Terug
Gepubliceerd op 20/02/2023

2023_CBS_00860 - District Antwerpen. Houwerstraat 28 - 2022172 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 17/02/2023 - 09:00 Stadhuis - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karl Van Borm; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Dirk Delechambre

Secretaris

Karl Van Borm

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00860 - District Antwerpen. Houwerstraat 28 - 2022172 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming 2023_CBS_00860 - District Antwerpen. Houwerstraat 28 - 2022172 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op datum van 19 juli 2022 vroeg Lien Hermans namens ADVOPH BV om het pand gelegen Houwerstraat 28, district Antwerpen, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. De beoordeling van de aanvraag gebeurde aan de hand van volgende gegevens:

  • plannen van de huidige toestand;
  • foto’s van de huidige toestand;
  • luchtfoto daterend uit 1974;
  • foto’s Google Maps uit 2009 en 2013;
  • kadastrale gegevens;
  • bewonersgegevens en/of bewonersgrafiek;
  • begeleidend schrijven van advocatenkantoor Peeters & Hermans met referentie: m/ref: 2022/677;
  • volgende archiefstukken:
    1. toelatingen uit 1872, 1888 en 1898;
    2. stedenbouwkundige vergunning uit 1964

    1. Bestaande juridische toestand
    Geldende bestemmingsplannen:

    Gewestplan:
    Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

    Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het eigendom in de zone: artikel 2: Zone voor detailhandel (De).

    Deze zone wordt in hoofdzaak gekenmerkt door detailhandel, restaurants en cafés (reca).

     

    Kadastrale gegevens:
    Het pand, Houwerstraat 28 district Antwerpen, met kadastrale ligging (afd. 7) sectie G 1288 W5 is kadastraal gekend als een huis met een handelsbestemming en met een particuliere ingang met één zelfstandige woongelegenheid.

    Voor dit pand werden de volgende relevante vergunningen / toelatingen verleend:

    • 21/06/1872 toelating (1872#580) voor drie huizen;
    • 29/05/1888 toelating (1888#706) voor het veranderen van vensters in een deur;
    • 17/06/1898 toelating (1898#934) voor het plaatsen van een rolgordijn;
    • 07/02/1964 vergunning (18#46153 en 18#83216) voor een gevelverbouwing.

     

    2.Bestaande feitelijke toestand
    Omschrijving van de bestaande toestand:
    Het pand betreft een rijwoning met drie bouwlagen onder een schuin dak en bestaat momenteel uit een horecazaak op de benedenverdieping met een aparte ingang naar de bovenliggende appartementen, een appartement op de eerste verdieping, een appartement op de tweede verdieping en een appartement in de schuine daklaag.

    Overtredingen:
    Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.

Argumentatie

Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van dancing, restaurant, café/ wonen en drie woonentiteiten.

De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van tussen 1875 en 1899. Dit wordt bevestigd door de teruggevonden toelatingen in het archief. Uit de aangeleverde luchtfoto in het dossier blijkt tevens dat de ruwbouw van de constructie zeker was voltooid in 1974.

Uit de kadastergegevens blijkt dat, voor de datum van de eerste invoering van het gewestplan Antwerpen, slechts één zelfstandige woonentiteit aanwezig was in het pand. Ook uit de opgevraagde bevolkingsgegevens blijkt dat, er tussen 1964 en 1991 in hoofdzaak, slechts één gezin was ingeschreven op dit adres.

Het gebruik van dit pand werd in de loop der jaren gewijzigd van eengezinswoning met op de gelijkvloerse verdieping een handelszaak naar een meergezinswoning met op de gelijkvloerse verdieping een handelszaak zonder voorafgaande vergunning. De afgeleverde stedenbouwkundige vergunning uit 1964 bevestigd enkel dat de benedenverdieping van het pand vergund is met de functie hotel/restaurant café en dat er een aparte inkom is naar de overige delen van het pand.

Het aantal aangevraagde woonentiteiten door de aanvraagster bedraagt drie.

