Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022169703 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | G&V Servicestations NV met als adres Harelbeeksestraat 120 te 8520 Kuurne |
Ligging van het project: | Noorderlaan 503 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 18 sectie E nrs. 196/3B en 196/2A |
waarvan: |
|
- 20181002-0031 | afdeling 18 sectie E nrs. 196/3B en 196/2A (G&V LCNG) |
Vergunningsplichten: | Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Tankstation voor schepen en voertuigen: wijziging en uitbreiding. |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Stedenbouwkundige voorgeschiedenis
Voorgeschiedenis milieu
Op 2 juli 2015 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning voor het exploiteren van een LNG bunker- en vulinstallatie aan Havenbedrijf Antwerpen, voor een termijn verstrijkend op 2 juli 2035. In 2016 werd de vergunning overgenomen door Engie LNG Solutions Antwerp, daarna door G&V Servicestations en Engie LNG Solutions Antwerp samen en tenslotte op 26 september 2019 door G&V Servicestations. Nadien werd nog een vergunning verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft een wijziging in het aantal verdeelslangen voor diesel en LNG en het toevoegen van een compressor.Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, subadvies milieu | 26 januari 2023 | 7 februari 2023 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt voornamelijk het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de Noorderlaan – Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel langs de Noorderlaan en (ten zuiden van de aanvraag) haaks op de Noorderlaan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Op 495 meter ten oosten van de aanvraag geldt het bestemmingsvoorschrift Gebied voor spoorweginfrastructuur. Parallel hieraan loopt tevens een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Ten zuidoosten van de aanvraag geldt het bestemmingsvoorschrift Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’.
Het Duwvaart Schuildok en het Kanaaldok B1 hebben als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuurOmgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De ingedeelde inrichting of activiteit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund. Er zijn geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
G&V servicestations baat aan de Noorderlaan een tankstation uit voor de bevoorrading met diesel, gasolie, LNG en CNG. Met onderhavige aanvraag wenst men bijkomende verdeelslangen te laten vergunnen. Het betreft 4 bijkomende verdeelslangen voor diesel en 2 voor LNG. Het totaal aantal verdeelslangen komt daarmee op 14 stuks. In het aanvraagdossier wordt gesteld dat er geen verdeelzuilen bijkomen, louter verdeelslangen waardoor er geen toename van het aantal transportbewegingen wordt verwacht.
Verder omvat de aanvraag een compressor voor het aanleveren van aardgas (5,3 kW). Men geeft aan dat de vergunde transformator (160 kVA) uit de vergunning kan geschrapt worden aangezien deze niet langer ingedeeld is ten gevolge van een wijziging van de indelingslijst.
Gelet op de aard van de voorliggende beperkte verandering wordt er geen bijkomend risico voor de mens of het milieu verwacht, bovendien wordt er geoordeeld dat de hinder niet significant vergroot ten opzichte van de vergunde situatie.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 25 januari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 24 februari 2023 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.