Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022138803 |
Gegevens van de aanvrager: | De Marentak met als adres Winkelomseheide 229 te 2440 Geel |
Ligging van het project: | Vleminckveld 27 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nr. 1671D |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren en verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/07/2022: ongegrond, niet rechtsgeldig (OMV_2022091775) vernieuwen van de dakstructuur en wijzigen van de voorgevel;
- 01/12/2000: beschermd monument: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/5890;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/104890;
- 04/03/1908: toelating (1908#199) voor het afbreken en verbouwen van een huis.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Onroerend Erfgoed | 8 november 2022 | 23 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 8 november 2022 | 17 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 8 november 2022 | 15 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 8 november 2022 | 27 januari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 2: zone voor wonen - (wo2), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
wijzigingen aan de bestaande toestand worden onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten;
- 2.1.7 Gevelmaterialen:
de achter- en zijgevel worden geïsoleerd en voorzien van lichtkleurige bepleistering. Bij het schilderen, pleisteren of kaleien van een gevel dienen elementen, decoraties en volledige gevels die historisch niet bedoeld waren om beschilderd, bepleisterd of gekaleid te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten, dorpels en typische zand- en baksteenarchitectuur, ongepleisterd, ongeschilderd en ongekaleid te blijven, tenzij dit vanuit historisch oogpunt aangewezen is of omwille van bouwfysische redenen;
- 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen:
aan de voorgevel wordt de bestaande dakkapel vernieuwd, deze heeft een breedte van circa 2,5 meter. Dakkapellen zijn mogelijk indien zij in harmonie zijn met het referentiebeeld. Dakkappellen zijn toegelaten tot minimum 0,75 meter van het midden van scheidsmuren. Ze zijn maximum 1,50 meter breed en liggen op minimum 1 meter afstand onderling.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
wijzigingen aan de bestaande toestand worden onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten;
op de gelijkvloerse verdieping is de vrije hoogte 2,5 meter. Voor verblijfsruimtes geldt een minimale hoogte van 2,6 meter;
de leefruimte op de eerste verdieping heeft geen toetreding van daglicht of zicht en geen te openen geveldeel. Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. En elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden;
de scheidingsmuren worden opgehoogd. Dit dient te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de restauratie en het opnieuw bewoonbaar maken van een bestaande eengezinswoning en is functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er zijn geen wijzigingen aan de functie of het bouwvolume. De geplande werken hebben dan ook geen impact op de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De woning is een beschermd monument, gelegen in CHE-gebied. Ze wordt volledig gerenoveerd en zoveel mogelijk naar de originele toestand teruggebracht.
Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd:
- “In de bestaande toestand en op het dakenplan van de vergunde toestand zien we twee dakkoepels in het hoofddak. Op het dakenplan van de nieuwe toestand zijn de twee dakkoepels vervangen door één grote dakkoepel. Deze ingreep is niet gemotiveerd en vormt een wijziging ten opzichte van de oorspronkelijke en bestaande toestand, waar de koepels op dezelfde locatie en in dezelfde vorm zijn opgetekend. In de nieuwe toestand dienen er opnieuw twee dakkoepels op de oorspronkelijke locatie aangebracht te worden.
- In de beschrijvende nota wordt aangegeven dat al het schrijnwerk wordt vervangen naar oorspronkelijk historisch model. Dit stemt echter niet overeen met het ingediende en goedgekeurde premiedossier waarbij ook schrijnwerk en glas-in-loodramen worden gerestaureerd. Authentiek schrijnwerk dient maximaal behouden en gerestaureerd te worden. Enkel indien de toestand te slecht is (bv. houtrot en zwamaantasting), kan er voor vervanging geopteerd worden.
