Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_CBS_01636 - District Deurne. Winkelgebied Deurne Noord. Locaties dropzones deelvoertuigen - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01636 - District Deurne. Winkelgebied Deurne Noord. Locaties dropzones deelvoertuigen - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_01636 - District Deurne. Winkelgebied Deurne Noord. Locaties dropzones deelvoertuigen - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Stad Antwerpen levert grote inspanningen om de stad bereikbaar te houden voor haar bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom is het belangrijk om een goed mobiliteitsaanbod te garanderen. Het gebruik van deelsystemen zoals fietsen, scooters en steps is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Om de openbare orde en veiligheid te kunnen vrijwaren en een wildgroei en overaanbod van het aantal deelsystemen voor voertuigen te kunnen beheersen, werd de exploitatie van de deelsystemen gereglementeerd.

De gemeenteraad keurde op 29 maart 2021 (jaarnummer 165) het aangepaste reglement goed met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur. Het reglement voorziet dat het college zones kan vastleggen waar het verboden is om deelvoertuigen te gebruiken, achter te laten of zones waar het verplicht is om deelvoertuigen te stallen of uit te zetten door de aanbieder in de daartoe voorziene vakken. Deze zones zullen respectievelijk benoemd worden als 'no go zones', 'no park zones' of 'dropzones'.
Uit evaluatie blijkt dat de combinatie van grote 'no park zones' met daarin voldoende dropzones de hinder van gestalde deelvoertuigen zeer sterk verlaagt. Daarom zullen er meer dropzones worden ingevoerd doorheen de stad. Hierbij wordt er in de eerste plaats gefocust op winkelgebieden en gebieden die kampen met overlast door de deelvoertuigen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu een bijkomende reeks locaties voor dropzones in het 'Winkelgebied Deurne Noord' voor. Het ''Winkelgebied Deurne Noord' omvat (delen van) volgende straten: de Frank Craeybeckxlaan, de Te Couwelaarlei, de Turnhoutsebaan en de Gallifortlei. Deze locaties zullen gemonitord worden aan de hand van de data die door de aanbieders worden aangeleverd en in functie van drukte en evenementen. Na het uitvoeren van de locaties zal het hele 'Winkelgebied Deurne Noord' een 'no park zone' worden.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil dat de deelvoertuigen meer rond multimodale knooppunten en andere strategische locaties worden geclusterd. 

Afstemming evenementen en aanleg openbaar domein/ werfsignalisatie

Om ervoor te zorgen dat de organisatie van evenementen in de stad mogelijk blijft, is het belangrijk dat er permanent afstemming is tussen het evenemententeam en de dienst die het beleid rond deelmobiliteit coördineert. In het kader van evenementen kunnen dropzones tijdelijk onbeschikbaar worden gemaakt. Het evenemententeam stelt dan een alternatieve locatie voor. Het aanspreekpunt voor mobiliteit adviseert en neemt op met de aanbieders van deelmobiliteit.  

Ook voor wegenwerken en werven  (bijvoorbeeld) vrijhouden doorgangscorridor voetgangers bij wegenwerken) zijn gelijkaardige afspraken nodig. 

Leefbaarheid / openbare veiligheid

Er wordt in het vermelde winkelgebied voorzien in vakken met aparte pictogrammen of kleuren per deelvervoersmiddel op de grond om het straatbeeld zo overzichtelijk mogelijk te houden en ze onderling van elkaar te scheiden.   

Bij de concrete inplanting wordt ook rekening gehouden met het bewaken van afdoende doorstroming van het openbaar domein cfr de politiecodex en de brandveiligheid.

  • Bereikbaarheid van de gebouwen dient gegarandeerd te blijven; maximale afstand tussen opstelplaats brandweerwagen en gevel is 10m.
  • Doorgang voor brandweervoertuigen dient te allen tijde gegarandeerd te zijn; 4m vrije doorgangsbreedte voorzien.
  • In nabijheid van dropzones steeds een werkruimte voor brandweer rondom ondergrondse en bovengrondse hydranten voorzien met diameter 2m.
  • Evacuatie vanuit panden/metro/parkings, enzovoort mag niet nadelig worden beïnvloed door de dropzones.
  • Minstens 1,50m afstand voorzien tussen gevel en dropzone; doorgang voetgangers, brancard en op winkelassen in relatie tot de verwachte bezoekersstromen.

Met de politie en stedelijke toezichters worden de nodige afspraken gemaakt rond contactpersonen die men (vlot) kan bereiken bij hinderlijk gestalde vervoersmiddelen en bij voorkeur verloopt de regulering maximaal via de software van de deelmobiliteitsaanbieder.

Beeldtaal

De dropzones worden vormgegeven door middel van een witte, geschilderde kader met de kenmerkende pijlen van Slim naar Antwerpen.
In het vak zal een stempel staan met het woord 'Dropzone' vergezeld van een pictogram van het voertuigtype dat daar is toegelaten. Dit pictogram wordt herhaald op het infobord dat naast het vak wordt geplaatst. De dropzones voor specifieke voertuigen zijn voorzien van een verticale aanduiding om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven.

Bepaling locaties

Bij de bepaling van deze locaties werd maximaal rekening gehouden met de nabijheid van een multimodaal knooppunt of een belangrijke attractiepool.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in district Deurne op volgende locaties dropzones in te richten:

  • Frank Craeybeckxlaan 5;
  • Turnhoutsebaan 79;
  • Gallifortlei 1;
  • Gallifortlei 63;
  • Te Couwelaarlei 120.

Juridische grond

Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 (jaarnummer 165) waarin de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur wordt geregeld en waarin is opgenomen dat het college ruimtelijke spreiding kan vastleggen. 

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.

Algemene financiële opmerkingen

De budgetten voor de uitvoering van de dropzones zijn voorzien op 5151000000/225/2LMS010301A00000/2SA020200/2300 en 5151000000/225/2LMS010303A00000/2SA020200/2300.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010203 - Multimodale knooppunten en netwerken
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0302 - Aantrekkelijk en toegankelijk openbaar domein

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het  college keurt het proefproject goed om op onderstaande locaties in district Deurne dropzones in te richten:

  • Frank Craeybeckxlaan 5;
  • Turnhoutsebaan 79;
  • Gallifortlei 1;
  • Gallifortlei 63;
  • Te Couwelaarlei 120.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Kaartje_DeurneNoord.pdf
  • Dropzones_DeurneNoord.pdf