Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022137408 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Carl Dejonghe met als adres Terlinckstraat 34 te 2600 Berchem (Antwerpen) en de heer Marnix Dejonghe met als adres Ryckmansstraat 12 te 2020 antwerpen |
Ligging van het project: | Jacob Jordaensstraat 52 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1445W7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | herinrichten van een vergund geacht meergezinsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/05/1928: toelating voor veranderingswerken aan een eengezinswoning;
- 21/02/2022: proces-verbaal met stakingsbevel voor het wijzigen van het aantal woonentiteiten zonder schriftelijke, voorafgaandelijke omgevingsvergunning.
Vergunde geachte toestand
- meergezinswoning met 3 wooneenheden;
- 3 bouwlagen plus een zolder onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- perceel volledig bebouwd.
Bestaande toestand
- meergezinswoning met 4 wooneenheden;
- voorgevel in beige pleisterwerk op een plint van blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout.
Nieuwe toestand
- meergezinswoning met 3 wooneenheden waaronder:
- voorgevel voorzien van nieuwe ramen met buitenschrijnwerk in zwart pvc plus toevoeging van een valbeveiliging voor het raam boven de voordeur.
Inhoud van de aanvraag
- herinrichten van een gebouw met 3 geacht vergunde woonentiteiten;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 maart 2023 | 6 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergund geachte woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bouwvolume blijft ongewijzigd t.o.v. de geacht vergunde situatie. De ruimtelijke inpasbaarheid van het pand blijft bijgevolg gegarandeerd.
Op het gelijkvloers en de eerste verdieping worden studio’s voorzien van om en bij de 47 m². Daarnaast wordt er op de bovenste twee niveaus een duplexappartement met twee slaapkamers voorzien. Dit ruimer appartement heeft een netto oppervlakte van 75 m².
Ook wat betreft dit voorgestelde programma van 3 woningen kan er een gunstig advies gegeven worden. In de huidige toestand zijn er 4 woonentiteiten aanwezig in het gebouw. De daklaag functioneert in de bestaande toestand namelijk als zelfstandige woonentiteit. De bewonerskaarten bevestigen evenwel dat voor 1979 zich 3 gezinnen huisvestten in het gebouw. In deze aanvraag wordt de daklaag betrokken bij het ondergelegen appartement. Hierdoor komt niet alleen het totale aantal woonentiteiten (3) terug overeen met de geacht vergunde toestand, ook de woningmix gaat er op vooruit.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Omdat de huidige toestand afwijkt ten opzichte van de toestand van voor 1979, kunnen er geen absolute rechten geput worden op basis van het geacht vergunde aantal van 3 wooneenheden. Gezien de gegevens van de bewonerskaarten kunnen er wel afwijkingen hierop worden overwogen voor zover deze de basale woonkwaliteit van de woningen niet hinderen en de draagkracht van het gebouw en de omgeving niet in het gedrang brengen.
Hoewel de aanvraag in principe strijdig is met artikel 28 en 29 van de bouwcode, kan door de toename van de interne woonkwaliteit, alsnog een afwijking worden toegestaan. Hoewel er geen buitenruimtes en fietsstalplaatsen voorzien worden in het kader van de aanvraag, verbetert de interne woonkwaliteit door het verruimen van de bovenste woonentiteit en de ruimtelijke interne ingrepen die voorzien worden in de andere woonentiteiten.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De wijzingen aan de gevels blijven beperkt tot het vervangen van het schrijnwerk. Het oorspronkelijke wit gelakt houten schijnwerk werd vervangen door zwart PVC schijnwerk. De raamverdeling bleef hierbij ongewijzigd.
Hoewel het verlies van de profilering van het houten schrijnwerk te betreuren is, kan ook deze ingreep aanvaard worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 18 januari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 17 juni 2023 |
Verslag GOA | 13 maart 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.