Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022155834 |
Gegevens van de aanvrager: | Philippe Bellens met als contactadres Jachthoornlaan 59 te 2970 's-Gravenwezel |
Ligging van het project: | Louizastraat 39-43 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nr. 2165V19 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gevels |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/04/1974: vergunning (18#56296) flatgebouw na afbraak.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Bestaande toestand
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Nieuwe toestand
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- de aanvraag heeft betrekking op het vernieuwen van de balustrades aan de voor- en achtergevel;
- Afbraak van een onvergund volume op het dak;
- Regulariseren van een ander gebruikte gevelsteen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 24 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich tot wijzigingen van de bestaande balustrades aan de voor- en achtergevel om deze te laten voldoen aan de huidige veiligheidsnormen. Bijkomend voorziet de aanvraag ook het verwijderen van een onvergunde verandastructuur op de dakverdieping.
De aanvraag beoogt geen aanpassingen aan het bestaande en vergunde aantal woongelegenheden.
Zowel schaal als ruimtegebruik blijven gerespecteerd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Door de visuele impact van de voorgestelde werken op de gevelgeleding werd het project voorgelegd aan de kwaliteitskamer op 30 september 2022. Het advies laat zich als volgt lezen:
“Het project betreft het vervangen van de bestaande borstweringen (houten, platte lat tussen betonnen elementen) door middel van beglazing bij het pand gelegen op de hoek Begijnenvest- Louizastraat.
De bestaande verticale betonelementen worden vernieuwd (30 cm hoger), de glasplaten worden hiertussen bevestigd. De kwaliteitskamer begrijpt de aanleiding van de ingreep i.f.v. veiligheid op de terraszone, maar betreurt dat het oorspronkelijk gevelbeeld hierdoor sterk wordt aangetast. Door de vervanging van en de aanpassing van de hoogte van de betonelementen (van 110 cm naar 140 cm) wordt ook de gevelgeleding ernstig verstoord. De kwaliteitskamer vraagt om de oorspronkelijk betonconstructies (en de hoogte) te behouden en de glasplaten (bij voorkeur in fumé/rookglas) tussen/achter de bestaande betonkolommen te plaatsen en een brede houten lat boven het glas te bevestigen. Zodoende kan de bestaande betonnen constructie integraal behouden blijven evenals de karakteristieke borstwering. De kwaliteitskamer refereert hierbij ook aan een gelijkaardige uitwerking bij het hoekpand Justitiestraat - Mertens en Torfsstraat. Indien een grotere hoogte vanuit veiligheidsoverweging aan de orde is, kan bijvoorbeeld gezocht worden naar een oplossing met een zwevende houten lat boven de glaspartij.”
Om tot een gunstig advies van de kwaliteitskamer te komen werd geadviseerd om de oorspronkelijke betonconstructie te behouden en tussen deze betonnen pilasters een nieuwe glazen borstwering in rookglas te voorzien. Een horizontale houten greep werkt het geheel af. In functie van de vereiste hoogte kon ook onderzocht worden of een zwevende houten lat boven het glas en betonconstructie mogelijk was.
Het ingediende ontwerp komt grotendeels aan dit advies tegemoet.
Zo blijft de bestaande betonconstructie ongewijzigd.
De nieuwe heldere, glazen panelen rusten niet op het terras maar worden door middel van aluminium profielen tussen de betonnen steunen geklemd waardoor ze niet op de terrasvloer rusten maar er iets boven zweven. Om aan de veiligheidseisen te voldoen, meet de bovenzijde van de nieuwe glazen borstwering 1,20 m vanaf het vloerpeil van de terrassen.
Dit is 0,30 m hoger dan de bestaande houten borstwering die in de voorliggende aanvraag eveneens behouden blijft en zo voor de nieuwe glazen borstwering komt te liggen. De geadviseerde houten afwerkgreep wordt niet voorzien.
Ook aan de achtergevel worden de houten latten behouden en wordt ter hoogte van het openschuivend deel van de ramen een hogere glazen borstwering voorzien.
Door de bestaande houten borstwering te behouden en geen nieuwe afwerklat op het glas te voorzien, wijkt de aanvraag af van het geformuleerde advies. Ook het gebruik van rookglas werd geadviseerd; zij het bij voorkeur. De uitvoering in helder glas is bijgevolg aanvaardbaar.
Vermits de werken gesitueerd zijn in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen en merkt eveneens de gewijzigde uitvoering ten opzichte van het geleverde advies op:
“De uitwerking van de borstwering werd voorgelegd aan de KKA waarin monumentenzorg is vertegenwoordigd. De kwaliteitskamer vraagt om de oorspronkelijke betonconstructies (en de hoogte) te behouden en de glasplaten (bij voorkeur in rookglas) tussen/achter de bestaande betonkolommen te plaatsen en een brede houten lat boven het glas te bevestigen. Zo kan de bestaande betonconstructie integraal behouden blijven evenals de karakteristieke borstwering. Het voorstel wijkt hiervan af en voorziet een heldere glasplaat achter de bestaande constructie met bevestiging op de betonkolommen. Een detail ontbreekt. Het is aan de KKA om te oordelen in hoeverre deze afwijking aanvaardbaar is. Huidige gevelsteen en aanpassing van de bedaking zijn ok.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden zowel de aangehaalde aandachtspunten als het gunstig advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden.
Er wordt echter geoordeeld dat de voorgestelde uitvoering geen afbreuk doet aan de bestaande gevelgeleding. Zo blijven de bestaande en karakteristieke betonnen steunen, zoals geadviseerd, behouden. Bijkomend wordt door toevoeging van ingeklemde glasplaten voldaan aan de huidige veiligheidseisen wat het gebruiksgenot van de terrassen ten goede komt. Door het behoud van de bestaande houten borstwering blijft de bestaande gevelgeleding ook behouden.
Er wordt wel in voorwaarden opgenomen om de aluminium profielen niet hoger dan de bovenzijde van de horizontale houten lat te laten lopen. Dit om de bestaande elementen visueel te laten primeren op de secundaire toevoegingen.
Mits rekening te houden met deze voorwaarde is de aanvraag visueel aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het dakterras en omsluitende balustrade maakt geen deel uit van de aanvraag. Maar omdat er onduidelijkheid is omtrent het vergund karakter ervan wordt in de voorwaarden opgenomen dat geen vergunning wordt verleend voor alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die nu geen deel uitmaken van de aanvraag.
Mits naleven van bovenstaande voorwaarden voldoen de appartementen aan de gestelde eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 24 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 juli 2023 |
Verslag GOA | 7 april 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.