Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02307 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109837. Alfons De Schutterstraat 46. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02307 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109837. Alfons De Schutterstraat 46. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_02307 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109837. Alfons De Schutterstraat 46. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022109837

Gegevens van de aanvrager:

de heer Domi Behar met als adres Korte Bist 23 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Alfons De Schutterstraat 46 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 33 sectie H nr. 632S8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een veranda

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/09/2019: vergunning (20192232) voor het bouwen van een eengezinswoning;

-          20/07/2018: vergunning (20181257) voor het afbreken en verwijderen van een garage en een zwembad;

-          02/03/2018: vergunning (2017304) voor het verkavelen van een perceel grond in 2 loten voor woningbouw;

-          03/04/1989: vergunning (1989664) voor het bouwen van een woning met tandartspraktijk.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw (in halfopen bebouwing) van 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • kroonlijsthoogte op 6 m, nokhoogte op 10,50 m;
  • garage naar achteren ingeplant in de linker zijtuinstrook;
  • de bouwdiepte bedraagt 13 m langs de rechter perceelsgrens en 15 m langs de linker perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • lichte crépi gevelbekleding;
  • buitenschrijnwerk in donker aluminium;

-          inrichting:

  • terras achteraan met een oppervlakte van circa 16 m2.
     

Bestaande & nieuwe (en dus te regulariseren) toestand

-          overeenkomstig de vergunde toestand, afgezien van:

o        achteraan op het gelijkvloers rechts aangebouwde veranda, tot een bouwdiepte van 15,95 m (zo’n 3 m dieper dan oorspronkelijk voorzien);

o        het nieuwe terras wordt verder naar achteren aangelegd en met een ruimere oppervlakte, van in totaal zo’n 28 m2.

 

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van de reeds aangebrachte veranda.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt in de verkaveling 2017304, goedgekeurd op 2 maart 2018, meer bepaald in lot(en) 1. 

De aanvraag is strijdig met de bepalingen van vermelde verkaveling inzake maximaal opgelegde bouwdieptes, dewelke gelijkvloers, voor de breedte van het hoofdgebouw, een maximale maatvoering van 13 m formuleren, terwijl hier sprake is van 15,95 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met volgende bepalingen van de Antwerpse bouwcode:

  • artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: omwille van de plaatsing van de nieuwe veranda, het behoud van het schrijnwerk in de oorspronkelijke achtergevel en het feit dat het schrijnwerk, gelijkvloers aan de voorzijde, niet-opengaand werd uitgevoerd, kan de gehele leefruimte niet meer beschikken over rechtstreekse luchtinname noch over opengaand schrijnwerk dat rechtstreeks op de buitenlucht uitgeeft;
  • artikel 34 – Stabiliteit en scheidsmuren: het dakdeel van de aangebouwde veranda dat aan de scheidsmuur grenst beschikt niet over de gehele lengte over de vereiste minimale opstand van 30 cm.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met verscheidene bepalingen van de geldende voorschriften en voor een deel daarvan kunnen in het eindadvies dwingende voorwaarden worden opgenomen, waardoor het project in uitvoering alsnog zal voldoen aan de artikels in kwestie.

Aangaande echter het feit dat de leefruimte niet kan beschikken over rechtstreekse luchtinname blijkt dat het lokaal in kwestie zal worden uitgerust met een ventilatiesysteem, type D (op basis van een opgemaakt ventilatieverslag), waardoor alsnog voldaan blijkt te zijn aan de bepalingen van artikel 24 van de Antwerpse bouwcode.

Inzake de uitgevoerde bouwdiepte, dewelke het in de verkaveling opgelegde maximum van 13 m eenduidig overschrijdt (met name: 15,95 m), is de nieuwe volumetrie alsnog in overeenstemming met de doorgaans gehanteerde richtlijnen voor dit type van bebouwing, is zij bovendien in dit straatdeel reeds voorkomend en er resteert bijkomend meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte om van een degelijke leefkwaliteit te kunnen blijven spreken. Er kan dan ook gemotiveerd worden afgeweken van vermeld artikel en er wordt in deze dan ook geadviseerd betreffende afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het regulariseren van een reeds aangebouwde veranda bij een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van zowel het van kracht zijnde Ruimtelijke Uitvoeringsplan als de hier geldende verkaveling, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De te regulariseren volumetrie is, zoals reeds vermeld, strijdig met de geldende richtlijnen van de van kracht zijnde verkaveling maar zoals hierboven reeds beargumenteerd, kan betreffende afwijking zonder meer als gunstig worden beoordeeld vanuit ruimtelijk en stedenbouwkundig oogpunt.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen voor de te regulariseren uitbreiding, donkergrijs schrijnwerk en glas, zijn zonder meer aanvaardbaar voor dit soort van constructie-onderdeel, zijn in overeenstemming met de specifieke voorschriften dienaangaande en zijn bijkomend visueel ingepast in de gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Hinderaspecten

