Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022109837 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Domi Behar met als adres Korte Bist 23 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Alfons De Schutterstraat 46 2180 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 33 sectie H nr. 632S8 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een veranda |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/09/2019: vergunning (20192232) voor het bouwen van een eengezinswoning;
- 20/07/2018: vergunning (20181257) voor het afbreken en verwijderen van een garage en een zwembad;
- 02/03/2018: vergunning (2017304) voor het verkavelen van een perceel grond in 2 loten voor woningbouw;
- 03/04/1989: vergunning (1989664) voor het bouwen van een woning met tandartspraktijk.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande & nieuwe (en dus te regulariseren) toestand
- overeenkomstig de vergunde toestand, afgezien van:
o achteraan op het gelijkvloers rechts aangebouwde veranda, tot een bouwdiepte van 15,95 m (zo’n 3 m dieper dan oorspronkelijk voorzien);
o het nieuwe terras wordt verder naar achteren aangelegd en met een ruimere oppervlakte, van in totaal zo’n 28 m2.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de reeds aangebrachte veranda.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling 2017304, goedgekeurd op 2 maart 2018, meer bepaald in lot(en) 1.
De aanvraag is strijdig met de bepalingen van vermelde verkaveling inzake maximaal opgelegde bouwdieptes, dewelke gelijkvloers, voor de breedte van het hoofdgebouw, een maximale maatvoering van 13 m formuleren, terwijl hier sprake is van 15,95 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met volgende bepalingen van de Antwerpse bouwcode:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met verscheidene bepalingen van de geldende voorschriften en voor een deel daarvan kunnen in het eindadvies dwingende voorwaarden worden opgenomen, waardoor het project in uitvoering alsnog zal voldoen aan de artikels in kwestie.
Aangaande echter het feit dat de leefruimte niet kan beschikken over rechtstreekse luchtinname blijkt dat het lokaal in kwestie zal worden uitgerust met een ventilatiesysteem, type D (op basis van een opgemaakt ventilatieverslag), waardoor alsnog voldaan blijkt te zijn aan de bepalingen van artikel 24 van de Antwerpse bouwcode.
Inzake de uitgevoerde bouwdiepte, dewelke het in de verkaveling opgelegde maximum van 13 m eenduidig overschrijdt (met name: 15,95 m), is de nieuwe volumetrie alsnog in overeenstemming met de doorgaans gehanteerde richtlijnen voor dit type van bebouwing, is zij bovendien in dit straatdeel reeds voorkomend en er resteert bijkomend meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte om van een degelijke leefkwaliteit te kunnen blijven spreken. Er kan dan ook gemotiveerd worden afgeweken van vermeld artikel en er wordt in deze dan ook geadviseerd betreffende afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter het regulariseren van een reeds aangebouwde veranda bij een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van zowel het van kracht zijnde Ruimtelijke Uitvoeringsplan als de hier geldende verkaveling, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De te regulariseren volumetrie is, zoals reeds vermeld, strijdig met de geldende richtlijnen van de van kracht zijnde verkaveling maar zoals hierboven reeds beargumenteerd, kan betreffende afwijking zonder meer als gunstig worden beoordeeld vanuit ruimtelijk en stedenbouwkundig oogpunt.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialen voor de te regulariseren uitbreiding, donkergrijs schrijnwerk en glas, zijn zonder meer aanvaardbaar voor dit soort van constructie-onderdeel, zijn in overeenstemming met de specifieke voorschriften dienaangaande en zijn bijkomend visueel ingepast in de gebouwde context.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Hinderaspecten
Het dakdeel van de aangebouwde veranda dat aan de scheidingsmuur grenst, beschikt niet over de gehele lengte over de vereiste minimale opstand van 30 cm. In de voorwaarden zal opgenomen worden dat op het dakvlak een niet-brandbare dakbekleding dient te worden aangebracht tot op minimaal 30 cm verwijderd van vermelde scheidingsmuur.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Ter hoogte van het gedeelte van de scheidingsmuur dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak dient dakbekleding te worden aangebracht (tot op minimaal 30 cm verwijderd van vermelde scheidingsmuur) dewelke valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst, opgenomen in het ministeriële besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium «brandgedrag aan de buitenzijde» te voldoen.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 20 september 2022 |
Start 1e openbaar onderzoek | 30 september 2022 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 29 oktober 2022 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 14 november 2022 |
Start laatste openbaar onderzoek | 23 februari 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 24 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 juni 2023 |
Verslag GOA | 3 april 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affichage van het vereiste openbare onderzoek, met startdatum op 30 september 2022, werd slechts geïnitieerd op 3 oktober 2022, waarbij betreffende datum ook als startdatum op de affiche werd vermeld.
Om niet van een procedurefout te spreken dient de affichage minimaal 1 kalenderdag voorafgaand aan de officiële startdatum te gebeuren, evenals dat de vermelde ophangdatum deze dient vooraf te gaan.
In beide gevallen is er ondubbelzinnig sprake van een fout en dient het openbare onderzoek bijgevolg opnieuw gevoerd te worden om geen procedurefout te veroorzaken.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
30 september 2022 | 29 oktober 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
23 november 2022 | 22 december 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23 februari 2023 | 24 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Er werden in de loopperiode van beide openbare onderzoeken door dezelfde bezwaarindiener 2 nagenoeg identieke digitale bezwaarschriften ingediend, dewelke zich als volgt laten samenvatten:
Beoordeling:
Het is correct te stellen dat de volumetrie in kwestie strijdig is met de voorschriften dienaangaande van de van kracht zijnde verkaveling; betreffende is bovendien de uitsluitende reden van het uitgevoerde openbare onderzoek. Echter is het zo dat de nieuwe volumetrie op zich voldoet aan de doorgaans gehanteerde richtlijnen voor dit type van bebouwing, is zij bovendien in dit straatdeel reeds voorkomend en resteert er bijkomend meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte om van een degelijke leefkwaliteit te kunnen blijven spreken. Er kan dan ook gemotiveerd worden afgeweken van vermeld artikel.
Aanvullend blijkt de verruimde verharde buitenruimte nog steeds te voldoen aan de voorschriften daaromtrent uit de Antwerpse bouwcode en blijft er bijgevolg meer dan voldoende onverharde oppervlakte op het perceel aanwezig.
Eventuele aanvragen op aanpalende percelen maken geen deel uit van deze aanvraag maar zullen in de loop van de procedure daarvan dienen te worden geëvalueerd aan de hand van de geldende voorschriften. Er kan dan ook niet hypothetisch worden op ingegaan.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Vermeld aspect maakt geen onderdeel uit van de lopende aanvraag maar is louter van burgerrechtelijke aard en te regelen tussen burgers onderling; betreffende maakt bovendien geen voorwerp uit van enige vorm van stedenbouwkundige beoordeling.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Ter hoogte van het gedeelte van de scheidingsmuur dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak dient dakbekleding te worden aangebracht (tot op minimaal 30 cm verwijderd van vermelde scheidingsmuur) dewelke valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst, opgenomen in het ministeriële besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium «brandgedrag aan de buitenzijde» te voldoen.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.