Als bewijsvoering voor deze drie afzonderlijke woonentiteiten levert de aanvraagster foto’s aan van drie gasmeters in de kelder. De datum vermeld op deze meters, is van na 1979, bijgevolg is de aanwezigheid van deze drie gasmeters onvoldoende bewijs dat de huidige opdeling van het pand in drie afzonderlijke wooneenheden gebeurde vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979.
Als verdere bewijsvoering voor deze drie afzonderlijke woonentiteiten levert de aanvraagster foto’s aan van drie afzonderlijke elektriciteitsmeters in de kelder. De datum vermeld op deze elektriciteitsmeters is 1970, 1970 en 1985. Bijgevolg dateren slechts twee van deze elektriciteitsmeters van vóór 1979. De aanwezigheid van deze drie elektriciteitsmeters levert onvoldoende bewijs op dat de huidige opdeling van pand in drie afzonderlijke wooneenheden gebeurde vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979. De aanwezigheid van twee elektriciteitsmeters die geplaatst werden in 1970 is ook een bewijs dat het pand in oorsprong slecht één bijkomende woonentiteit bezat naast de in 1964 vergunde handelsactiviteit op de benedenverdieping van het pand.

Verder wordt de aanwezigheid van drie woonentiteiten in dit pand noch bevestigd door de goedgekeurde bouwplannen, noch door de bewonersgrafiek, noch door de kadastergegevens.

De aangeleverde foto’s van de gas- en elektriciteitsmeters worden als onvoldoende bewijskrachtig beschouwd om enkel op basis daarvan te oordelen dat er reeds vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen op 9 november 1979, drie woonentiteiten aanwezig zouden zijn in het pand.

In het archief werden goedgekeurde bouwplannen teruggevonden van 1872, 1888 en 1964. De gearchiveerde toelating uit 1898 bevat geen bouwplannen. Na controle van deze goedgekeurde bouwplannen blijken volgende stedenbouwkundige handelingen te zijn toegelaten en vergund:

  • Gebruik /functie
    • café op de benedenverdieping (horeca) en een woonfunctie op de verdiepingen;
  • bouwvolume
    • hoekwoning opgetrokken over drie bouwlagen onder een schuin dak;
    • de benedenverdieping is volledig bebouwd en heeft achteraan een overdekte koer (van circa 10 m²) met twee toiletten;
    • de gearchiveerde bouwplannen van zowel de bovenliggende verdiepingen, alsook van de ruimtes onder het schuine dak, leveren onvoldoende informatie op om het toegelaten/vergunde bouwvolume van deze verdiepingen te kunnen bepalen;
  • dak- en gevelafwerking
    • de voorgevel van het pand is afgewerkt met een kalkbezetting op een blauwe hardstenen plint;
    • de goedgekeurde bouwplannen geven geen indicatie weer van de gebruikte bouw- en afwerkingsmaterialen van het schuine dak en de overige vrijstaande gevels op de verdiepingen;
  • inrichting
    • op de benedenverdieping werd een café vergund met een toegangsdeur die centraal geplaatst is in de voorgevel langsheen het Sint-Jansplein; 
    • langsheen de Houwerstraat is er een aparte ingang naar de bovenliggende verdieping;
    • de gearchiveerde bouwplannen van de bovenliggende verdiepingen, alsook van de ruimtes onder het schuine dak, leveren onvoldoende informatie op om de toegelaten/vergunde indeling en functie van deze verdiepingen te kunnen bepalen.

Na controle van de opgevraagde documenten en de ingediende dossierstukken, bouwplannen en (lucht)foto’s van de huidige toestand van de woning, blijkt dat

  • de gelijkvloerse voorgevel langsheen de zijde van het Sint-Jansplein, zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning werd (over)geschilderd in een blauw-paarse kleur. Het schilderen van deze gelijkvloerse voorgevel wordt beoordeeld als een beeldbepalende wijziging van het voorgevelaanzicht van het pand in het straatbeeld. Bijgevolg is het uitvoeren van deze schilderwerken vergunningsplichtig. De foto’s van google Maps leveren voldoende bewijs dat deze beeldbepalende vergunningsplichtige wijziging heeft plaatsgevonden tussen november 2009 en oktober 2013. Bijgevolg is bewezen dat het schilderen van de gelijkvloerse voorgevel langsheen de zijde van het Sint-jansplein in zijn huidige blauw-paarse kleur, dateert van na de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen. Deze blauw-paars geschilderde voorgevel wordt dan ook uitgesloten van opname in het vergunningenregister;
  • het pand werd zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning opgedeeld in een gelijkvloers handelspand (café) met drie afzonderlijke woonentiteiten;
  • de huidige benedenverdieping volledig bebouwd is en in gebruik is als horecagelegenheid (café). De huidige functie en indeling van deze benedenverdieping komt in hoofdzaak overeen met het goedgekeurde ontwerp van de benedenverdieping uit de stedenbouwkundige vergunning van 1964. Er dient bijgevolg geoordeeld dat voorgaande voldoende bewijst dat de huidige functie en indeling van deze benedenverdieping, dateert van vóór de inwerkingtreding van het van kracht zijnde gewestplan Antwerpen op 9 november 1979. Het huidige bouwvolume van het pand en de huidige functie en indeling van de benedenverdieping, kan dan ook worden opgenomen als zijnde geacht vergund in het vergunningenregister;
  • de huidige bovenverdiepingen volledig onbewoond zijn. Deze verdiepingen zijn momenteel als volgt ingericht:
  • een appartement met twee slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van circa 70 m² op zowel de eerste – als de tweede verdieping;
  • een appartement met twee slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van circa 71 m² in de schuine daklaag.

