Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 17 februari 2023 (jaarnummer 989) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.
Uit de verbruikscijfers blijkt dat er voor een goedgekeurde locatie een extra voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen kan worden ingericht. Deze locatie wordt via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.
MPA AG legt nu de uitbreiding van één bestaande locatie ter goedkeuring voor.
Uitbreiding bestaande locatie
Uit de analyse van de gebruikscijfers blijkt dat de huidige plaats aan de laadpaal bezet is en uitgebreid mag worden met een extra voorbehouden plaats.
District Borgerhout
De laadpaal wordt door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geëxploiteerd.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in het parkeervak zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
Het uitrollen van de laadinfrastructuur moet een hefboom zijn voor een duurzaam parkeerbeleid, een shift van wagenbezit naar wagengebruik en de reorganisatie van de publieke ruimte. Dat is ook wat de MORA (Mobiliteitsraad van Vlaanderen) adviseert: geen wildgroei aan laadpalen in de publieke ruimte en geen belemmering voor de doorstroming van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. In de voorliggende voorstellen worden deze principes niet gerespecteerd. Laadpalen moeten geclusterd worden per wijk in plaats van verspreid te worden ingeplant in straten. We zijn net bevrijd van de parkeermeters, en nu komen de laadpalen eraan. Bovendien wordt in het voorstel de minimumnorm van 1,20m vrije doorgang gehanteerd. Dat is voor ons te weinig en gaat in tegen het STOP-principe. Voetgangers moeten opnieuw inboeten op vrije ruimte ten voordele van de private auto’s. Het districtscollege van Borgerhout hanteert in haar advies als norm 1,80m vrije doorgang, zo niet moet de laadpaal in de parkeerstrook. Het districtscollege vindt het ook geen goede zaak dat de plannen voor de plaatsing van laadpalen worden uitgetekend door een private partner (Total Energies). De terreinkennis die er bij de medewerkers van de stad is, ontbreekt bij de medewerkers van de private partner.
Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling 'uitbreiding publieke laadpalen' in het district Borgerhout op de locatie Berchemlei 15, onder de voorwaarden dat de handhaving op het gebruik van de palen wordt gegarandeerd en dat er op korte termijn wordt gewerkt aan een clustering van de laadpalen in de buurt.
Het college keurt de proefopstelling 'uitbreiding publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed. Het betreft de locatie Berchemlei 15.