Het eHUBS-project is een Europees project dat gefinancierd wordt vanuit het Interreg Noordwest-Europa-programma (NWE). Het project loopt van 2019 tot 2023 onder leiding van de stad Amsterdam. Er wordt een budget van 12,4 miljoen euro voorzien (waarvan 5,31 miljoen EU-financiering) voor het project om eHUBs (fysieke hubs met digitale infrastructuur) aan te leggen in de partnersteden van het project. Deze steden zijn Amsterdam, Leuven, Arnhem, Nijmegen, Manchester, Dreux en Kempten. De stad Antwerpen maakt geen deel uit van het partnerschap.
eHUBS zijn plaatsen waar verschillende vormen van deelmobiliteit beschikbaar zijn voor gebruik, zoals deelfietsen, deelcargofietsen of deelscooters. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende opties, afhankelijk van hun noden. eHUBS kunnen er heel verschillend uitzien, gaande van een minihub tot een groot mobiliteitsknooppunt.
Het eHUBS-project streeft ernaar de implementatie van duurzame deelmobiliteitssystemen te bevorderen door fysieke infrastructuur te creëren in combinatie met digitale infrastructuur om zo de ervaring van gebruikers te verbeteren en om samenwerkingen met private spelers tot stand te brengen. Om lokale autoriteiten te ondersteunen in de planning, implementatie en evaluatie van eHUBS, heeft het eHUBS-project een blauwdruk ontwikkeld, gebaseerd op de ervaringen van het project.
De stad Antwerpen wil het gebruiken en combineren van duurzame vervoerswijzen stimuleren, onder meer door de uitbouw van Slimme Schakels of mobipunten. Het doel is om de eerstkomende jaren verschillende bestaande mobiliteitsknooppunten te verbeteren en nieuwe aan te leggen.
Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) de strategie en plan van aanpak goed voor de uitwerking van deze Slimme Schakels. Vervolgens keurde het college op 8 juli 2022 (jaarnummer 5789) de ontwerpen voor de eerste 13 Slimme Schakels goed. Deze 13 punten worden op verschillende vlakken verder uitgewerkt.
Op 28 en 29 november 2022 vond een eHUBS-masterclass plaats in Leuven en Brussel, waarbij ervaringen werden uitgewisseld tussen verschillende Europese steden over de implementatie van mobipunten. Daar werd de vraag gesteld of stad Antwerpen haar ambities wenst te bekrachtigen door een intentieverklaring te ondertekenen.
Deze intentieverklaring stelt dat we als stad Antwerpen vooropstellen om eHUBs te plannen en te implementeren. Dit past binnen het kader van het project Slimme Schakels waarin mobiliteitsknooppunten worden uitgewerkt. De stad zal daarbij de blauwdruk van eHUBS consulteren. Daarnaast wordt gesteld dat de lokale autoriteit de intentie heeft om datadeelprincipes te hanteren zoals CDS-M en TOMP-API in functie van een kwaliteitsvolle integratie van openbaar vervoer en deelmobiliteit in een MaaS-platform. Tot slot streeft eHUBS naar een gedeeld en herkenbaar kader voor deelsystemen. De stad Antwerpen zal overwegen om de minimumstandaarden van eHUBS en logo’s (gericht op communicatie en herkenbaarheid) te gebruiken in het streven naar een gestandaardiseerd aanbod in Noordwest-Europa.
Er zijn geen verdere financiële afspraken van toepassing bij het ondertekenen van deze brief. De stad Antwerpen geeft met het ondertekenen van deze brief aan dat ze zich engageert om verder in te zetten op duurzame mobiliteit en de uitbouw van mobiliteitsknooppunten. De stad Antwerpen ondersteunt de ambities op Europees niveau over gestandaardiseerde deelsystemen en mobipunten om het gebruikersgemak te verbeteren.
Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
Het college keurt de ondersteuning van het Interreg NWE-project eHUBS goed en ondertekent daartoe de intentieverklaring in bijlage.