Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

2023_CBS_01187 - District Hoboken. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/02/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_01187 - District Hoboken. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_01187 - District Hoboken. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het 'Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018' goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, as verschuivingen en andere vertragende maatregelen.

In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.

In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zone 30 Hoboken werd goedgekeurd in de collegezitting van 16 maart 2018 (jaarnummer 2444). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. De Scheldelei wordt opgenomen in de bestaande zone 30 'Polderstad'.

Argumentatie

De Scheldelei is in het mobiliteitsplan geselecteerd als een hoofdstraat. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk.
Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.
Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt is menging van fietsers met gemotoriseerd verkeer op de rijbaan niet aangewezen bij het huidig snelheidsregime van 50 km/uur. Vermits er echter onvoldoende ruimte voorhanden is om aparte fietspaden aan te leggen in de Scheldelei, wordt voorgesteld om de maximale snelheid terug te brengen naar 30 km/uur, door middel van de uitbreiding van de zone 30 'Polderstad'.
Het uitbreiden van de zone 30 'Polderstad' heeft geen invloed op de parkeerbalans.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

De Lijn, advies van 5 februari 2021 Gunstig advies

De Lijn kan voorwaardelijk positief adviseren voor de implementatie van een zone 30 in Polderstad. Bij eventuele infrastructurele maatregelen om de snelheid te handhaven, wordt de bus steeds als maatgevend voertuig genomen en wordt er geen versmalling van de rijbaan toegestaan onder de maatgeving die voor een bus-bus weg profiel geldt.

Er is rekening mee gehouden door de grote opening in de parkeerstrook waar bus-bus maat van toepassing is. De huidige situatie (wegbreedte) verandert niet.

Verkeerspolitie, advies van 3 februari 2021 Gunstig advies
Districtsraad Hoboken, advies van 13 februari 2023 (jaarnummer 4) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 16 maart 2018 (jaarnummer 2444).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen