

10 februari 2023

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

10 februari 2023

17 februari 2023

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

10 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 februari 2023

17 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

10 februari 2023

15 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

10 februari 2023

27 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

10 februari 2023

27 februari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    • de arrière -corps die kenmerkend is voor het gevelritme van de straat wordt niet op de plannen weergegeven;
    • de uitstekende kroonlijst die kenmerkend is voor de straat wordt niet op de plannen weergegeven.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid 

Het bouwen van een meergezinswoning is principieel in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.

  

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid 

De plannen voorzien een meergezinswoning met 5 wooneenheden waarbij er op het gelijkvloers een grote eenheid voorzien wordt met 3 slaapkamers en een tuinzone. Op de verdiepingen worden telkens 2 appartementen met 2 slaapkamers voorzien.

 

De ondergrondse laag wordt dieper voorzien dan het hoofdvolume. Conform artikel 38 van de bouwcode voorziet men een grondlaag van 1 meter op dit volume.

 

De feitelijke toestand wijst uit dat dit deel van de Kleinesteenweg wordt gekenmerkt door een- of meergezinswoningen van 3 bouwlagen en een plat dak of 2 bouwlagen en een dakverdieping. Ook beide aanpalende panden zijn recent gebouwd en voorzien van 3 bouwlagen en een plat dak. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

  

Visueel-vormelijke elementen 

Tijdens de procedure is er een aangepast plan voorzien voor de voorgevel waarbij de raamopening zijn vergroot, de erker is aangepast en de inkomdeur royaler is uitgewerkt. Deze aanpassingen worden geapprecieerd en kunnen gunstig beoordeeld worden. De voorgestelde materialisatie voor de voorgevel in een lichtgrijze – beige gevelsteen en zwart aluminium buitenschrijnwerk is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan is het van belang om voldoende detaillering te voorzien. Gelet op de kenmerken van de omgeving wordt gevraagd in voorliggend project een uitstekende kroonlijst te voorzien, alle dorpels in blauwe steen te voorzien die uit het gevelvlak steken, alsook een plint in blauwe steen.

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te voorzien.

Ook bij de aanpalende panden is dit zo vergund. Voor het pand met huisnummer 63 is op 24/01/2019 een vergunning verleend door de deputatie waar in de beroepsprocedure een nieuw plan voor de voorgevel is aangeleverd met een kroonlijst en een arrière-corps. Ook voor het pand met huisnummer 67 is op 04/07/2019 een vergunning verleend door de deputatie. In dit dossier hadden de initieel ingediende plannen reeds een kroonlijst en een arrière-corps.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen geeft een gunstig advies mits volgende voorwaarden:

-          bestaande bomen op het terrein moeten beschermd worden;

-          bestaande straatboom (t.h.v. huisnummer 67) mag niet in de werfzone worden opgenomen. Deze boom moet beschermd worden tijdens de werken;

-          er mag geen werfzone ingericht worden onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage, etc.);

-          omwille van de verontreinigde grond met Japanse duizendknoop, mag de grond die uitgegraven wordt voor de aanleg van een wadi niet afgevoerd worden, maar moet de grond ter plaatse hergebruikt worden (eventueel creatie van een heuvel).

Deze voorwaarden zullen integraal overgenomen worden.

 

De stedelijke dienst Milieuvergunningen geeft volgende advies: ‘De aanvrager geeft aan dat een tijdelijke grondwaterwinning nodig zal zijn om de werken uit te voeren. Hiervoor zal een afzonderlijke vergunnings- of meldingsprocedure doorlopen moeten worden.’

 

De stedelijke dienst Archeologie geeft volgend voorwaardelijk gunstig advies: ‘Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte onder 3000 m² (ca. 540 m²) en een ingreep onder 1000 m² (gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.

Het projectgebied situeert zich op ca. 140 m ten westen van CAI-melding nummer 101 032 (Vuurmolenstraat 1), dit is de wetenschappelijk belangrijke vondst van twee crematiegraven van een vroege ijzertijdgrafveld. Tijdens de geplande aangevraagde werkzaamheden van het uitgraven van de kelderniveaus, kunnen echter nog restanten aangetroffen worden van dit bijna 3000 jaar oud grafveld. Deze uitten zich in bruin tot zwartgekleurd aardewerk of donkergrijze sporen in de ondergrond. Deze restanten dienen steeds verplicht gemeld te worden onder de toevalsvondstplicht (conform Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie van de stad Antwerpen kan de waarde steeds komen inschatten.’

 

De stedelijke dienst Publieke Ruimte geeft volgend advies: ‘Voor het verplaatsen van de verlichtingspaal dient de bouwheer contact op te nemen met de dienst openbare verlichting via het mailadres openbare_verlichting@antwerpen.be. De boordsteen ter hoogte van de nieuwe inrit naar de ondergrondse garage dient gewijzigd te worden naar een afgeschuinde boordsteen en de parkeerstrook dient aangepast te worden. Voor deze aanpassingen aan het openbaar domein zal de bouwheer contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling, dienst Structureel Onderhoud (mailen naar herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be) alsook voor de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.’

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

  

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

  

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen. 

  

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Op een braakliggend terrein worden een appartementsgebouw met 5 wooneenheden gezet. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 5 x 1 = 5 parkeerplaatsen.

