Terug
Gepubliceerd op 17/04/2023

2023_CBS_02292 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144097. VIIde-Olympiadelaan 135. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02292 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144097. VIIde-Olympiadelaan 135. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_02292 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144097. VIIde-Olympiadelaan 135. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022144097

Gegevens van de aanvrager:

de heer Rudi Jordens met als adres Lijsterlaan 15 te 2620 Hemiksem

Ligging van het project:

VIIde-Olympiadelaan 135 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2362A12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met dareca-gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          6/09/2016: proces verbaal (11002_2016_1848) voor het verharden van de voortuin;

-          18/10/1968: weigering (18#51416) voor het  verbouwen van de voorgevel en het plaatsen van een gesloten terras.

 

Vergunde toestand

-          functie:

o        meergezinswoning met drie wooneenheden;

o        dareca op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

o        4 bouwlagen met plat dak; 

o        volledige perceel bebouwd op achteruitbouwstrook aan de Atletenstraat na;

o        kroonlijsthoogte circa 14,8 m;

o        trap naar kelder in de voortuinstrook;

-          gevelafwerking:

o        cementbezetting op gelijkvloers;

o        roodbruine handvorm gevelsteen;

o        plint en dorpels gelijkvloers in arduin;

o        dorpels verdiepingen in beton;

o        wit geschilderd, houten buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          voortuin afgesloten door een afsluiting met een hoogte van circa 1,8 m;

-          trap naar de kelder gesupprimeerd;

-          buitenschrijnwerk gewijzigd naar wit pvc;

-          volledige voortuin verhard.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

o        conform vergunde toestand;

-          bouwvolume:

o        conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

o        buitenschrijnwerk in wit pvc;

-          inrichting:

o        supprimeren van de trap in de voortuin naar de kelder;

o        verharden van de volledige voortuin;

o        afsluiten van de voortuin door middel van een afsluiting die bestaat uit een gesloten muur met een hoogte van circa 0,6 m en open hekwerk met een hoogte van circa 1,2 m voor een totale hoogte van circa 1,8 m.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen schrijnwerk;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          supprimeren keldertrap in voortuin;

-          plaatsen van een tuinafsluiting.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

3 maart 2023

22 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

3 maart 2023

8 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

3 maart 2023

7 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

3 maart 2023

21 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

o        artikel 18:
het niveauverschil van circa 0,1 m tussen de binnenruimte en het terras van de gelijkvloerse dareca-functie moet minstens ook door middel van een helling overbrugd worden.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punt:

o        artikel 19 Tuinafsluitingen: de voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. De afsluiting in deze aanvraag heeft een hoogte van circa 1,8 m.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 18 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid. Er dient aan te worden voldaan. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.

 

De aanvraag wijkt af op artikel 19 van de bouwcode. Hiervoor kan er met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden verleend als volgt:

 

De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. In voorliggende aanvraag is de voortuin afgesloten met een betonnen muurtje (0,6 meter) en spijlenwerk waardoor de maximum hoogte van 1 meter overschreden wordt. De totale hoogte bedraagt 1,8 meter. Er wordt echter geoordeeld dat door het gebruik van een fijn subtiel ijzeren spijlenwerk de transparantie ten opzichte van de voortuinen en de achterliggende verblijfsruimtes bewaard blijft en er bijgevolg geen nadelig effect is op vlak van licht en bezonning van deze ruimtes. Bovendien zijn horecaterrassen kenmerkend op de hoeken in deze context van de VIIde-Olympiadelaan waardoor het afsluiten van de voortuin stedenbouwkundig aanvaardbaar is.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de verbouwing van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers. De functies blijven behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Volgens de plannen bijgevoegd bij voorliggende aanvraag omvat het gebouw in de vergunde toestand zes woongelegenheden. Op basis van deze gegevens bevat de aanvraag een vermindering van zes naar drie wooneenheden. Aangezien er twijfel bestond over het aantal woningen dat onder het vermoeden van vergunning valt, werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Vermoeden van vergunning. Volgende gegevens zijn gekend:

“Kadaster: wijziging in 2003. Na wijziging: 3 woningen.

Oude woonkaarten bevestigen het bestaan van 3 woningen.

Op basis van KBO: RECA sinds 1998

Er wordt bijgevolg een gunstig advies gegeven voor 3 woningen en RECA op het gelijkvloers.”

Op basis van deze gegevens kunnen we besluiten dat er dus geen wijziging van het aantal woongelegenheden doorgevoerd wordt in de huidige aanvraag. Het vergund geachte aantal blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het verbouwen van een meergezinswoning met op het gelijkvloers een reca functie. Zoals hierboven omschreven wordt het aantal wooneenheden hierbij niet gewijzigd. Het onderwerp van de aanvraag betreft het regulariseren van interne verbouwingen en wijzigingen ter hoogte van de voortuinstrook. Op de plannen vergunde toestand wordt er opgemerkt dat er op het grondplan een zone als koer (= open ruimte) wordt ingetekend. Deze zone is grotendeels overbouwd door de bovenliggende bouwlagen en overlapt maar voor een beperkte zone met de lichtkoker aanwezig op de bovenliggende bouwlagen. Op basis van de plannen, foto’s en Google maps wordt er geoordeeld dat de bestaande toestand overeenstemt met de vergunde toestand qua bouwvolume. Er worden bijgevolg geen volumetrische wijzigingen aangevraagd waardoor schaal en ruimtegebruik niet beoordeeld worden.

 

Er wordt vastgesteld dat de volledige voortuinzone verhard is en werd ingericht als horecaterras. Horecaterrassen zijn kenmerkend zijn op de hoeken in de context van de VIIde-Olympiadelaan. Daarnaast gaat het om een bestaande vergund geachte situatie waardoor deze stedenbouwkundig inpasbaar is.

 

In de voortuin werd de vergund geachte keldertrap verwijderd waarbij de bestaande verharding doorgetrokken werd. Deze werken zijn stedenbouwkundig inpasbaar en kunnen dus gunstig beoordeeld worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er werd en wordt uitwendig aan de gevels van het gebouw niets gewijzigd. In de loop van de jaren zijn er slechts kleine wijzigingen geweest namelijk het buitenschrijnwerk werd in de loop van de jaren vernieuwd. De visueel vormelijke elementen zijn blijvend inpasbaar en aldus gunstig.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bestaande vergunde indeling van de appartementen zorgt ervoor dat er in de drie appartementen slaapkamers en een bureau ingericht werden die enkel uitgeven op de lichtschacht en hier dus volledig van afhangen voor lichttoetreding en verluchting.

Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning. Bij de lichttoetreding is niet alleen daglichttoetreding belangrijk, maar ook het zicht. 

Daarnaast is het, ondanks de ruime vloeroppervlaktes van de appartementen, vanuit stedenbouwkundig oogpunt te betreuren dat de woningen geen buitenruimte hebben. Indien er in de toekomst drastische verbouwingen zouden gebeuren is het het onderzoeken waard om het volume rondom de koker open te werken met als doel buitenruimtes te creëren en de interne ruimtes zodanig te herschikken dat alle verblijfsruimtes van rechtstreeks licht en zicht kunnen genieten. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


Op basis van de beoordelingselementen is er geen wijziging van het aantal woongelegenheden. De parkeerparagraaf is dan ook niet van toepassing.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Er dient te worden voldaan aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid en meer specifiek aan artikel 18.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie te worden nageleefd.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 december 2022

Volledig en ontvankelijk

23 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juli 2023

Verslag GOA

6 april 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Er dient te worden voldaan aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid en meer specifiek aan artikel 18.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie te worden nageleefd.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.