Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02346 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Architect. Vastlegging ereloon - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02346 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Architect. Vastlegging ereloon - Goedkeuring 2023_CBS_02346 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Architect. Vastlegging ereloon - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase

Bestuursorgaan

Datum

Jaarnummer

Goedkeuring van de overeenkomst met architecht Rutger Steenmeijer voor de restauratiewerken aan de beschermde Sint-Jacobskerk.

gemeenteraad

19 januari 1988

22

Uitbreiding van de overeenkomt met nazicht offertes en opvolging van de werken.

college

7 juli 1994

10345

Voorstel goedkeuring uitbreiding van de overeenkomst voor de restauratiewerken fase 8 van de Sint-Jacobskerk.

college

7 augustus 1996

10813

Uitbreiding van de overeenkomst voor de restauratiewerken fase 8 van de Sint-Jacobskerk.

gemeenteraad

9 september 1996

1387

Sint-Jacobskerk, Restauratie en herinrichting bijgebouwen 8ste fase. Uitbreiding contract met studie technische uitrusting.

gemeenteraad

23 november 1998

1848

Voorstel goedkeuring Sint-Jacobskerk. Herziening ereloon vanaf 9de fase.

college

19 maart 2004

2893

Sint-Jacobskerk. Herziening ereloon vanaf 9de fase.

gemeenteraad

26 april 2004

704

Architectenovereenkomst - vastlegging krediet voor ereloon.

college

21 oktober 2005

12027

Architectenovereenkomst voor de binnenrestauratie – vastlegging krediet voor ereloon.

gemeenteraad

21 september 2009

1489

Aanstellen van een architect voor de restauratiewerken – addendum – oprichting vennootschap, overdracht architectuuropdracht restauratie Sint-Jacobskerk.

college

25 maart 2011

3071

Uitbreiding architectenovereenkomst voor algemene dakwerken aan de Sint-Jacobskerk.

college

11 mei 2012

4759

Aanvullende opdracht voor opmaak beheersplan.
college20 juli 20166541
Aanvraag tot sluiten meerjarenpremieovereenkomst.
college18 november 20169670
Goedkeuring van de gunning van de aanvullende opdracht van het vooronderzoek van de ondergrondse zwamaantasting in de Rubenscrypte in de Sint-Jacobskerk.
college2 maart 20181918

Vastlegging ereloon van 394.144,59 euro, inclusief btw, goedkeuring.

college

30 maart 2018

2944

Goedkeuring van de meerjarenpremieovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid voor de restauratie van de Sint-Jacobskerk.
college25 mei 20184789

Vastlegging ereloon voor 366.255,66 euro, inclusief btw.

college

8 februari 2019

1089

Vastlegging ereloon voor 510.970,96 euro, inclusief btw.college30 april 20203817
Vastlegging ereloon voor 425.515,92 euro, inclusief btw.
college4 juni 20214450

De Sint-Jacobskerk ondergaat tussen 2019 en 2027 een totaalrestauratie, zowel exterieur als interieur. Hiervoor werd een meerjarenpremieovereenkomst gesloten tussen de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen. De restauratie is in uitvoering.

Argumentatie

De Sint-Jacobskerk werd in 1938 beschermd als monument (OA000274) om haar artistieke en oudheidkundige waarde en komt, voor wat de restauratiewerken - zowel exterieur als interieur - betreft, in aanmerking voor subsidiëring door de Vlaamse overheid. De kerk is eigendom van de stad Antwerpen. De stad Antwerpen heeft bouwheerschap opgenomen voor zowel de restauratiewerken exterieur als voor de restauratiewerken interieur. 

Op 19 januari 1988 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 22) de overeenkomst goed met architect Rutger Steenmeijer voor de restauratiewerken aan de Sint-Jacobskerk. Een uitbreiding van dit contract met de studie van technische uitrustingen en de restauratie van verschillende delen interieur werd door respectievelijk de gemeenteraad op 23 november 1998  (jaarnummer 1848) en het college op 21 oktober 2005 (jaarnummer 12027) goedgekeurd. Op 20 juli 2016 (jaarnummer 6541) keurde het college de gunning van een aanvullende opdracht en de opmaak van een beheersplan goed. In haar brief van 3 oktober 2017 keurde het agentschap Onroerend Erfgoed dit beheersplan goed.

Op 18 november 2016 (jaarnummer 9670) besliste het college om een aanvraag tot het sluiten van een meerjarenpremieovereenkomst voor de volledige restauratie en ontsluiting van de Sint-Jacobskerk in te dienen bij de Vlaamse overheid. 

In het kader van deze meerjarenpremieovereenkomst werden de volgende dossiers reeds opgeleverd:

  • fase 1 deel 1: restauratie exterieur West;
  • fase 1 deel 5: bijkomend materiaal-technisch onderzoek;
  • fase 1 deel 6: energieaudit;
  • fase 1 deel 7: restauratie interieur West. 

De volgende dossiers zijn in uitvoering:

  • fase 1 deel 2: restauratie Anneessensorgel;
  • fase 1 deel 3: restauratie Koordoksaalorgel;
  • fase 1 deel 4: restauratie klokken (uitvoering verplaatst naar latere datum vanwege stabiliteitsproblemen klokkenstoel);
  • fase 2 deel 1: restauratie exterieur Oost;
  • fase 2 deel 2: restauratie interieur Oost. 

De volgende dossiers worden in 2023 aanbesteed en de uitvoering ervan gestart:

  • fase 1 deel 8.1: restauratie zijbeuk Noord;
  • fase 2 deel 5.1: restauratie schilderij Jacob Jordaens;
  • herstel stabiliteit klokkenstoel. 

