Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

2023_CBS_01117 - Bestek GAC_2022_02485. Raamovereenkomst voor het leveren van bereide soep op locatie - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/02/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_01117 - Bestek GAC_2022_02485. Raamovereenkomst voor het leveren van bereide soep op locatie - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_01117 - Bestek GAC_2022_02485. Raamovereenkomst voor het leveren van bereide soep op locatie - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad Antwerpen voorziet de technische buitendiensten van warme soep. Het huidige contract loopt af op 26 mei 2023. Om de continuïteit van de soepbedeling te kunnen waarborgen, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer om voor deze aankopen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze leveringen openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2022_02485 uit te schrijven. De opdracht is opgedeeld in de volgende percelen:

  • PERCEEL 1 - Het leveren van warme bereide soep op locatie;
  • PERCEEL 2 - Het leveren van bereide soep op locatie.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaren, en hebben gezamenlijk een waarde van: 

  • minimaal 50.000 euro (exclusief btw.) voor perceel 1;
  • minimaal 50.000 euro (exclusief btw.) voor perceel 2.

Een operator die in België actief is in de voedselketen mag geen enkele activiteit uitoefenen zonder eerst door het FAVV geregistreerd, erkend of toegelaten te zijn. De inschrijver voegt de relevante documenten bij de offerte om dit te staven.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 30 punten;
  2. Kwaliteit op een totaal van 40 punten;
  3. Dienstverlening op een totaal van 15 punten;
  4. Maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 25 punten;
  5. Sociale meerwaarde op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02485 voor de raamovereenkomst voor het leveren van bereide soep op locatie goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van bereide soep op locatie  budgetplaats: divers
budgetpositie: 6141
functiegebied: divers
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: divers
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600 en 2700
met orderbons

Bijlagen

  • 2022_02485_20230216_bestek.pdf
  • 2022_02485_20230216_bijlage_2_inventaris.xlsx
  • 2022_02485_20230216_bijlage_8_bijkomende_bijlagen_toelichtingen.pdf