Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02421 - District Merksem. Duvelshoek - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02421 - District Merksem. Duvelshoek - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_02421 - District Merksem. Duvelshoek - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Duvelshoek in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 januari 2015 (jaarnummer 345);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Bij de aanleg van het Duvelsplein en omgeving werd ook de Duvelshoek heraangelegd. De straat situeert zich nu tussen de Carrettestraat en de Eugeen Meeusstraat. Het aanvullend verkeersreglement moet hierdoor aangepast worden.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, is niet meer van toepassing en wordt uit het reglement gehaald;
  • aan de zijde van de Eugeen Meeusstraat wordt de toegang verboden voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton (artikel 1);
  • langs de beide zijden van de straat wordt een parkeer- en stilstandverbod ingevoerd om een vlotte doorgang van het verkeer mogelijk te maken (artikel 2). Hierdoor vervalt het vorige parkeerverbod;
  • artikel 3 over de verdeling in rijstroken wordt aangepast aan de nieuwe situatie ter hoogte van het kruispunt. Deze situeert zich nu ter hoogte van de Carrettestraat en niet de Vaartkaai;
  • de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Carrettestraat wordt gereglementeerd (artikel 4).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Voor de heraanleg was parkeren langs beide zijden ook verboden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Merksem, advies van 23 maart 2023 (jaarnummer 17) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 22 februari 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Duvelshoek in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 januari 2015 (jaarnummer 345).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen