Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_02044 - Slimme autodeelplaatsen in alle districten - Transitieplan en evaluatiecriteria - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02044 - Slimme autodeelplaatsen in alle districten - Transitieplan en evaluatiecriteria - Goedkeuring 2023_CBS_02044 - Slimme autodeelplaatsen in alle districten - Transitieplan en evaluatiecriteria - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Op 28 maart 2022 (jaarnummer 178) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. In dit reglement behandelt hoofdstuk V de voorbehouden slimme autodeelplaatsen. Artikel 33 'Gebruik autodeelplaatsen' bepaalt dat het college een transitieplan zal goedkeuren om het gebruik van de slimme autodeelplaatsen verder te regelen. 

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling 'Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur' goed. Hierin werden de eerste 19 locaties voor slimme autodeelplaatsen bepaald.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA AG leggen nu een transitieplan voor om de huidige Cambio en particuliere autodeelplaatsen uit te breiden en om te vormen tot slimme autodeelplaatsen die alle autodelers met een geldige parkeervergunning voor autodelen (aangesloten bij een erkende autodeelorganisatie) kunnen gebruiken. Daarnaast worden ook de evaluatiecriteria bepaald voor de slimme autodeelplaatsen die ook van belang zijn voor het transitieplan.

Argumentatie

Momenteel kent stad Antwerpen drie types autodeelplaatsen:

  • autodeelplaatsen gereserveerd voor Cambio voertuigen, voorzien van een infobord over Cambio en meestal afgeschermd door anti-parkeerbeugels zodat enkel Cambiogebruikers deze plaatsen kunnen gebruiken;
  • autodeelplaatsen in het verleden aangevraagd door particuliere autodeelgroepen, die echter door alle autodelers gebruikt kunnen worden;
  • slimme autodeelplaatsen: nieuwe, bijkomende autodeelplaatsen die er in samenspraak met de sector kwamen en die alle autodelers met een geldige parkeervergunning voor autodelers (aangesloten bij een erkende autodeelorganisatie) mogen gebruiken.

Stad Antwerpen wenst de versnippering aan autodeelplaatsen die slechts door een deel van de autodelers gebruikt kunnen worden tegen te gaan en werkt aan een uitgebreid en fijnmazig netwerk aan slimme autodeelplaatsen. Na de creatie van nieuwe bijkomende autodeelplaatsen worden ook de bestaande particuliere plaatsen en de bestaande Cambioplaatsen omgevormd tot slimme autodeelplaatsen zoals bepaald in voorliggend transitieplan. De uitbreiding en uniformisering van de autodeelplaatsen tot slimme autodeelhubs laat toe om deze van voorbehouden laadinfrastructuur te voorzien. Met deze ingreep verlaagt stad Antwerpen actief de drempel voor een versnelde elektrificatie van de autodeelvloot. 

DEEL I: Transitieplan

Volgend transitieplan wordt voorgesteld:

  1. Bestaande autodeelplaatsen op locaties waar nieuwe slimme autodeelplaatsen werden toegevoegd
    • Cambio plaatsen
      • blijven behouden tot na de evaluatieperiode als semi geprivatiseerde autodeelplaatsen die slechts door een enkele professionele autodeelspeler kunnen gebruikt worden;
      • na een evaluatieperiode van minimum zes maanden zullen deze autodeelplaatsen omgevormd worden tot slimme autodeelplaatsen en opgenomen worden in een autodeelhub met de omliggende nieuw gecreëerde slimme autodeelplaatsen. Indien uit de evaluatie (rekening houdende met de criteria uit deel II) zou blijken dat het voor de goede werking van deze plaatsen noodzakelijk is om bijkomend uit te breiden, kunnen bijkomende slimme autodeelplaatsen aan deze slimme autodeelhub worden toegevoegd.
    • Particuliere plaatsen
      • worden voorafgaand aan de start van de evaluatieperiode omgevormd tot slimme autodeelplaatsen, waarbij de particuliere autodeelgroep de mogelijkheid behoudt om hier te parkeren en nu een groter aanbod heeft.
  2. Bestaande autodeelplaatsen in de onmiddellijke omgeving (straal ≤ 250m) van een nieuw gecreëerde autodeelhub met slimme autodeelplaatsen
    • Cambio plaatsen en particuliere plaatsen
      • blijven behouden tot na de evaluatieperiode als autodeelplaatsen waarbij de Cambio plaatsen slechts door één enkele professionele autodeelspeler kunnen gebruikt worden;
      • na een evaluatieperiode van minimum zes maanden zullen de plaatsen verwijderd worden en indien ruimtelijk haalbaar en volgens de evaluatie (rekening houdende met de criteria uit deel II) noodzakelijk, kan de slimme autodeelhub in de onmiddellijke omgeving uitgebreid worden met bijkomende nieuwe slimme autodeelplaatsen of wordt er een bijkomende slimme autodeelhub in de buurt ingericht.
  3. Bestaande autodeelplaatsen die niet in de onmiddellijke omgeving (straal ≤ 250m) liggen van een nieuw gecreëerde autodeelhub met slimme autodeelplaatsen
    • Cambio plaatsen en particuliere plaatsen
      • worden indien wenselijk en ruimtelijk haalbaar na de evaluatieperiode (rekening houdende met de criteria uit deel II) uitgebreid en omgevormd tot slimme autodeelplaatsen;
      • op locaties die minder gebruikt worden, worden deze plaatsten verplaatst naar een locatie met meer potentieel en wordt daar een slimme autodeelhub gecreëerd.

Deze aanpassingen worden locatie per locatie concreet uitgewerkt en minimaal drie maanden op voorhand doorgegeven aan de autodeelsector en/of de particuliere autodeelgroepen zodat zij tijdig hun gebruikers kunnen informeren over het gewijzigde uitzicht van hun vertrouwde autodeelplaats en het verruimde aanbod aan parkeermogelijkheden voor autodelers.

De concrete omvormingen van huidige Cambio en particuliere autodeelplaatsen tot slimme autodeelplaatsen zullen via een verkeersreglement worden geregeld en ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.

DEEL II: Evaluatiecriteria

Alle slimme autodeelplaatsen worden voorzien van sensoren die de bezetting van de parkeerplaats kunnen monitoren. Op deze manier is het mogelijk om data bij te houden over het gebruik van de slimme autodeelplaatsen. De evaluatie zal doorlopend van bij de inrichting worden uitgevoerd op basis van volgende gegevens:

  • data sensoren;
  • data laadpalen (indien van toepassing);
  • bevindingen autodeelsector;
  • meldingen die bij stad Antwerpen binnen komen.

De evaluatiecriteria worden momenteel als volgt bepaald:

  • bezetting parkeerplaatsen aan laadpalen: 
    • bezet en aan het laden;
    • bezet, maar niet aan het laden;
    • bezet en volgeladen;
  • bezetting andere autodeelplaatsen;
  • rotatie (hoeveel deelwagens maken gebruik van één (1) parkeerplaats);
  • percentage foutparkeerders;
  • gebruik door verschillende aanbieders / particuliere autodelers.

Bijsturingen aan de autodeelplaatsen kunnen vanaf het begin gebeuren, maar de balans wordt pas ten vroegste na zes maanden evalueren opgemaakt. Deze evaluatiecriteria zullen worden gebruikt om het transitieplan beschreven in deel I uit te voeren. De evaluatieperiode start bij de goedkeuring van dit transitieplan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het transitieplan en de evaluatiecriteria voor de slimme autodeelplaatsen zoals in dit besluit bepaald, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.