De stad Antwerpen voerde op 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ) in. Voertuigen mogen de LEZ enkel in als ze aan de voorwaarden voldoen. Het toezicht op de naleving van de toegangsvoorwaarden gebeurt met een netwerk van ANPR-camera's en aanvullende manuele controles op straat.
Voor Belgische voertuigen heeft de Vlaamse overheid, een LEZ-databank gecreëerd waardoor voertuigen die aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen, automatisch toegang hebben tot elke Vlaamse LEZ.
Buitenlandse voertuigen dienen, indien zij conform de toelatingsvoorwaarden zijn, geregistreerd te worden. Buitenlandse voertuigen die niet-conform de toelatingsvoorwaarden zijn, kunnen de LEZ-dagpas of, indien ze daarvoor in aanmerking komen, een tijdelijke toelating aankopen. In praktijk zijn er vele buitenlandse voertuigen die zich niet registreren en andere niet-conforme buitenlandse voertuigen die zonder LEZ-dagpas of tijdelijke toelating toch de LEZ binnenrijden. Zij zijn bijgevolg in overtreding en moeten, overeenkomstig artikel 10 van het Vlaams decreet betreffende de lage-emissiezones, een administratieve geldboete krijgen.
Om overtreders te kunnen beboeten, moet de stad kunnen beschikken over hun naam- en adresgegevens. Voor Belgische overtreders is het bekomen van naam- en adresgegevens geregeld in het Vlaamse decreet betreffende de lage-emissiezones. Voor Nederlandse en Franse overtreders kan de stad over naam- en adresgegevens beschikken overeenkomstig de bilaterale verdragen die België met deze landen heeft afgesloten met betrekking tot gegevensuitwisseling in het kader van overtredingen op het gebruik van de weg. Voor de overtreders uit andere landen beschikt de stad echter nog niet over de naam- en adresgegevens.
Met deze opdracht wil de stad Antwerpen de mogelijkheid doen ontstaan om ook overtreders uit deze andere landen te beboeten. Het betreft een lijst van 22 landen die 99,5% van de inbreuken van buitenlandse voertuigen (andere dan Nederlandse en Franse) vertegenwoordigen. Dit zorgt voor het gelijktrekken van de beboeting van Belgische en buitenlandse overtreders in het kader van de LEZ-reglementering.
Belangrijk onderdeel van de opdracht is het bekomen van de naam- en adresgegevens van buitenlandse overtreders om administratieve geldboetes te kunnen verzenden en innen. De inschrijver zorgt bij deze gegevensverzameling voor de correcte naleving van de Europese en nationale (privacy)regelgeving. De stad Antwerpen wenst voor het beboetingsproces- en inningsproces van buitenlandse overtreders een maximale inningsgraad in zoveel mogelijk landen te bekomen, gecombineerd met een maximale mate van ontzorging van zelf uit te voeren taken.
In het voorwaardelijk gedeelte van de opdracht is voorzien dat dezelfde werkwijze ook kan toegepast worden voor het innen van parkeerretributies, van GAS-boetes voor foutief parkeren en stilstaan en van GAS-boetes voor beperkte snelheidsovertredingen.
Deze opdracht heeft als doel de raamovereenkomst GAC_2017_00027 voor beboeting en inning boetes van buitenlandse overtreders in de LEZ te vernieuwen, aangezien deze afloopt op 30 april 2023.
De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is, d.w.z. over voldoende kennis en ervaring van een passend niveau beschikt, om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De inschrijver zal daartoe 2 recente referenties (maximaal 3 jaar oud) voorleggen, met opgave van contactpersonen, met betrekking tot ervaring met het uitvoeren van soortgelijke opdracht met betrekking tot gegevensverzameling en inning van verkeersgerelateerde geldboetes (LEZ, foutparkeren, …) of achterstallige parkeerretributies en/of parkeergelden.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt het bestek GAC_2021_01976 voor de beboeting en inning boetes van buitenlandse overtreders in de lage-emissiezone goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
RAAMOVEREENKOMST LAGE-EMISSIEZONE (LEZ): BEBOETING EN INNING BUITENLANDSE OVERTREDERS |
|
budgetplaats: 5152500000 |
met orderbons |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
RAAMOVEREENKOMST LAGE-EMISSIEZONE (LEZ): BEBOETING EN INNING BUITENLANDSE |
|
budgetplaats: 5152500000 |
|