Als bewijs voor de aanwezigheid van een woonfunctie in de schuine daklaag, voegt de aanvraagster een luchtfoto toe. Volgens de aanvragers dateert deze luchtfoto uit het jaar 1974. Op deze luchtfoto is een bovenaanzicht van de woning zichtbaar. Deze luchtfoto bevestigd echter enkel dat reeds voor de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen het gebouw voorzien was van dakramen. De aanwezigheid van deze dakramen, vormen dan ook geen sluitend bewijs voor de aanwezigheid van een afzonderlijke woonentiteit onder het schuine dak.

Als bijkomend bewijs voor de indeling van de drie afzonderlijke woonentiteiten als zijnde twee-slaapkamerappartementen, levert de aanvraagster 50-tal foto’s aan van de huidige (interne) toestand van het pand. De inhoud van deze fotoreportage levert echter geen sluitend bewijs dat de huidige indeling van elke afzonderlijke woonentiteit reeds aanwezig was vóór de inwerkingtreding van het van kracht zijnde gewestplan Antwerpen op 9 november 1979, en sindsdien ongewijzigd is gebleven.

Bijgevolg werden er binnen deze aanvraag geen concrete aanwijzingen aangeleverd waaruit blijkt dat de huidige opdeling van de woning in drie afzonderlijke woonentiteiten heeft plaatsgevonden vóór de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw en/of van vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen. Er werden daarenboven binnen deze aanvraag geen concrete aanwijzingen aangeleverd waaruit blijkt dat de huidige inrichting van deze bovenverdiepingen als twee-slaapkamerappartementen, dateert van vóór de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw en/of van vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen.

De vergunde toestand van de huidige opdeling van de woning in drie afzonderlijke woonentiteiten en de huidige inrichting van alle bovenverdiepingen als twee-slaapkamerappartementen wordt dan ook geacht als zijnde, onvoldoende bewezen. Bijgevolg zal zowel de huidige opdeling van de woning in drie afzonderlijke woonentiteiten alsook de huidige inrichting van alle bovenverdiepingen als twee-slaapkamerappartementen worden uitgesloten van opname in het vergunningenregister.

Voorgaande bewijst voldoende dat de huidige constructie, inclusief de huidige functie van dancing/restaurant/café op de benedenverdieping, de huidige functie wonen op de verdiepingen en één woonentiteit, dateert van voor het van kracht zijnde gewestplan Antwerpen (9 november 1979), met uitsluiting van (zoals in rood aangeduid op de plannen):

  • de huidige blauw-paars geschilderde gelijkvloerse voorgevel langsheen het Sint-Jansplein;
  • de huidige opdeling van het pand in een handelsgelijkvloers met bovenliggend drie afzonderlijke woonentiteiten;
  • de huidige indeling van de eerste- en tweede verdieping als zijnde een twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 70m²;
  • de huidige indeling van de ruimtes onder het schuine dak als zijnde een twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 71m².

Juridische grond

Juridische grond:

Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en vóór de eerste invoering van het gewestplan Antwerpen (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

Regelgeving: bevoegdheid:

Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van  artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de opname van de huidige constructie Houwerstraat 28, district Antwerpen, inclusief de huidige functie van dancing/restaurant/café op de benedenverdieping en de huidige functie wonen op de verdiepingen en één woonentiteit, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning goed te keuren, met uitsluiting van de huidige blauw-paars geschilderde gelijkvloerse voorgevel langsheen het Sint-Jansplein; de huidige opdeling van het pand in een handelsgelijkvloers met bovenliggend drie afzonderlijke woonentiteiten, de huidige indeling van de eerste- en tweede verdieping als zijnde een twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 70m²; de huidige indeling van de ruimtes onder het schuine dak als zijnde een twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 71m², zoals in rood aangeduid op de bouwplannen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH) voor eventueel verder gevolg.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens.