Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02381 - Dossier GAC_2022_02263 - Raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening - Wijziging van opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02381 - Dossier GAC_2022_02263 - Raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening - Wijziging van opdracht - Goedkeuring 2023_CBS_02381 - Dossier GAC_2022_02263 - Raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening - Wijziging van opdracht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 25 maart 2022 (jaarnummer 2022_CBS_02489) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van dossier GAC_2022_02263 - Raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening, goed aan de firma E-Demonstrations.be NV, Dynamicalaan 14, 2610 Wilrijk (Antwerpen), met ondernemingsnummer 0473.682.474.

Argumentatie

De eerste containers (type 1) die in Fase 1 van deze opdracht aangekocht werden, voldeden niet aan de eisen van de opdrachtnemer. Zij hebben deze op eigen kosten aangepast, zodat deze nu wel voldoen.

Alle containers die daarna geplaatst werden/worden, dienden derhalve van een ander type (type 2) te zijn dan oorspronkelijk in de offerte vermeld.

Volgende kwaliteitsverschillen worden opgemerkt in vergelijking met de oorspronkelijke types (type 1):

  • Er kan een verregaandere binnenafwerking voorzien worden.
  • De containers sluiten quasi naadloos op elkaar aan wat volkomen waterdichtheid en sterke isolatie mogelijk maakt.
  • De dakafwerking is kwalitatiever, waardoor het risico op lekkage geminimaliseerd wordt.
  • De isolatie op het dak is kwalitatiever wat geluidsoverlast bij regenval minimaliseert.

Dit alles zorgt ervoor dat de containers van type 2 tot circa 30% duurder zijn in aankoopprijs. 

De opdrachtnemer rekent deze containers aan de oorspronkelijk bepaalde prijs van type 1 aan. 

In de oorspronkelijke offerte werd bepaald dat de huurprijs van de containers met 25% zou dalen na 12 maanden. Dit was voorzien op de containers van type 1. Gezien de meerkost van +-30% in aankoopprijs voor de containers van type 2, die door de opdrachtnemer niet doorgerekend wordt, wordt het billijk en marktconform geacht om de korting van 25% te laten vallen voor alle geplaatste containers van type 2.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien, de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht teweegbrengt, en de prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging niet hoger is dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiƫle opmerkingen

Dit besluit brengt enkel de wijziging in huurprijs in kaart.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van opdracht aan dossier GAC_2022_02263 - raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening, goed, conform de tarieven zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.