De volgende dossiers werden in 2022 en eerste kwartaal 2023 opgemaakt / geactualiseerd zodat deze tijdig aan het college en het agentschap Onroerend Erfgoed ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd en de planning die in de meerjarenpremieovereenkomst wordt vooropgesteld kan worden aangehouden:

  • fase 1 deel 8: Restauratie van meubilair, beelden, beeldhouwwerken klein stenen meubilair
    • 8.1 restauratie zijbeuk Noord;
    • 8.2 restauratie westportaal;
    • 8.3 restauratie zijbeuk Zuid.

  • fase 2 deel 3: Restauratie van meubilair, beelden, beeldhouwwerk en klein stenen meubilair
    • 3.1 restauratie transept Noord;
    • 3.2 restauratie viering;
    • 3.3 restauratie doksaal en koorgestoelte;
    • 3.4 restauratie transept Zuid;
    • 3.5 restauratie ongeschilderd houten meubilair;
    • 3.6 restauratie afsluiting kooromgang;
    • 3.7 restauratie koorkapellen trouwkoor;
    • 3.8 restauratie hoofdaltaar.

  • fase 2 deel 5: Restauratie van schilderijen
    • 5.1 restauratie schilderij Maarten De Vos;
    • 5.2 restauratie schilderij Jacob Jordaens;
    • 5.3 restauratie schilderij De Craeyer. 

Volgend dossier wordt ten laatste opgemaakt in 2023 - 2024:

  •  fase 2 deel 7: werken in functie van de ontsluiting voor publiek. 

Gezien de heraanbesteding van dossier fase 1 deel 3: restauratie Koordoksaalorgel, het uitlopen van de werffase van de dossiers fase 1 deel 1: restauratie exterieur West en fase 1 deel 7: restauratie interieur West, de noodzakelijke coördinatie tussen de uitvoering van de restauratie van de Rubenskapel door en op kosten van het Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium (K.I.K.) (onder de Erfgoed Challenge), de uitvoering van de werken onder fase 2 deel 1 (exterieur Oost) en fase 2 deel 2 (interieur Oost) en de noodzaak tot opmaak van een bijkomend dossier voor het herstel van de stabiliteit van de klokkenstoel (onvoorziene omstandigheid) werd volgend bijkomend ereloon onderhandeld en gunstig geadviseerd: 

  • fase 1 deel 1: 45.980,48 euro + 9.655,90 euro (21% btw) = 55.636,38 euro;
  • fase 1 deel 3: 10.000,00 euro + 2.100,00 euro (21% btw) = 12.100,00 euro;
  • fase 1 deel 7: 32.464,94 euro + 6.817,64 euro (21% btw) = 39.282,58 euro;
  • coördinatie restauratie Rubenskapel (K.I.K.) en uitvoeringen fase 2 deel 1 en deel 2: = 34.512,55 euro + 7.247,64 euro (21% btw ) = 41.760,19 euro;
  • herstel stabiliteit klokkenstoel (opmaak dossier tot en met opvolging uitvoering): 30.292,56 euro + 6.361,44 euro (21% btw ) = 36.654,00 euro.

Om de continuïteit van de betalingen van het ereloon aan Steenmeijer architecten bvba te blijven garanderen, is het noodzakelijk om krediet vast te leggen voor de opmaak van het aanbestedingsdossier, het opvolgen van de aanbestedingen en een deel van de controle van de lopende uitvoeringen en de op te starten uitvoeringen.

Op basis van de ramings- en gunningsbedragen, zonder herzieningen en onvoorziene werken, bedraagt het geraamde ereloon voor 2023: 705.205,16 euro + 148.093,08 euro (21% btw) =  853.298,24 euro (totaal inclusief btw)   

Het volledige ereloon voor de dossiers wordt berekend volgens de overeenkomst van 19 januari 1988 (jaarnummer 22) met addenda van 7 juli 1994 (jaarnummer 10345), 7 augustus 1996 (jaarnummer 10813), 19 maart 2004 (jaarnummer 2893) en 26 april 2004 (jaarnummer 704).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiële opmerkingen

De geraamde uitgave van 853.298,24 euro, 21% btw inbegrepen, zal verrekend worden op het investeringskrediet 2023. Er is voldoende budget beschikbaar.

Bestelbonnen

Budget in euro, inclusief btw

Rest budget in euro, inclusief btw

4005269928

394.144,59 euro

0,00 euro

4105042878

26.111,10 euro

0,00 euro

4005320750

340.114,56 euro

0,00 euro

4005397817

510.970,96 euro

0,00 euro
4005453308
425.515,92 euro
0,00 euro

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een bedrag van 705.205,16 euro + 148.093,08 euro (21% btw) = 853.298,24 euro inclusief btw, vast te leggen voor de (gedeeltelijke) betaling van het ereloon op naam van Steenmeijer architecten bvba, Kleine Pieter Potstraat 21, 2000 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0823.283.045 voor de opmaak, het volgen van de aanbesteding en de controle van de dossiers binnen de meerjarenpremieovereenkomst met de Vlaamse overheid voor de Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Sint-Jacobskerk
Steenmeijer architecten bvba
Kleine Pieter Potstraat 21
2000 Antwerpen

Ondernemingsnummer 0823.283.045
Rekeningnummer IBAN BE16 7360 0222 2374

853.298,24 euro,
inclusief 21% btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2HMS110101P08835
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040790
budgetperiode: 2300

4005548413