Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022109387 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Dorp Nr. 2 Koningin Fabiola met als contactadres Bosuil 138 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Bosuil 138 te 2100 Deurne (Antwerpen), 11342A0205/00H003 en 11342A0203/00W000 |
Kadastrale percelen: | afdeling 28 sectie A nrs. 203W, 205H3 en 352C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een zorginstelling (gemeenschapsvoorziening) met 8 woongelegenheden voor personen met een fysische en/of psychische beperking |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/07/2022: vergunning (OMV_2022004700) voor het slopen van gebouwen en verharding en vellen van bomen;
- 13/05/1970: vergunning (627#32277) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
- 20/04/1966: vergunning (627#23703) voor het bouwen van een atelier voor gehandicapten.
Vergunde toestand
- functie: bedrijfshal (te slopen: OMV_2022004700);
- bouwvolume: 2 bouwlagen onder een plat dak.
Bestaande toestand
- niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.
Nieuwe toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening (zorginstelling) met 8 woongelegenheden:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting terrein:
Inhoud van de aanvraag
- het slopen van gebouwen;
- het bouwen van een zorginstelling (gemeenschapsvoorziening) met 8 woongelegenheden;
- het bouwen van een luifel, fietsenstalling en vuilnisberging;
- het plaatsen van een tuinafsluiting.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 29 november 2022 | 22 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 20 februari 2023 | 22 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 29 november 2022 | 22 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 20 februari 2023 | 22 februari 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 29 november 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 20 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 29 november 2022 | 1 december 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 20 februari 2023 | 23 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 29 november 2022 | 29 november 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 20 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 29 november 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 20 februari 2023 | 28 februari 2023 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 29 november 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 20 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 29 november 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 20 februari 2023 | 22 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 november 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 februari 2023 | 28 februari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De materialisatie van de voorgevel in voorliggende aanvraag is verschillend wat betreft de nota en de legende horend bij de plannen. De legende vermeldt voor de gevel wit-beige parementsteen waar dit in de nota grijs is. De ramen worden voorzien in wit aluminium in legende en in donkergrijs in bijgevoegde nota.
Meergezinsgebouwen met minimaal 4 woningen dienen een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling te hebben die voorzien wordt van verluchting.
De afvalberging wordt voorzien in de fietsenstalling. Beide moeten fysiek van elkaar gescheiden worden.
Er is een discrepantie wat betreft het inplantingsplan en het grondplan. Het inplantingsplan vermeldt 40 fietsen, 5 bakfietsen en het grondplan van de fietsenstalling vermeldt 22 fietsen + 28 is 50 in totaal en 5 bakfietsen.
4. Vanaf 30 fietsstal- of fietsparkeerplaatsen dient er minimaal 1 elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn. Indien het aantal te voorziene fietsstalplaatsen van 30 of meer fietsplaatsen opgedeeld wordt in verschillende ruimten dient in elk van deze ruimten een elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het bouwen van een gemeenschapshuis met 8 woonentiteiten voor het begeleid wonen van personen met een fysische en/of mentale beperking, dat deel uitmaakt van de residentiële zorgvoorziening Dorp nr. 2 Koningin Fabiola VZW. Het nieuw op te trekken gebouw bevindt zich op de site tussen een reeds bestaand gezinsvervangend tehuis met 24 studio’s en gemeenschappelijke lokalen enerzijds en de kantoren van de zorginstelling anderzijds.
De functie is inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Op de site van zorgvoorziening Dorp nr. 2 Koningin Fabiola VZW bevinden zich in de bestaande toestand een zorginstelling met 24 studio’s en gemeenschappelijke ruimtes, kantoren en enkele magazijnen. Het deel van de site waarop de magazijnen staan, werd verkocht aan AG Vespa, dat de gebouwen zal slopen en op het terrein een nieuw schoolgebouw voorziet. Het na afbraak vrijgekomen terrein aan de zijde van Bosuil, tussen de bestaande zorginstelling en de kantoren, zal ingevuld worden met een nieuwbouw met twee bouwlagen en een bouwdiepte die aansluit bij de voorbouw van het gebouw links.
Naast het gemeenschapshuis wordt er ook een luifel voorzien als verbinding tussen het bestaande en het nieuwe gebouw, en een fietsenstalling met vuilnisberging. Deze fietsenstalling wordt achteraan op het terrein geplaatst en vormt daarmee een buffer tegenover de achterliggende school. Ze is bereikbaar via de doorgangsweg die de schoolsite verbindt met Bosuil.
Rondom de verschillende gebouwen is een open, groene ruimte aanwezig. De tuin zal op een gelijkaardige wijze doorgetrokken worden in de open ruimte tussen het nieuwe gebouw en de nieuwe fietsenstalling. De verhardingen zijn beperkt tot de toegangs- en verbindingspaden tussen de verschillende gebouwen. Alle verhardingen worden voorzien met waterdoorlatende klinkers of het regenwater loopt af in aangrenzende groenzones.
De bouwhoogte en de schaal van het nieuwe gebouw is overeenkomstig de bestaande gebouwen. De nieuwe volumes van zowel de woonvoorziening als de fietsenstalling zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar en ruimtelijk inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De plannen (legende) vermelden andere kleuren/materialen dan de beschrijvende nota. Om deze discrepantie weg te werken, dient de gevel uitgevoerd te worden zoals vermeld in de legende bij de plannen, met name in een lichte kleurstelling met wit aluminium buitenschrijnwerk.
