In het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen bestaat het recht op leerlingenvervoer. Dit recht bestaat voor elke leerling die de dichtstbijzijnde school bezoekt van het onderwijsnet van zijn/haar keuze, van het type/opleidingsvorm waar de leerling een attest voor heeft. Het huidige vervoersysteem heeft echter geen optimaal regelgevend kader. Het systeem zorgt niet voor kwalitatief vervoer van en naar school voor leerlingen die hier nood aan hebben. De huidige organisatie stuit bovendien op heel wat aspecten die vandaag en in de toekomst een impact zullen hebben op de gemiddelde busritduur. De Vlaamse Regering keurde op 17 juli 2015 de bisconceptnota ‘Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs’ goed. Deze nota formuleert een voorstel tot uitwerking van een nieuw concept leerlingenvervoer, gebaseerd op de volgende principes:
De Vlaamse regering besliste op 25 januari 2019 om het pilootproject leerlingenvervoer verder te zetten en hier een grootstedelijk pilootgebied (Gent of Antwerpen) aan toe te voegen. Op 26 februari 2019 gaf het Vast Bureau van de Onderwijsraad in Antwerpen positief advies om aan het pilootproject deel te nemen. Op 15 maart 2019 (jaarnummer 2263) gaf het college ook een positief advies omtrent de deelname aan dit pilootproject. Op 20 maart 2019 gaf Antwerpen samen met alle betrokken partners (onderwijsnetten, scholen en schoolbesturen uit de hele vervoerregio Antwerpen) haar engagement tot deelname aan het pilootproject. Op 2 mei 2019 ontving de stad Antwerpen het nieuws dat Antwerpen geselecteerd werd voor het pilootproject mits de projectregio aangepast zou worden (regio en aantal scholen verkleinen) en dat regio Gent betrokken diende te worden.
In overleg met alle scholen van het buitengewoon onderwijs in vervoersregio Antwerpen en Lokaal Overlegplatform Antwerpen (LOP) werd op 18 juni 2019 door het Vast Bureau van de Onderwijsraad beslist de projectregio in de eerste fase te beperken tot alle scholen van het buitengewoon onderwijs van Antwerpen, Brasschaat, Schoten en Schilde. Op 23 augustus 2019 aanvaardde de stad Antwerpen, bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs de opdracht om te werken aan de uitvoering van de bisconceptnota 'Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs'. Het college keurde de overeenkomst van de deelname pilootproject leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs goed op 23 augustus 2019 (jaarnummer 6830). Het pilootproject is officieel van start gegaan op 1 september 2019 in regio Antwerpen.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 9191) keurde het college de selectie en bestek voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het organiseren van leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs goed en werd mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2021_01887 uitgeschreven. Op 18 oktober 2021 ontving de aanbestedende overheid de aanvragen tot deelneming.
Op 10 december 2021 (jaarnummer 9859) keurde het college de gunning voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het organiseren van leerlingenvervoer voor kinderen van het buitengewoon onderwijs goed. Dit op basis van bestek GAC_2021_01887, aan Taxi Hendriks Antwerpen nv, Neerlandweg 17 te 2610 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0472.070.393.
Het pilootproject leerlingenvervoer wordt uitgewerkt in samenwerking met alle betrokken partners van het netwerk. De missie van het project is:
"Samen ervoor zorgen dat elke leerling met specifieke onderwijsbehoeften binnen een zo beperkt mogelijke tijd, rekening houdend met de mogelijkheden en context, veilig en comfortabel van en naar school geraakt zodat leer- en ontwikkelingskansen stijgen."
Op 29 januari 2021 keurde de Antwerpse stuurgroep van het pilootproject het 'meersporenmodel' voor inzet op alternatieve vervoersmogelijkheden goed. Er wordt ingezet op de volgende sporen:
Op 17 december 2021 (jaarnummer 10236) keurde het college de bestelbon met nummer 4005481607 alternatieve vervoersmogelijkheden Raket goed voor een bedrag van 256.000,00 euro inclusief btw. Echter liggen de uitgaven hoger dan toen voorzien wegens extra noodaanvragen.
Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5703) keurde het college de bestelbon met nummer 4105060169 correctiebestelling regularisatie ondergeraamde bestelbon goed voor een bedrag van 12.000,00 euro inclusief btw. Dit omdat de uitgaven hoger lagen dan voorzien wegens extra noodaanvragen.
Op 7 oktober 2022 (jaarnummer 8160) keurde het college de bestelbon met nummer 4005529209 correctiebestelling regularisatie ondergeraamde bestelbon goed voor een bedrag van 144.000,00 euro inclusief btw. Dit wegens plotse noodaanvragen.
Op 28 november 2022 (jaarnummer 665) keurde de gemeenteraad de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Tussen 30 augustus en 9 december 2022 zijn er twaalf scholen gestart met het inzetten van één of meerdere minibussen voor één of meerdere leerlingen. De ondersteuning bestaat voor alle scholen uit het voorzien van één of meerdere voertuigen.
Voor het vervoer dat plaatsvond door Taxi Hendriks in het kader van de gunning tussen 1 september en 23 december 2022, werd reeds bestelbon 4005529209 opgemaakt en goedgekeurd.
Vanaf maandag 9 januari 2023 loopt het vervoer met minibussen door tot en met 30 juni 2023.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Alle kosten die gemaakt worden in kader van de alternatieve vervoersmogelijkheden van Raket worden gedragen via een Vlaamse subsidie in het kader van het pilootproject leerlingenvervoer.
Het college keurt bestelbon 4005542873 voor een bedrag van 251.992,14 euro in het kader van de gunning GAC_2021_01887 voor leerlingenvervoer met minibussen via Taxi Hendriks tussen 9 januari 2023 en 30 juni 2023 goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Taxi Hendriks nv IBAN BE83 4561 1506 0215 | 251.992,14 euro inclusief btw | budgetplaats: 5117000000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS020204A00000 subsidie: SBT11133 fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060889 budgetperiode: 2300 | 4005542873 |