Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

2023_CBS_01020 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021106122. Vaartkaai 2. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/02/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_01020 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021106122. Vaartkaai 2. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_01020 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021106122. Vaartkaai 2. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een Omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen. 

Projectnummer:

OMV_2021106122

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV ELIA ASSET (0475028202) met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Vaartkaai 2 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

Afdeling 40 sectie C perceelnummers 685P, 685/2,  685N,  685R, 251V2, 251Z2

waarvan:

 

20220927-0105

Afdeling 40 sectie C perceelnummers 685P, 685/2,  685N,  685R, 251V2, 251Z2
(Elia Asset Merksem)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

hernieuwing en uitbreiding van bestaande vergunning met slopen van cabine en uitbreiden infiltratiebekken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

            https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/11538..

Vergunde toestand  

  • functie:
    • terrein van de elektriciteitsmaatschappij;
  • bouwvolume:
    • verschillende industriële gebouwen en administratieve gebouwen;
    • transformatorstations;
    • infiltratiebekken;
    • elektriciteitscabines;  
  • gevelafwerking:
    • oude industriële gebouwen langs Straalstraat in roodbruine baksteen;
  • inrichting:
    • interne wegenis;
    • omheind terrein.

Bestaande toestand

  • conform vergunde toestand.

Nieuwe toestand

  • functie:  
    • terrein van elektriciteitsmaatschappij;
  • bouwvolume:
    • verschillende industriële gebouwen en administratieve gebouwen;
    • transformatorstations;
    • vergroting infiltratiebekken;
    • verschillende elektriciteitscabines;  
    • sloop van cabine van 6,6 kW met oppervlakte van 176 m² langsheen Straalstraat;  
  • gevelafwerking:
    • parement en schrijnwerk;
    • eventueel poort naar inpandige garage vermelden;
  • inrichting:
    • nieuw stuk weg naar infiltratiebekken;
    • graszone op plek gesloopte cabine langsheen Straalstraat.

 Inhoud van de aanvraag 

  • slopen van elektriciteitscabine;
  • aanleggen van extra verharding voor wegenis;
  • vergroten infiltratiebekken. 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Voor de exploitatie van het hoogspanningsstation in Merksem beschikt het bedrijf Elia over een milieuvergunning met referentie MLAV1-2014- 0432. Deze vergunning werd later gewijzigd en uitgebreid door middel van besluit MLVER-2016-0041. De vergunning eindigt op 20 augustus 2035.

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van huidige aanvraag betreft een actualisering van de vergunning.

Argumentatie

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

  • De ligging van de buffering met vertraagde afvoer is niet in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften van de geldende bestemming, met name industriegebied.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
  • Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
     
    (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
    Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is gesitueerd in de Straalstraat, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door percelen met industriële activiteiten. De aanvraag ligt volgens het gewestplan in een zone voor gemeenschapsvoorziening en in industriegebied.

Het voorzien van een bufferbekken in industriegebied, ten behoeve van de gebouwen in de zone voor gemeenschapsvoorzieningen is in strijd met de bepalingen van het gewestplan. Hiervoor kan echter een afwijking toegestaan worden op basis van artikel 4.4.7 §2 VCRO.

Voorliggende aanvraag omvat verder geen functiewijziging. De bestaande functie van elektriciteitsmaatschappij blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende functies in de omgeving en de bepalingen van het gewestplan.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voldoet deels aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

De aanvraag omvat de afbraak van een gebouw – cabine 6,6 kV – aan de zijde van de Staalstraat. Na afbraak wordt het gedeelte ingezaaid met gras. Hiermee wordt het perceel voor een gedeelte vergroend.  Vergroening wordt in principe positief geëvalueerd. De sloop van de cabine wordt evenwel niet gemotiveerd of gekaderd binnen een grotere visie of een masterplan voor de site. Ze kan echter mogelijk nog een rol spelen in een herontwikkelingsscenario van de site en de geïnventariseerde gebouwen die er een deel van uitmaken. Het beslissen tot sloop van het gebouw is dan ook prematuur en wordt ongunstig geadviseerd.

Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen, met uitzondering van de sloop van de beeldbepalende 6,6 kV cabine B04, die een rol zou kunnen spelen binnen een herontwikkelingsscenario en daarbij de erfgoedwaarde van de site kan versterken.

Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Monumentenzorg. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

De aanvraag heeft betrekking op de terreinen van elektriciteitsmaatschappij "De Schelde", in 1905 opgericht door de Compagnie Electrique Anversoise en de Compagnie Générale des Tramways d'Anvers. De centrale, begrensd door het Albertkanaal en de Straalstraat, werd in dienst genomen in 1908. Later werd ze eigendom van EBES (1956) en Electrabel (1990). Een aantal oude machines en installaties werd ondergebracht in Energeia, het museum voor het Industrieel Erfgoed van Electrabel te Gent.

De Eliasite is een belangwekkend industrieel-archeologisch complex waarvan in het verleden al een belangrijk deel van de historische gebouwen werd afgebroken. Enkele delen zijn opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 29 maart 2019, maar recent bouwhistorisch onderzoek naar de site toonde aan dat ook andere onderdelen een hoge industrieelarcheologische erfgoedwaarde hebben. 

Met de voorliggende omgevingsaanvraag wil men onder meer de toelating bekomen om de 6,6 kV cabine B04 te slopen en het terrein met gras in te zaaien. Deze cabine bleek echter bij het bouwhistorisch onderzoek over een positieve erfgoedwaarde te beschikken. Dit gebouw uit 1952 sluit qua volume en vormgeving aan bij de grotendeels afgebroken werkhuizen aan de noordoostzijde van de site. De sobere functionele baksteenbouw onder platte bedaking met dakrand in blauwe hardsteen is relatief gaaf bewaard zij het met verweerde afsluiting in de langsgevel. Karakteristiek is de indeling met verdiepte gevelvelden. Binnen valt de homogene afwerking op met naakte baksteenmuren, doorlopend in het plafond uit gewapend beton. 

Volgens de bijgevoegde erfgoednota hebben de werken geen impact op de erfgoedwaarde van de site. Hierbij wordt echter voorbijgegaan aan het belang van cabine B04. Samen met de geïnventariseerde gebouwen op de site kan deze constructie mogelijk in een herontwikkelingsscenario nog een rol spelen. Zolang die mogelijkheid intrinsiek aanwezig is kan het gebouw vanuit de erfgoedwaarde en duurzaamheidsprincipes beter bewaard blijven. 

De overige onderdelen van de voorliggende aanvraag hebben geen invloed op de erfgoedwaarde van de site en kunnen gunstig beoordeeld worden.

Daarom wordt geadviseerd de sloop van de hoogspanningscabine uit de vergunning te sluiten. 

Bodemreliëf
Het vergroten van het bestaande infiltratiebekken met een volume van 35.640 liter en een oppervlakte van 24,97 m² is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en mits de vermelde uitsluiting, in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu 

Elia is de beheerder van het hoogspanningsnet van 30.000 tot 380.000 Volt. Elia onderhoudt en ontwikkelt dat net, organiseert de toegang en regelt de energiestromen. Het hoogspanningsnet strekt zich uit over in totaal meer dan 8.000 km lijnen en ondergrondse kabels verspreid over heel België. Deze lijnen en kabels zijn verbonden met hoogspanningsstations, waar men transformeert naar een lager/hoger spanningsniveau. Elia beheert een 800-tal hoogspanningsstations in België en zorgt voor het vervoer van de elektriciteit van de producenten naar de distributienetten, zodat zij die tot bij elke verbruiker kunnen brengen.

Elia baat op de site in Merksem een hoogspanningsstation uit samen met enkele ondersteunende activiteiten waaronder een afvalcontainerpark, administratieve diensten en onderhoudsdiensten.

Het voorwerp van huidige aanvraag betreft een actualisering van de vergunning. Elia wenst namelijk de volgende rubrieken te schrappen:

  • de rubriek 2.2.2.g.1 of de opslag en mechanische bewerking van afvalstoffen;
  • de rubriek 2.1.2.b of de opslag en overslag van afvalstoffen die niet aan verwerking verbonden zijn;
  • de rubriek 4.4 of inrichtingen voor het thermisch behandelen van voorwerpen, bedekt met bedekkingsmiddelen.

Door de wijziging in de omschrijving van rubriek 2 ‘afvalstoffen’ zijn deze handelingen niet indelingsplichtig. In de Vlarem-trein 2017 werden onder andere uitzonderingen voorzien op de vergunningsplicht van voorlopige opslag en bewerking van afvalstoffen. Het “persen van afvalstoffen en de voorlopige opslag en sorteren op de plaats van de productie, voorafgaand aan elke inzameling, gebeuren in functie van een georganiseerde regelmatige afvoer van afvalstoffen” zijn niet langer vergunningsplichtig.

De droogoven voor geverfde onderdelen werd buiten dienst gesteld.

Het bedrijf heeft recent een nieuwe dieselgenerator (elektrisch vermogen 450 kVA) geplaatst op het terrein voor noodgevallen (stroomonderbreking). Daarnaast wenst het bedrijf een bluswaterinstallatie te plaatsen. Hiervoor zal er op het terrein een bluswatertank geplaatst worden. De bluswaterinstallatie zal aangedreven worden door elektrische pompen. De nieuwe dieselgenerator zal bij noodsituaties ook ingezet worden voor de aandrijving van deze elektrische pompen. Deze aanpassing heeft zowel betrekking op rubriek 12.1.2 als 31.2.3 voor respectievelijk inrichtingen die gelijkspanning opwekken en het vermogen van stationaire motoren.

Bijkomend wordt het vermogen van de airco-installaties geactualiseerd wat leidde tot een afname van de drijfkracht.

In tegenstelling tot het laatste dossier (mededeling kleine verandering van 1 september 2016) dat werd ingediend voor de aanpassing van de omgevingsvergunning, zijn de vast opgestelde batterijen en gelijkrichters van de HS post 70 kV nooit buiten dienst gesteld. Elia wenst deze installaties daarom opnieuw op te nemen in de vergunning. Voor de volledigheid wordt meegegeven dat de buitendienststelling van de transformatoren van de HS post 70 kV wel volledig werd uitgevoerd zoals aangevraagd. Op het uitvoeringsplan dat werd toegevoegd aan deze mededeling kleine verandering, was ook de sloop van enkele gebouwen ingetekend. Elia is echter nooit overgegaan tot het indienen van een vergunningsaanvraag voor de sloop van deze gebouwen (onder andere gebouw binnenpost 70 kV). De rubriek 12.3 is intussen opgeheven en de vaste opgestelde batterijen zijn niet langer indelingsplichtig. Verder merken wij op dat het vermogen van transfo’s (rubriek 12.2) opgeteld wordt, daar waar de indelingsgrens op 1.000 kVA ligt en gebeurt op basis van het individueel nominaal vermogen. 

De opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen en de opslag van op lange termijn gezondheidsgevaarlijke producten in vaten en IBC’s (Intermediate Bulk Container) wordt uitgebreid. De indeling van de opslagtank voor afvalolie wordt gewijzigd van rubriek 17.3.7.2°b) naar 6.4.1° aangezien afvalstoffen niet moeten ingedeeld worden in rubriek 17.3. De afvalolie heeft wel nog een vlampunt onder 250°C.

Het vermogen van de stookinstallatie wordt ook geactualiseerd en uitgebreid met een installatie in het onthaalgebouw “D” en 6 units in het atelier ”T”. Tenslotte wenst de exploitant percelen 40-C-251 X2, 40-C251 H2 en 40-C-251R2 uit de omgevingsvergunning te schrappen. Op deze percelen werden geen indelingsplichtige activiteiten geëxploiteerd. 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De sloop van de 6,6 kV cabine B04 wordt uitgesloten uit de vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

30 januari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

1 maart 2023

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.


Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg

8 februari 2023

13 februari 2023


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De sloop van de 6,6 kV cabine B04 wordt uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.