Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01644 - District Ekeren. Dorpstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01644 - District Ekeren. Dorpstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_01644 - District Ekeren. Dorpstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Dorpstraat in het district Ekeren:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen. De gemeenteraad keurde op 27 juni 2016 (jaarnummer 396) de overeenkomst met de Vlaamse Overheid, voor de overdracht van de gewestweg N114 (kilometerpunt 1,75 tot 2,525) goed;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad  op 28 maart 2011 (jaarnummer 492); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Ekeren";  
  • maakt deel uit van de zone "Kristus-Koningplein" waar de reglementering geldt op het parkeren met beperkte parkeertijd met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
De Dorpstraat werd, samen met de Kloosterstaat en Blarenstraat, heraangelegd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld na de heraanleg:    

  • een parkeerverbod, van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur wordt aangebracht langs de even zijde, ter hoogte van nummer 38 (artikel 1);
  • een stilstand- en parkeerverbod wordt ingevoerd langs de oneven zijde, van nummer 9 tot de Driehoekstraat (artikel 2);
  • een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap wordt ingericht ter hoogte van nummer 40 (artikel 3);
  • een inleidend fietspad wordt gemarkeerd langs de even zijde, in het gedeelte begrepen tussen het Groot Hagelkruis tot en met huisnummer 10 (artikel 4);
  • de rijbaan wordt vanaf huisnummer 10 tot het kruispunt met het Groot Hagelkruis verdeeld in rijstroken. Een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met het Groot Hagelkruis (artikel 5);
  • een oversteekplaats voor voetgangers werd aangebracht gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan (artikel 6):
    • ter hoogte van de Kloosterstraat;
    • ter hoogte van het Groot Hagelkruis;
  • parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de oneven zijde, ter hoogte van het Kristus-Koningplein (artikel 7);
  • een opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt gemarkeerd ter hoogte van het kruispunt met het Groot Hagelkruis (artikel 9).

De parkeerbalans is positief: voor het project Kloosterstaat-Dorpstraat-Blarenstraat is er een vermeerdering met 12 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 22 februari 2023 Gunstig advies
Districtscollege Ekeren, advies van 27 februari 2023 (jaarnummer 33) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dorpstraat in het district Ekeren goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad  van 28 maart 2011 (jaarnummer 492).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen