Op 27 april 2020 (jaarnummer 276) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen goed.
De dienst jongerencriminaliteit wenst een nieuwe gerichte aanpak te realiseren in functie van jongerencriminaliteit en heeft, omwille van de hogere competentievereisten naar strategische, tactische en beleidsmatige aanpak, nood aan een extra HINP binnen de dienst jongerencriminaliteit.
Politiezone Antwerpen vraagt daarom om binnen de vastgestelde personeelsformatie één rechercheur (INP) jongerencriminaliteit te wijzigen naar de graad van HINP.
Binnen de dienst jeugd, gezin en nazorg dienen er regelmatig dringende beslissingen genomen te worden in zeer precaire situaties waarin zich mogelijks minderjarigen bevinden. Het nemen van deze beslissingen ligt momenteel slechts bij drie HINP's. Er is vastgesteld dat de werkdruk te groot wordt voor deze groep van drie HINP's.
Politiezone Antwerpen vraagt daarom om binnen de vastgestelde personeelsformatie één rechercheur (INP) jeugd, gezin en nazorg te wijzigen naar de graad van HINP.
Het team DIFA binnen de dienst Kali gaat de strijd aan met het Antwerps drugsmilieu. Momenteel is er geen teamleider (HINP) voorzien om de rechercheurs rechtstreeks operationeel aan te sturen en bij te staan in complexe inhoudelijke aspecten inzake druggerelateerde economische ondermijning. Voortschrijdend inzicht heeft aangetoond dat een teamleider noodzakelijk is om het te team verder uit te bouwen en te specialiseren op vlak van ondermijning en aanpak van malafide handel.
Politiezone Antwerpen vraagt daarom om binnen de vastgestelde personeelsformatie één rechercheur (INP) DIFA te wijzigen naar de graad van HINP.
Politiezone Antwerpen zal om de meerkost van de wijzigingen budgetneutraal te compenseren één functie van medewerker lokale computer crime unit (HINP) schrappen binnen de vastgestelde personeelsformatie. Deze schrapping is mogelijk doordat de functie momenteel moeilijk in te vullen is en er momenteel geen behoefte is aan een bijkomende teamleider.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2023.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie de functie medewerker LCCU (HINP) binnen de afdeling lokale recherche wordt geschrapt.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie één rechercheur jongerencriminaliteit (INP) wordt gewijzigd naar de graad van HINP.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie één rechercheur jeugd, gezin en nazorg (INP) wordt gewijzigd naar de graad van HINP.
De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie één rechercheur DIFA (INP) wordt gewijzigd naar de graad van HINP.