- In de achtergevel zijn nog een oorspronkelijke raam- en deuropening ter hoogte van het gelijkvloers bewaard. Het raam en de deur vormen één geheel en sluiten in het interieur ook aan op de wandkast. Bovendien zijn er ook sporen van de oorspronkelijke detaillering van Flor Van Reeth op terug vinden, hoewel de deur reeds gedeeltelijk werd aangepast. Op de plannen en in de beschrijvende nota is voorzien om deze muuropeningen te verwijderen en te vervangen door een drieledige deur. Aangezien de authentieke muuropeningen nog aanwezig zijn, dienen deze bewaard en hersteld te worden. Als de staat van het schrijnwerk te slecht is, kan dit wel naar origineel model nagemaakt worden. - in de zitkamer op de eerste verdieping (achteraan) is de bovenzijde van de noordelijke wand decoratief afgewerkt en voorzien van een authentiek vijflicht. Op de plannen van de nieuwe toestand wordt deze wand gedeeltelijk doorbroken. De bovenzijde van deze wand met authentieke afwerking dient behouden te blijven. De onderzijde kan wel opengewerkt worden.
- In de nieuwe toestand worden verschillende authentieke deuren weggenomen. Deze zouden in het pand zelf moeten bewaard blijven.
- Nieuw dubbel glas dient voorzien te worden van een getrokken buitenblad. - Verder zouden we graag volgende documenten ontvangen:
- Voor de niet-vergunningsplichtige interieurwerken, dient nog een afzonderlijke toelating aangevraagd te worden.
- Als ze aan deze voorwaarden voldoen, doet geen van de gevraagde handelingen afbreuk aan de bescherming. Als ze niet aan de voorwaarden voldoen, dan is ons advies ongunstig.”
De stedelijke dienst Monumentenzorg sluit zich aan bij het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
De aanvraag bevat een strijdigheid met RUP Binnenstad artikel 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen: aan de voorgevel wordt de bestaande dakkapel vernieuwd, deze heeft een breedte van circa 2,5 meter. Dakkapellen zijn mogelijk indien zij in harmonie zijn met het referentiebeeld. Dakkappellen zijn toegelaten tot minimum 0,75 meter van het midden van scheidsmuren. Ze zijn maximum 1,50 meter breed en liggen op minimum 1 meter afstand onderling. Op de vergunde plannen staan twee smallere dakkapellen opgetekend. De situering van deze twee oorspronkelijke dakkapellen doet geen afbreuk aan de nieuwe planindeling (slaap- en badkamer) en komen de verhoudingen van de gevel ten goede. Er wordt als voorwaarde opgelegd dat er in de nieuwe toestand opnieuw twee dakkoepels op de oorspronkelijke locatie aangebracht moeten worden.
De achtergevel en zijgevel worden geïsoleerd en bepleisterd. Volgens artikel 2.1.7 van het RUP mogen waardevolle historische gevels niet bepleisterd of gekaleid worden. Met uitzondering van de te bewaren delen in de achtergevel (raam- en deuropeningen) waarnaar in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed wordt verwezen, is de impact van de bepleistering op deze gevels aanvaardbaar. Het Agentschap formuleert geen bezwaar tegen de bepleistering.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er worden enkele strijdigheden met de bouwcode vastgesteld. De kamers op het gelijkvloers hebben een vrije hoogte van 2,50 m terwijl artikel 21 van de bouwcode 2,60 m oplegt, en het salon op de eerste verdieping heeft geen rechtstreeks daglicht of raam zoals voorzien in artikel 24. Deze afwijkingen zijn aanvaardbaar aangezien het een bestaande vergunde woning is en bovendien een beschermd monument.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed moeten strikt worden opgevolgd.
3. De brede dakkapel in de voorgevel mag niet worden uitgevoerd. In de nieuwe toestand moeten opnieuw twee dakkapellen worden aangebracht op de oorspronkelijke locatie.
4. Overeenkomstig artikel 34 van de bouwcode moet het ophogen van de scheimuren gebeuren in massief ongeperforeerd metselwerk.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 8 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | 17 november 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 16 december 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 22 mei 2023 |
Verslag GOA | 3 april 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 november 2022 | 16 december 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed moeten strikt worden opgevolgd.
3. De brede dakkapel in de voorgevel mag niet worden uitgevoerd. In de nieuwe toestand moeten opnieuw twee dakkapellen worden aangebracht op de oorspronkelijke locatie.
4. Overeenkomstig artikel 34 van de bouwcode moet het ophogen van de scheimuren gebeuren in massief ongeperforeerd metselwerk.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.