Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022145875 |
Gegevens van de aanvrager: | HOODHOOKAH met als adres Leopoldstraat 53 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Leopoldstraat 53 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 867B |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie handel naar reca en het maken van een aparte inkom voor de 3 bovenliggende appartementen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/07/2018: proces-verbaal (11002_2018_7096_VPV) voor het schilderen van de gelijkvloerse voorgevel van de handelszaak in een donkergrijze kleur en plaatsen van een banier aan de gevel;
- 09/09/1938: toelating (18#11084) voor een binnenverbouwing;
- 14/11/1928: toelating (1928#31711) voor een gevel- en binnenverbouwing.
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- gevelafwerking: zwart geschilderde houten winkelpui op het gelijkvloers.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van handel naar reca op het gelijkvloers;
- wijzigen van de voorgevel:
- doorvoeren van interne constructieve werken: plaatsen van een muur tussen de inkom van de appartementen en het café/restaurant.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 25 november 2022 | 25 januari 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 25 november 2022 | 22 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 25 november 2022 | 30 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 25 november 2022 | 29 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 25 november 2022 | 14 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 25 november 2022 | 27 januari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De aanvraag bevat geen gegevens over technische installaties;
Ondanks de functiewijziging van handel naar reca wordt er geen onbebouwde zone van 20% voorzien op het niveau van het maaiveld.
De aanvraag bevat geen gegevens over de afvoerkanalen van de fumoir.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorzien van een recafunctie met een netto-vloeroppervlakte van 150 m² is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad.
Het pand is volgens het advies van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie, gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Zuid). De functie reca kan perfect verweven worden in afgebakende kernwinkelgebieden, alsook ligt het pand nabij de afgebakende horecakern Theaterbuurt. Het gebruik van het fumoir aan de voorzijde is volgens het advies aan een strikte wetgeving gebonden. Deze voorwaarden zullen worden opgenomen in de voorwaarden van de vergunning.
De woonfunctie op de verdiepingen blijft behouden. De ingrepen aan de voorgevel komen de toegankelijkheid van deze functie tegoed.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Er kan een afwijking worden toegestaan op artikel 27 van de bouwcode, op het voorzien van open ruimte op maaiveldniveau omwille van de erfgoedwaarde van de grote zaal met glazen koepel achteraan. De verbruikszaal wordt voorzien van voldoende lichtinval door de aanwezigheid van deze koepel, waardoor de verblijfskwaliteit is gegarandeerd.
Visueel-vormelijk en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een neoclassicistisch handelshuis, gelegen in CHE-gebied.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg kan als volgt worden samengevat:
“De oorspronkelijke gevelpui wordt, behoudens het doortrekken van de rechtse raamopening, nagenoeg volledig bewaard. De interne planindeling blijft eveneens sterk aanleunen bij het oorspronkelijke opzet. De inspanningen die geleverd worden om de oorspronkelijke configuratie van zowel de grond- als gevelplannen te bewaren, worden sterk gewaardeerd.
We kunnen dan ook stellen dat er vanuit oogpunt monumentenzorg geen principiële bezwaren zijn tegen de vooropgestelde wijzigingen.
De ramen op de verdieping zijn nog origineel en verhogen sterk de authenticiteit van het pand.
Uit de aanvraag kan niet worden afgeleid of de ramen op de verdieping al dan niet behouden of vernieuwd worden. Indien vervanging van deze ramen, moeten deze uitgevoerd worden in hout naar oorspronkelijk model (met diamantkoppen).
Detailtekeningen zijn, voorafgaand aan de bestelling en de plaatsing, ter goedkeuring voor te leggen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
De voorwaarden over het buitenschrijnwerk zullen worden overgenomen in voorwaarden van de vergunning.
De aanvraag voorziet geen zaak-gebonden publiciteit. Op basis van de toegevoegde foto’s wordt vastgesteld dat er op de eerste verdieping een grote banier aanwezig is op de voorgevel. Hiervoor werd geen vergunning afgeleverd. De afmetingen van deze banier zijn niet in verhouding met de maat van het gebouw. Bovendien is het plaatsen van een banier op de eerste verdieping niet kenmerkend in de straat aangezien op de verdiepingen overwegend woonfuncties zijn gevestigd. Het voorzien van een banier op de verdiepingen zal worden uitgesloten uit de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag bevat geen gegevens over de technische installaties en de afvoerkanalen van de fumoir. Conform de bepalingen van artikel 35 van bouwcode zal het voorzien van afvoerkanalen in de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.
Gelet op de configuratie van het gebouw en de aanwezige woonfunctie op de verdiepingen zal in voorwaarden worden opgenomen dat alle technische installaties voorzien moeten worden binnen het aanwezige volume en de afvoerkanalen te voorzien volgens de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De reca-functie heeft een oppervlakte van 161 m². Gezien de beperkte oppervlakte (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De inrichting van de fumoir is aan een strikte wetgeving verbonden:
- In de fumoir mag er mag geen voedsel of drank worden geserveerd; de klant mag zijn eigen drankje er wel naar meenemen.
- Het personeel mag er enkel schoonmaken en afruimen; geen bediening wordt voorzien.
- Luchtafvoer is nodig en deze kan niet voorzien worden via de voorgevel.
3. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen opgevolgd te worden.
4. Alle technische installaties zijn te voorzien binnen het aanwezige bouwvolume, conform artikel 16 van de bouwcode.
5. Alle afvoerleidingen zijn te voorzien volgens de voorschriften van artikel 35 van de bouwcode.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Het plaatsen van banieren op de verdiepingen zal worden uitgesloten uit de vergunning.
8. Het voorzien van afvoerkanalen in de voorgevel zal worden uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 25 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 april 2023 |
Verslag GOA | 28 maart 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De inrichting van de fumoir is aan een strikte wetgeving verbonden:
- In de fumoir mag er mag geen voedsel of drank worden geserveerd; de klant mag zijn eigen drankje er wel naar meenemen.
- Het personeel mag er enkel schoonmaken en afruimen; geen bediening wordt voorzien.
- Luchtafvoer is nodig en deze kan niet voorzien worden via de voorgevel.
3. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen opgevolgd te worden.
4. Alle technische installaties zijn te voorzien binnen het aanwezige bouwvolume, conform artikel 16 van de bouwcode.
5. Alle afvoerleidingen zijn te voorzien volgens de voorschriften van artikel 35 van de bouwcode.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Het plaatsen van banieren op de verdiepingen zal worden uitgesloten uit de vergunning.
8. Het voorzien van afvoerkanalen in de voorgevel zal worden uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.