Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01646 - District Ekeren. Kloosterstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01646 - District Ekeren. Kloosterstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_01646 - District Ekeren. Kloosterstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Kloosterstraat in het district Ekeren:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen. De gemeenteraad keurde op 27 juni 2016 (jaarnummer 396) de overeenkomst met de Vlaamse Overheid, voor de overdracht van de gewestweg N114 (kilometerpunt 1,75 tot 2,525) goed;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 24 januari 2005 (jaarnummer 83); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Ekeren";  
  • maakt deel uit van de zone "Kristus-Koningplein" waar de reglementering geldt op het parkeren met beperkte parkeertijd met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen, publieke laadpalen, district Ekeren.
De Kloosterstraat werd, samen met de Dorpstraat en Blarenstraat, heraangelegd.
Het college keurde op 13 juli 2018 (jaarnummer 6606) de proefopstelling voor de Kloosterstraat goed. Deze opstelling werd positief geëvalueerd door de verkeerspolitie op 9 oktober 2019 en wordt nu bestendigd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld na de heraanleg:    

  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Moretuslei en de Driehoekstraat (artikel 1);
  • een fietspad, uitgezonderd voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B, wordt aangelegd (artikel 2):
    • langs de even zijde, van Bilderdijkstraat 1 tot Kloosterstraat 150;
    • langs de oneven zijde, van Kloosterstraat 155 tot 157.
  • een parkeerverbod met venstertijd wordt aangebracht (artikel 3):
    • op vrijdag van 7.00 tot 11.00 uur, langs de oneven zijde, vanaf nummer 87 tot 89;
    • van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur, vanaf nummer 20 tot 24;
  • een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap wordt ingericht ter hoogte van nummer 14 (artikel 4);
  • de rijbaan wordt vanaf huisnummer 155 tot aan het kruispunt met de Boerendijk verdeeld in rijstroken. Een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Boerendijk (artikel 5);
  • een fietspad wordt gemarkeerd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, langs de beide zijden, in het gedeelte begrepen tussen huisnummer 149 en 153 (artikel 6);
  • een oversteekplaats voor voetgangers wordt aangebracht (artikel 7):
    • ter hoogte van de Boerendijk;
    • ter hoogte van de NSB-straat;
    • langs de beide zijden van het kruispunt met de Moretuslei;
    • langs de beide zijden van het kruispunt met de Molenstraat;
    • ter hoogte van huisnummer 38;
    • ter hoogte van de Driehoekstraat.

De parkeerbalans is positief: voor het project Kloosterstraat-Dorpstraat-Blarenstraat is er een vermeerdering met 12 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 22 februari 2023 Gunstig advies
Districtscollege Ekeren, advies van 27 februari 2023 (jaarnummer 32) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kloosterstraat in het district Ekeren goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad  van 24 januari 2005 (jaarnummer 83).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221108_bijlage avr.pdf
  • 20221114_kloosterstraat_plan 1.pdf
  • 20221114_kloosterstraat_plan 2.pdf
  • 20221114_kloosterstraat_plan 3.pdf
  • 20221114_kloosterstraat_plan 4.pdf
  • 20221114_kloosterstraat_plan 5.pdf