Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02405 - Sociale Interventie - Drugspreventie. Bijzonder Zonder. Preventiecampagne cannabis - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02405 - Sociale Interventie - Drugspreventie. Bijzonder Zonder. Preventiecampagne cannabis - Goedkeuring 2023_CBS_02405 - Sociale Interventie - Drugspreventie. Bijzonder Zonder. Preventiecampagne cannabis - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad investeert in een coherent en geïntegreerd drugsbeleid dat zich situeert op het kruispunt tussen gezondheid, welzijn en veiligheid.

In 2022 ging de stad Antwerpen al eerder aan de slag met de Social Norms Approach voor studenten rond alcohol.
Social Norms Approach is een aanpak die kan leiden tot concrete gedragsverandering.  

De Social Norms Approach is een methodiek die werd opgezet door Jennifer Bauerle (University of Virginia) en heeft zijn effectiviteit ondertussen bewezen.
"De theorie vertrekt van de stelling dat het menselijk gedrag voor een groot deel bepaald wordt door de sociale normen van de groep waartoe we behoren en die we als onze referentie beschouwen. Deze sociale normen schatten we echter vaak verkeerd in, waarbij we het gezonde gedrag van de referentiegroep onderschatten en het ongezonde gedrag overschatten. Dit worden mispercepties genoemd. Als we ons gedrag gaan afstemmen op deze mispercepties, bestaat het risico dat het eigen gedrag ‘ongezonder’ gaat worden. De Social Norms Approach is een methode die probeert te achterhalen wat de correcte sociale normen zijn en geeft hierover feedback aan de doelgroep. Op die manier probeert men tot een positieve gedragsverandering te komen.” (Universiteit Antwerpen Guido Van Hal).

In 2023 wil de stad de sociale norm rond cannabis bij jongeren tussen 15 en 17 jaar naar voor schuiven via het project Bijzonder Zonder.

Argumentatie

Bijzonder Zonder is een concept ontwikkeld door VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) voor lokale besturen om jongeren tussen 15 en 17 jaar te sensibiliseren over cannabis. Bijzonder Zonder richt zich in de eerste plaats op jongeren die geen cannabis gebruiken. Jongeren worden bevestigd in hun keuze om niet te gebruiken door te verwijzen naar de sociale norm. Bovendien worden jongeren op een positieve manier aangesproken door hun talenten in de verf te zetten.

Bijzonder Zonder werd uitvoerig getest binnen drie pilootregio's in Vlaanderen. Het project combineert een instagramcampagne en educatieve methodieken. De handleiding voor Bijzonder Zonder, opgemaakt door VAD, toont in vijf stappen hoe je met dit concept aan de slag gaat. Bijzonder Zonder verschaft een kant-en-klaar campagneconcept waarbij het format, de boodschap, de advertenties en de campagnesite al vastliggen en beschikbaar zijn.

Vertaling binnen de stad Antwerpen:

Het project vereist een goede samenwerking tussen verschillende lokale partners. Om deze reden wordt het voorstel naar voor geschoven om te starten binnen een district/wijk. Het voorstel is om te starten in het district Borgerhout aangezien daar vanuit onder andere het plaatselijke jeugdwerk en enkele lokale organisaties interesse is in het project en bereidheid is tot het nemen van engagement om hierin te participeren. 

VAD stelt met Bijzonder Zonder een kant-en-klaar communicatieconcept op. 

Binnen stad Antwerpen werken de bedrijfseenheden Maatschappelijke Veiligheid, Ondernemen en Stadsmarketing en Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving mee aan de preventiecampagne. 

Daarnaast zal een stuurgroep worden opgericht waarbij gevraagd wordt aan lokale partners uit Borgerhout om mee te werken. De focus ligt hierbij op partners die werken met de doelgroep 15-17 jarigen (onderwijs, jeugdwerk, sport, enzovoort).

Budget:

Het concept Bijzonder Zonder werd volledig uitgewerkt door VAD, maar dient wel vertaald te worden naar de huisstijl van stad Antwerpen wat extra kosten met zich meebrengt.

Vanuit de werkingsmiddelen verslavingspreventie wordt er voor de sociale mediacampagne een bedrag van 10.215,78 EUR voorzien.

Algemene financiële opmerkingen

Er is een budget van 10.215,78 EUR aanwezig voor de communicatiecampagne op het boekingsadres: 5361500000/2HMS040501A00000/2SA040985/6141/2300.

Dit budget zal via een interne verrekening aan de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Marketing en Communicatie overgedragen worden op boekingsadres: 5311500000/2VGS010403A00000/2SA030400/6141/2300.

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0405 - De stad investeert in een coherent en geïntegreerd drugsbeleid
2HMS040501 - Drugpreventie en drughulpverlening

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het proefproject Bijzonder Zonder in district Borgerhout goed waarbij de voornoemde stedelijke diensten zullen instaan voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van het proefproject.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Bijzonder_Zonder_Handleiding.pdf