Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02284 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109848. Lange Beeldekensstraat 115. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02284 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109848. Lange Beeldekensstraat 115. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_02284 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109848. Lange Beeldekensstraat 115. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022109848

Gegevens van de aanvrager:

de heer Afzal Doestzada met als contactadres Ganzendries 16 bus 102 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Beeldekensstraat 115 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 483X9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

ontdubbelen van een handelsruimte en voorzien van een aparte inkom naar het woongedeelte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/07/2009: vergunning (3264#1781) voor het regulariseren van uitgevoerde werken;

-          21/04/2006: vergunning (3151#964) voor het regulariseren van een constructieve wijziging;

-          28/12/1979: vergunning (18#60696) voor een verbouwing;

-          12/10/1979: vergunning (18#83784) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen met detailhandel;
  • detailhandel op gelijkvloers; 
  • 1 wooneenheid op de verdiepingen met 2 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder mansarde dak;
  • kroonlijsthoogte circa 8,3 m;
  • gelijkvloers volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • plint in blauwe hardsteen, gelijkvloers in grijze natuursteen, eerste verdieping in witgeschilderde bepleistering, tweede verdieping in natuurleien, witte kroonlijst in hout en buitenschrijnwerk in hout;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke inkom;
  • intern op het gelijkvloers verbonden met de Duinstraat (achterliggende garage).

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, afgezien van:

  • wijzigen van de linkerscheidingsmuur op de eerste verdieping;
  • uitbreiden van het dakterras op de eerste verdieping achteraan;

-          gevelafwerking:

  • vernieuwen van het buitenschrijnwerk met nieuwe indeling in witte PVC;
  • andere uitvoering van het mansardedak aan de voorzijde;
  • gelijkvloers in lichtgrijze bepleistering, overschilderen van de doorlopende dorpels en lijsten in licht grijs;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke inkomzone ingericht als winkel;
  • interne verbinding met de Duinstraat werd dichtgemetst;
  • inrichten van een extra slaapkamer op de eerste verdieping, waardoor de leefruimte verkleint.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen met detailhandel;
  • 2 handelszaken op gelijkvloers;
  • 1 wooneenheid op de verdiepingen met 3 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met mansardedak; 
  • kroonlijsthoogte circa 8,3 m;
  • gelijkvloers volledig bebouwd;
  • regulariseren van het vergroten van het dakterras op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers in lichtgrijze bepleistering, eerste verdieping in witte bepleistering;
  • gelijkvloers raam- en deurgeheel met 3 toegangsdeuren in wit PVC met grijze panelen in aluminium ertussen;
  • dak in zwarte dekstenen, zwarte ijzeren balustrades en regulariseren van het wit buitenschrijnwerk in PVC op de verdiepingen;

-          inrichting:

  • 3 aparte toegangsdeuren vanaf het openbaar domein;
  • regulariseren van het dichtmaken van de gelijkvloerse interne verbinding naar de Duinstraat.

Inhoud van de aanvraag

-          toevoegen van één handelsunit;

-          de bestaande winkelruimte voorzien van een eigen toegang;

-          de bestaande winkel wordt uitgebreid, de berging en de doorgang met de Duinstraat wordt gesupprimeerd;

-          verkleinen van de inkom voor het woongedeelte;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

9 september 2022

29 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 september 2022

27 september 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 september 2022

29 september 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 september 2022

23 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

  • Door voorgestelde indeling van het gelijkvloers overschrijdt het project de ruimtelijke draagkracht. Zie artikel 1.4 Draagkracht.
  • Door de versmalling van de inkomdeur en de toevoeging van aluminium panelen bestaat er geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en de nieuwe architectuur.

-          1.4 Draagkracht:

  • Door het toevoegen van een zeer kleine winkelruimte wordt de genereuze inkomhal gesupprimeerd. Deze grote inkomhal kan multifunctioneel gebruikt worden voor de woning. Er kunnen onder andere fietsen gestald worden. In nieuwe toestand wordt deze genereuze inkom vervangen door een smalle gang wat het gebruikersgenot van deze gelijkvloerse inkom bij het wonen onaanvaardbaar vermindert. Hierdoor wordt er overlast gegenereerd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Niveauverschillen:
    Het niveauverschil aan de toegangsdeuren bedraagt circa 12 cm bij de overgang tussen binnen- en buiten (> 2 cm) en er is geen inpandige helling voorzien conform artikel 19 van de verordening Toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    • De winkelruimtes beschikken niet elk over een afgescheiden en verluchte afvalberging van minstens 4 m².
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    • Er werd geen zaak-gebonden publiciteit ingetekend op de plannen.
  • artikel 43 Septische put:
    • Het is niet duidelijk of het gebouw beschikt over een reglementaire septische put.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid / Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het volume waardoor de schaal bewaard blijft.

Door het toevoegen van een zeer kleine winkelruimte wordt de genereuze inkomhal gesupprimeerd. Deze grote inkomhal kan multifunctioneel gebruikt worden voor de woning. Er kunnen onder andere fietsen gestald worden. In nieuwe toestand wordt deze genereuze inkom vervangen door een smalle gang wat het gebruikersgenot van deze gelijkvloerse inkom bij het wonen onaanvaardbaar vermindert. Het voorzien van een eigen toegang tot de winkel is vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar. Echter dient de kwaliteit van de inkomzone van de woning hierbij bewaakt te worden.

 

De aanvraag beperkt zich volgens de beschrijvende nota tot het gelijkvloers. We stellen vast dat op de 1ste verdieping een deel van de leefruimte ingericht wordt als slaapkamer. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet meer het geval in het voorliggend project. De totale oppervlakte van de leefruimte is te klein in verhouding met de totale oppervlakte van de slaapkamers waardoor de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt.

 

De wijzigingen ter hoogte van het terras op de 1ste verdieping zijn onduidelijk vermits deze op de grondplannen nieuwe toestand niet duidelijk worden opgetekend. Wel wordt vastgesteld dat de scheidsmuur met de linkerbuur opgetekend in laatst vergunde toestand gesupprimeerd werd. Dit veroorzaakt onaanvaardbare privacyhinder gezien de zeer beperkte afstand met de linkerbuur.

 

Gelet op al het voorgaande zullen alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze aan buitenschrijnwerk van de vergunde winkel worden uitgesloten van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze aan buitenschrijnwerk van de vergunde winkel rekening houdend met de voorwaarden worden uitgesloten van vergunning.

4. Het niveauverschil tussen de straat en de winkel aan de nieuwe inkomdeur van de winkel op te vangen door middel van een helling conform de bepalingen van artikel 18 en 19 van de verordening toegankelijkheid.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

9 september 2022

Start 1e openbaar onderzoek

19 september 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

18 oktober 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

14 november 2022

Start laatste openbaar onderzoek

23 februari 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

24 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 mei 2023

Verslag GOA

4 april 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 september 2022

18 oktober 2022

0

0

0

0

23 november 2022

22 december 2022

0

0

0

0

23 februari 2023

24 maart 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze aan buitenschrijnwerk van de vergunde winkel rekening houdend met de voorwaarden worden uitgesloten van vergunning.

4. Het niveauverschil tussen de straat en de winkel aan de nieuwe inkomdeur van de winkel op te vangen door middel van een helling conform de bepalingen van artikel 18 en 19 van de verordening toegankelijkheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.