Terug
Gepubliceerd op 20/02/2023

2023_CBS_00856 - Omgevingsvergunning - OMV_2022029400. Lievevrouwkesbosweg 20 te 2610 Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/02/2023 - 09:00 Stadhuis - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karl Van Borm; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Dirk Delechambre

Secretaris

Karl Van Borm

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00856 - Omgevingsvergunning - OMV_2022029400. Lievevrouwkesbosweg 20 te 2610 Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_00856 - Omgevingsvergunning - OMV_2022029400. Lievevrouwkesbosweg 20 te 2610 Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022029400

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lievevrouwkesbosweg 20 te 2610 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 251C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een trage weg

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Huidige toestand:

  • inrichting: zone met gras.

Gewenste toestand

  • inrichting: nieuwe halfverharde trage weg van dolomietsteen, voet- en fietsverbinding tussen de Lievevrouwkesbosweg en de Moerelei.

Inhoud van de aanvraag

  • aanleggen van een trage weg.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

28 juli 2022

2 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

28 juli 2022

5 augustus 2022

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

28 juli 2022

3 augustus 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

28 juli 2022

15 november 2022

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

28 juli 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 juli 2022

11 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

28 juli 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

28 juli 2022

29 juli 2022

Straatnamencommissie

28 juli 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP recreatiecluster Moerelei, goedgekeurd op 24 april 2017. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 9: overdruk - trage verbinding en artikel 4: zone voor recreatie - openluchtrecreatie (re2).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

  • Artikel 4.2 ‘Inrichting’
    • de nieuwe weg wordt niet aangelegd binnen de zone ‘Overdruk – Trage verbinding’ en volgt hierdoor een ander tracé dan aangegeven op het grafisch plan.
  • Artikel 9 ‘Overdruk – trage verbinding’
    • paden worden verplicht binnen de overdrukzone ingericht door de eigenaars van de percelen waarover de zonering loopt.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.


Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Artikel 9.2 van het RUP legt op dat paden minimaal 2 m en maximaal 4 m breed zijn. Het pad heeft een breedte van 2,5 m en is hiermee stedenbouwkundig aanvaardbaar in functie van schaal.

Visueel-vormelijke elementen

Volgens artikel 4.1 en artikel 9 dienen verhardingen in waterdoorlatende materialen uitgevoerd te worden. De plannen vragen een pad bestaande uit halfverharding (porfier) aan met een waterdoorlatende fundering uit steenslag. De materialisatie is vervolgens stedenbouwkundig aanvaardbaar. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is gelegen in het RUP Recreatiecluster Moerelei in de ‘Zone voor recreatie_Openluchtrecreatie (Re2)’ en in ‘Overdruk - trage verbinding’. Artikel 4.2 en artikel 9 leggen op dat de overdrukzones verplicht ingericht dienen te worden met paden. Deze paden garanderen de doorwaadbaarheid van de bestemmingszone gedurende de openingsuren van de recreatieve functies. De plannen tonen dat deze trage verbinding niet volledig wordt aangelegd in de aangeduide overdrukzone. De bestaande toestand toont dat het naastgelegen voetbalveld en een bestaande bomenrij dit verhinderen. Bij het voorgestelde tracé dienen er geen bomen gerooid te worden en wordt er wel een verbinding gecreëerd tussen de Lievevrouwkesbosweg en de Moerelei, in overeenstemming met de doelstelling van het RUP.

Volgens artikel 3 paragraaf 1 van de Vlaamse uitvoeringsbesluiten wordt de aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker beschouwd als handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben. Mits toepassing van artikel 4.4.7 van de VCRO kan vervolgens een afwijking op de stedenbouwkundige voorschriften worden toegestaan. De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar. 

De trage verbinding wordt aangevraagd ter hoogte van gronden in eigendom van Stad Antwerpen. Er werd hieromtrent advies gevraagd aan het Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten. Dit advies luidt als volgt:

AG Vespa adviseert in principe gunstig op de vergunning voor de aanleg van een trage weg aan de Lievevrouwkesbosweg. AG Vespa benadrukt evenwel dat de zone van de trage weg zich gedeeltelijk situeert op de site die door AG Vespa in concessie werd gegeven aan vzw Koempanie, met als doel een nieuwe kinderboerderij in te richten en deze uit te baten. Er werd contractueel bepaald en afgesproken met de betrokken stedelijke diensten, dat de stad Antwerpen (van zodra zij wil starten met de werken), de concessiehouder (vzw Koempanie) in kennis zal stellen van de plannen en dat zij samen met de concessiehouder in onderling overleg concrete (werk)afspraken zullen maken. De kosten die gepaard gaan met het inrichten van de zone zijn uiteraard ook voor rekening van de stad Antwerpen. De uitvoering van een eventuele omgevingsvergunning kan met andere woorden geen afbreuk doen aan de burgerlijke rechten van derden, zoals in dit geval de rechten van vzw Koempanie als concessiehouder.’

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

28 juli 2022

Start openbaar onderzoek

8 augustus 2022

Einde openbaar onderzoek

6 september 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken


Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 april 2023

Verslag GOA

6 februari 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 augustus 2022

6 september 2022

0

0

0

0

 

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

De gemeenteraad heeft op 8 december 2022 kennis genomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

De gemeenteraad besliste op 8 december 2022 zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_SWPR13027_I_Rooilijnplan’ en aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe trage weg tussen de Lievevrouwkesbosweg en de Moerelei.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

    1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.