De fietsenstalling krijgt wanden in verticaal geplaatste natuurhouten planken met een grijze stalen dakrand.
De kleurstelling en materiaalkeuze zijn inpasbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het nieuwe gebouw bevat 8 studio’s voor begeleid wonen. De woonentiteiten hebben een oppervlakte van 28 en 30 m². Deze zijn niet te beschouwen als aparte appartementen maar maken deel uit van de zorginstelling waarin de bewoners een overgang geboden wordt naar zelfstandig wonen. Daar dit gebouw gesitueerd is op dezelfde site als de zorgvoorziening bestaat voor de bewoners de mogelijkheid om beroep te doen op de aanwezige diensten en de gemeenschappelijke ruimtes. Het gebouw wordt opgevat als een compact bouwvolume met minimale interne circulatie. De toegangen, circulatiezones, deuren en lift voldoen voor rolstoelgebruikers.
Meergezinsgebouwen met minimaal vier woningen dienen een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling te hebben die voorzien wordt van verluchting, zoals bepaald in artikel 26 van de bouwcode. De afvalberging wordt voorzien in de fietsenstalling. Beide moeten fysiek van elkaar gescheiden worden. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De aanvraag betreft het bouwen van 8 zorgstudio’s om mensen met een fysieke of mentale handicap begeleid zelfstandig te kunnen laten wonen. Deze 8 studio’s zijn gekoppeld aan een bestaand gebouw met 24 kamers waar mensen wonen die niet zelfstandig kunnen wonen. De nieuwe bewoners maken mee gebruik van de bestaande faciliteiten. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Bij nieuwbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. Het gaat over 8 zorgstudio’s voor mensen die niet kunnen autorijden omdat hun handicap dat niet toelaat. Deze mensen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van de bestaande zorginstelling die naast het nieuwe gebouw gelegen is. Er is geen extra personeel dat aangetrokken wordt voor het nieuwe gebouw voor begeleid zelfstandig wonen. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Er is een bestaande fietsenstalling die deel uitmaakt van een te slopen zone. Om die reden wordt met deze aanvraag meteen een nieuwe fietsenstalling voorzien voor 50 gewone fietsen en 5 bakfietsen. Deze fietsenstalling zal dienen voor personeel dat werkzaam is in de zorginstelling, de bewoners van de nieuwe zorgflats en het naastgelegen kantoor.
Het kantoor heeft een behoefte van 12 fietsenstalplaatsen.
In de zorginstelling zijn permanent 16 personeelsleden aanwezig voor de zorg van de bewoners. Daarnaast zijn er de 8 nieuwe bewoners van het begeleid zelfstandig wonen, die zich ook mogelijks met een (aangepaste) fiets kunnen verplaatsen. Hiervoor zouden minimaal 10 gewone fietsenstalplaatsen en 4 voor buiten-formaat fietsen voorzien moeten worden.
Het aantal fietsstalplaatsen voldoet dus aan de behoefte.
Er wordt een discrepantie opgemerkt tussen het inplantingsplan en het grondplan: het inplantingsplan vermeldt 40 fietsen + 5 bakfietsen, het grondplan van de fietsenstalling vermeldt 28 fietsen + 5 bakfietsen (+3 vuilniscontainers) in de te herplaatsen bestaande fietsenstalling en 22 fietsen in de nieuwe fietsenstalling, wat in totaal 50 fietsen + 5 bakfietsen is. Volgens de berekening van de stedelijke dienst Mobiliteit dienen er 50 plaatsen voor gewone fietsen en 5 plaatsen voor buiten-formaat fietsen voorzien te worden.
Vanaf 30 fietsstal- of fietsparkeerplaatsen dient er minimaal één elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn. Indien het aantal te voorziene fietsstalplaatsen van 30 of meer fietsplaatsen opgedeeld wordt in verschillende ruimten dient in elk van deze ruimten een elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn.
Dit wordt opgelegd in voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De gevel dient uitgevoerd te worden zoals vermeld in de legende bij de plannen.
3. De afvalberging dient te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode en moet fysiek gescheiden worden van de fietsenstalling.
4. Er moeten 50 plaatsen voor gewone fietsen en 5 plaatsen voor buiten-formaat fietsen voorzien worden in de fietsenstalling. Vanaf 30 fietsstal- of fietsparkeerplaatsen dient er minimaal 1 elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn. Indien het aantal te voorziene fietsstalplaatsen van 30 of meer fietsplaatsen opgedeeld wordt in verschillende ruimten, dient in elk van deze ruimten een elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn.
5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 29 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 28 april 2023 |
Verslag GOA | 5 april 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De gevel dient uitgevoerd te worden zoals vermeld in de legende bij de plannen.
3. De afvalberging dient te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode en moet fysiek gescheiden worden van de fietsenstalling.
4. Er moeten 50 plaatsen voor gewone fietsen en 5 plaatsen voor buiten-formaat fietsen voorzien worden in de fietsenstalling. Vanaf 30 fietsstal- of fietsparkeerplaatsen dient er minimaal 1 elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn. Indien het aantal te voorziene fietsstalplaatsen van 30 of meer fietsplaatsen opgedeeld wordt in verschillende ruimten, dient in elk van deze ruimten een elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.