Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

2023_CBS_01116 - Bestek GAC_2021_02041. Raamovereenkomst voor de levering en plaatsing van kasten voor oplaadbare batterijen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/02/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_01116 - Bestek GAC_2021_02041. Raamovereenkomst voor de levering en plaatsing van kasten voor oplaadbare batterijen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_01116 - Bestek GAC_2021_02041. Raamovereenkomst voor de levering en plaatsing van kasten voor oplaadbare batterijen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De voorbije jaren zijn vele handgereedschappen en kleine machines die op elektriciteit werkten, vervangen door versies op batterij. Op vele werkplaatsen (Groenvoorziening, Begraafplaatsen, Stadsreiniging en Evenementen) dienen deze batterijen dus regelmatig opgeladen worden. Ook elektrische fietsen hebben batterijen die regelmatig opgeladen moeten worden. Dit impliceert een verhoogd brandrisico. We wensen dan ook te kunnen laden in brandveilige oplaadkasten, ook ’s nachts. Zo kunnen onze diensten ’s ochtends aan de slag met een volledig opgeladen batterij en kunnen fietsers met een volledig opgeladen batterij fietsen.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2021_02041 uit te schrijven. Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

  • PERCEEL 1: Kasten waarin oplaadbare batterijen van elektrische fietsen kunnen worden opgeladen;
  • PERCEEL 2: Kasten waarin oplaadbare batterijen van handgereedschappen en kleine machines kunnen worden opgeladen.

Perceel 2 van dit bestek dient ter vervanging van de raamovereenkomst GAC_2019_01067 voor brandwerende kasten, welke op 16 januari 2023 werd stopgezet.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 3 referenties voor elk perceel met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 25.000,00 euro (exclusief btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de  volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 70 punten;
  2. Kwaliteit, uitzicht en gebruiksgemak op een totaal van 30 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §5 tot §7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2021_02041 voor de raamovereenkomst voor de levering en plaatsing van kasten voor oplaadbare batterijen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
RAAMOVEREENKOMST VOOR DE LEVERING EN PLAATSING VAN KASTEN VOOR OPLAADBARE BATTERIJEN   budgetplaats: diverse
budgetpositie: 231
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: diverse
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600 en 2700.
met orderbons

Bijlagen

  • 2021_02041_20230220_bestek.pdf
  • 2021_02041_20230220_BIJLAGE_2_inventaris.xlsx
  • 2021_02041_20230220_BIJLAGE_7_bijkomende_bijlagen_toelichtingen.pdf