Het dakdeel van de aangebouwde veranda dat aan de scheidingsmuur grenst, beschikt niet over de gehele lengte over de vereiste minimale opstand van 30 cm. In de voorwaarden zal opgenomen worden dat op het dakvlak een niet-brandbare dakbekleding dient te worden aangebracht tot op minimaal 30 cm verwijderd van vermelde scheidingsmuur.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Ter hoogte van het gedeelte van de scheidingsmuur dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak dient dakbekleding te worden aangebracht (tot op minimaal 30 cm verwijderd van vermelde scheidingsmuur) dewelke valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst, opgenomen in het ministeriële besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium «brandgedrag aan de buitenzijde» te voldoen.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 september 2022

Volledig en ontvankelijk

20 september 2022

Start 1e openbaar onderzoek

30 september 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

29 oktober 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

14 november 2022

Start laatste openbaar onderzoek

23 februari 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

24 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 juni 2023

Verslag GOA

3 april 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affichage van het vereiste openbare onderzoek, met startdatum op 30 september 2022, werd slechts geïnitieerd op 3 oktober 2022, waarbij betreffende datum ook als startdatum op de affiche werd vermeld.

Om niet van een procedurefout te spreken dient de affichage minimaal 1 kalenderdag voorafgaand aan de officiële startdatum te gebeuren, evenals dat de vermelde ophangdatum deze dient vooraf te gaan.

In beide gevallen is er ondubbelzinnig sprake van een fout en dient het openbare onderzoek bijgevolg opnieuw gevoerd te worden om geen procedurefout te veroorzaken.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 september 2022

29 oktober 2022

0

0

0

1

23 november 2022

22 december 2022

0

0

0

0

23 februari 2023

24 maart 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Er werden in de loopperiode van beide openbare onderzoeken door dezelfde bezwaarindiener 2 nagenoeg identieke digitale bezwaarschriften ingediend, dewelke zich als volgt laten samenvatten:

  1. Buitensporige verharding/volumetrie: de uitgebreide woning, met bijhorend vergroot terras, zorgt essentieel voor een verkleining van de gebruiksruimte qua tuin en overschrijdt de in de verkaveling opgelegde maatvoorschriften. Betreffende kan aanleiding zijn voor aanpalende eigenaars en verderop in de straat dezelfde extra verhardingen te gaan toepassen.

Beoordeling:

Het is correct te stellen dat de volumetrie in kwestie strijdig is met de voorschriften dienaangaande van de van kracht zijnde verkaveling; betreffende is bovendien de uitsluitende reden van het uitgevoerde openbare onderzoek. Echter is het zo dat de nieuwe volumetrie op zich voldoet aan de doorgaans gehanteerde richtlijnen voor dit type van bebouwing, is zij bovendien in dit straatdeel reeds voorkomend en resteert er bijkomend meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte om van een degelijke leefkwaliteit te kunnen blijven spreken. Er kan dan ook gemotiveerd worden afgeweken van vermeld artikel.

Aanvullend blijkt de verruimde verharde buitenruimte nog steeds te voldoen aan de voorschriften daaromtrent uit de Antwerpse bouwcode en blijft er bijgevolg meer dan voldoende onverharde oppervlakte op het perceel aanwezig.

Eventuele aanvragen op aanpalende percelen maken geen deel uit van deze aanvraag maar zullen in de loop van de procedure daarvan dienen te worden geëvalueerd aan de hand van de geldende voorschriften. Er kan dan ook niet hypothetisch worden op ingegaan.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Burgerrechtelijke eisen: ten gevolge van het vermeld verkleinen van de tuinzone eist de buurman dat de boom op het aanpalende terrein op een buitensporige wijze zou worden gesnoeid, hetgeen de dood van betreffende zou betekenen. Nochtans staat de boom ook in vermelde verkaveling als te beschermen vermeld.

Beoordeling:

Vermeld aspect maakt geen onderdeel uit van de lopende aanvraag maar is louter van burgerrechtelijke aard en te regelen tussen burgers onderling; betreffende maakt bovendien geen voorwerp uit van enige vorm van stedenbouwkundige beoordeling.

Het bezwaar is ongegrond.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Ter hoogte van het gedeelte van de scheidingsmuur dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak dient dakbekleding te worden aangebracht (tot op minimaal 30 cm verwijderd van vermelde scheidingsmuur) dewelke valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst, opgenomen in het ministeriële besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium «brandgedrag aan de buitenzijde» te voldoen.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.