  

De plannen voorzien in 6 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

 

Er worden ondergronds 6 garageboxen voorzien. In een appartementsgebouw moeten dit open stalplaatsen zijn omdat uit ervaring blijkt dat garageboxen eerder als opslagruimte worden gebruikt dan als stalplaats voor de auto, met als gevolg dat de wagens op het openbaar domein terecht komen. Bij de plaatsen moet aansluitingen voorzien worden voor elektrisch laden.

  

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6.

 

Dit aantal is toereikend. 

  

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

  

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de Omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 

  

  

Ontsluiting/bereikbaarheid:

Via een inrit naar de ondergrondse parking. Er moet gewerkt worden met een licht aangezien de doorgang 1 auto breed is.

 

Fietsvoorzieningen:

Het appartement op het gelijkvloers heeft 4 slaapkamers. De 4 appartementen op de verdiepingen hebben steeds 2 slaapkamers. Er is een fietsparkeerbehoefte van 1 x (3+1) + 4 x (2+1) = 16 fietsparkeerplaatsen.

 

De indeling in de ondergrondse garage voor fietsen is onvoldoende. Er worden 18 fietsen ingetekend. De 4 links op plan is zonder probleem. De fietsen die onder hoek staan hebben slechts een hart-op-hart afstand van 30 cm. Dit moet minstens 40 cm zijn. Bij 40 cm tussenafstand steekt men te ver uit met de rij in de manoeuvreerruimte voor de wagens en dat kan niet.

De hoek waaronder ze staan is ook lastig, want er is te weinig ruimte om te draaien, dus moet je met de fiets achteruit tot aan de manoeuvreerruimte. De fietsers moeten mee gebruik maken van de autohelling. Daarom moet op de autohelling op het steilere gedeelte gewerkt worden met traptreden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Het advies van Aquafin strikt na te leven.

4. Het advies van Fluvius strikt na te leven.

5. Geen garageboxen voorzien maar autostalplaatsen.

6. Bij de parkeerplaatsen aansluitingen voorzien voor elektrisch laden.

7. Werken met een licht aan de poort, dat ook voor fietsers werkt.

8. Treden op de helling voor de fietsers voorzien.

9. Fietsen moeten hart-op-hart minstens 40 cm uit elkaar staan.

10. Minstens 16 kwalitatieve fietsstalplaatsen voorzien.

11. Bijkomende maatregelen bij te behouden bomen:

- Bestaande bomen op het terrein moeten beschermd worden.

- Bestaande straatboom (t.h.v. huisnummer 67) mag niet in de werfzone worden opgenomen. Deze boom moet beschermd worden tijdens de werken.

- Er mag geen werfzone ingericht worden onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage, etc.).

- Omwille van de verontreinigde grond met Japanse duizendknoop, mag de grond die uitgegraven wordt voor de aanleg van een wadi niet afgevoerd worden, maar moet de grond ter plaatse hergebruikt worden (eventueel creatie van een heuvel).

12. Een arrière -corps te voorzien aan beide zijden van het voorgevelvlak.

13. Onderaan de gevel een plint in natuursteen te voorzien van minimaal 60 cm hoogte om op een duurzame, stootvaste manier aan te sluiten op het openbaar domein. De plint steekt voorbij het gevelvlak.

14. Alle raamopeningen in de voorgevel van een raamdorpel in natuursteen te voorzien, die uit het gevelvlak steekt.

15. De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be)

16. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

17. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.

18. Een uitstekende kroonlijst te voorzien aan de voorgevel. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

10 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 juli 2023

Verslag GOA

28 maart 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Het advies van Aquafin strikt na te leven.

4. Het advies van Fluvius strikt na te leven.

5. Geen garageboxen voorzien maar autostaplaatsen.

6. Bij de parkeerplaatsen aansluitingen voorzien voor elektrisch laden.

7. Werken met een licht aan de poort, dat ook voor fietsers werkt.

8. Treden op de helling voor de fietsers voorzien.

9. Fietsen moeten hart-op-hart minstens 40 cm uit elkaar staan.

10. Minstens 16 kwalitatieve fietsstalplaatsen voorzien.

11. Bijkomende maatregelen bij te behouden bomen:

- Bestaande bomen op het terrein moeten beschermd worden.

- Bestaande straatboom (t.h.v. huisnummer 67) mag niet in de werfzone worden opgenomen. Deze boom moet beschermd worden tijdens de werken.

- Er mag geen werfzone ingericht worden onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage, etc.).

- Omwille van de verontreinigde grond met Japanse duizendknoop, mag de grond die uitgegraven wordt voor de aanleg van een wadi niet afgevoerd worden, maar moet de grond ter plaatse hergebruikt worden (eventueel creatie van een heuvel).

12. Een arrière-corps te voorzien aan beide zijden van het voorgevelvlak.

13. Onderaan de gevel een plint in natuursteen te voorzien van minimaal 60 cm hoogte om op een duurzame, stootvaste manier aan te sluiten op het openbaar domein. De plint steekt voorbij het gevelvlak.

14. Alle raamopeningen in de voorgevel van een raamdorpel in natuursteen te voorzien, die uit het gevelvlak steekt.

15. De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be)

16. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

17. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.

18. Een uitstekende kroonlijst te voorzien aan de voorgevel.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.