Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01892 - Omgevingsvergunning - OMV_2022076404. Trompetvogelstraat 104. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01892 - Omgevingsvergunning - OMV_2022076404. Trompetvogelstraat 104. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_01892 - Omgevingsvergunning - OMV_2022076404. Trompetvogelstraat 104. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022076404

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sanel Bajric met als adres Trompetvogelstraat 104 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Trompetvogelstraat 104 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 39 sectie A nr. 234T3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/06/1965: vergunning (19657085) voor het oprichten van een woning mét staatspremie.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;
  • bouwdiepte van circa 9,50 m op alle bouwlagen;
  • voorgevelbreedte van 6 m;

-          gevelafwerking:

  • gele gevelsteen;
  • witte kunststeen naast het gelijkvloers schrijnwerk;
  • houten schrijnwerk;
  • inpandige garage;

-          inrichting:

  • voortuin.

 

Bestaande toestand

-          functie

  • ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • inpandig terras op eerste verdieping achteraan rechts;
  • terrasoverkapping in tuin tegen linker perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • grijze gevelsteen;
  • zwart schrijnwerk met gewijzigde indeling;

-          inrichting

  • voortuin volledig verhard.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse aanbouw tot op circa 13,50 m bouwdiepte;
  • terras op aanbouw;
  • scheidingswanden voor terras op perceelgrens;  

-          gevelafwerking:

  • conform bestaande toestand;

-          inrichting:

  • inrichting perceel.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het gelijkvloerse volume;

-          inrichten van een dakterras op het dak van de gelijkvloerse aanbouw.

-          wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen van het schrijnwerk in de voorgevel. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaamse Milieumaatschappij/ Watertoets

5 augustus 2022

30 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag wijkt af op voorschriften van de verkaveling, de toegelaten bouwdiepte is max 13 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24: Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de kleine bureauruimte in het hoofdvolume beschikt niet over natuurlijke luchtaanvoer en licht en zicht;
  • Artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingswand op het terras wordt voorzien als ondoorzichtige en lichtdoorlatende wand.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De afwijking op de bouwdiepte is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

In de omgeving zijn reeds meerdere woningen uitgebreid tot de maximum bouwdiepte van 13 m, conform de verkaveling. Indien de overschrijding van 23 cm wordt toegelaten, wordt hiermee het gelijkheidsbeginsel overtreden. 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de bouwdiepte van de gelijkvloerse uitbreiding te beperken tot maximum 13 m.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Trompetvogelstraat, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is, mits in acht name van de hoger vermelde voorwaarde, overeenstemmend met deze van de omgeving.

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak.

Zowel de linker als de rechter aanpalende bestaan uit dit gabarit. De gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt aan de linker- en rechterzijde 9 m.

De aanvraag bestaat zelf uit 3 bouwlagen onder een plat dak. 

Op de gelijkvloerse verdieping wordt de woning uitgebreid tot 13,23 m. Er blijft nog een kwaliteitsvolle tuindiepte over. 

Op de eerste verdieping wordt de woning uitgebreid met een dakterras. Dit is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Door de uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping is dit het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

Ter hoogte van het terras achteraan op de eerste verdieping worden lichtdoorlatende ondoorzichtige scheidingswanden geplaatst op de perceelsgrenzen. Deze wanden voldoen niet aan artikel 34 van de bouwcode maar wel aan de wetgeving op lichten en zichten. Aangezien de volume uitbreiding aanvaardbaar is, en de schermen niet als effectieve scheidingsmuur  gebruikt kunnen worden, kan een afwijking toegestaan worden.

Naar voorwaarden wordt meegenomen dat het buitenschrijnwerk tussen de twee verschillende bureauruimten moet worden verwijderd.

Uit de plannen kan niet worden opgemaakt of het bestaande buitenschrijnwerk tussen de verschillende bureauruimten wordt afgebroken of niet. Het is dus niet duidelijk of de bureauruimte voldoende lichtinval heeft en verlucht kan worden.

Door het verwijderen van het buitenschrijnwerk wordt er voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.

 

Er werd een advies van de Vlaamse Milieumaatschappij gevraagd, het advies is voorwaardelijk gunstig:

“Het project wordt voorwaardelijk gunstig geadviseerd en is in overeenstemming te brengen met de doelstellingen en beginselen van de gecodificeerde decreten betreffende het integraal waterbeleid indien rekening wordt gehouden met volgende voorwaarden: 

- we adviseren om van de gelegenheid gebruik te maken en de mogelijkheid te voorzien om waterwerende schotten te kunnen plaatsen in de voordeur en garagepoort tot een overstromingsveilig peil van 4,26 mTAW; 

- alle eventuele lager gesitueerde gevelopeningen – of doorboringen (nutsleidingen e.a.) moeten voldoende waterdicht afgewerkt worden;  

- bij de plaatsing van de hemelwaterput (en de septische put) moet erop gelet worden dat er geen overstromingswater de put(ten) kan binnendringen door niet enkel gebruik te maken van terugslagkleppen op de riolering maar tevens van kneveldeksels; 

- indien de verharding in de voortuin niet werd vergund moet deze voldoen aan de bepalingen volgens de GSV en moet deze minstens kunnen afwateren op het eigen terrein en niet naar het openbaar domein. 

 

Bijkomende aandachtspunten: 

- de overloop van de hemelwaterput moet aangesloten worden op een infiltratievoorziening of moet kunnen uitstromen op het eigen terrein. Enkel indien dit technisch niet mogelijk is mag deze noodoverloop aangesloten worden op het rioleringstelsel.”

 

Aangezien op de gelijkvloerse verdieping zich achteraan leefruimten bevinden, wordt de eerste voorwaarde hernomen.

De tweede voorwaarde wordt niet meegenomen aangezien er geen bijkomende lagere gevelopeningen of doorboringen worden voorzien.

In het ontwerp wordt een regenwaterput achteraan de woning geplaatst, de derde voorwaarde wordt hernomen.

De vierde voorwaarde wordt niet meegenomen aangezien de verharding in de voortuin vergund is.

Het bijkomende aandachtspunt wordt niet meegenomen aangezien er geen infiltratievoorziening wordt geplaatst. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping moet beperkt blijven tot maximum 13 m.

3. Het buitenschrijnwerk tussen de 2 verschillende bureauruimten op de gelijkvloerse verdieping moet worden verwijderd.

4. De aanvrager moet waterwerende schotten in de voordeur en garagepoort tot een overstromingsveilig peil van 4,26 mTAW plaatsen.   

5. Bij de plaatsing van de hemelwaterput (en de septische put) moet erop gelet worden dat er geen overstromingswater de put(ten) kan binnendringen door niet enkel gebruik te maken van terugslagkleppen op de riolering maar tevens van kneveldeksels. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

5 augustus 2022

Start 1e openbaar onderzoek

17 augustus 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

15 september 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

29 september 2022

Start laatste openbaar onderzoek

10 oktober 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

8 november 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

17 april 2023

Verslag GOA

20 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De datum van aanplakking is laattijdig ingegeven waardoor het niet duidelijk is of de affiche de volledige periode heeft uitgehangen. Het is dus niet duidelijk of het openbaar onderzoek correct is verlopen. De datum van aanplakking moet minstens 1 dag voor het openbaar onderzoek worden ingegeven.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 augustus 2022

15 september 2022

0

0

0

0

10 oktober 2022

8 november 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping moet beperkt blijven tot maximum 13 m.

3. Het buitenschrijnwerk tussen de 2 verschillende bureauruimten op de gelijkvloerse verdieping moet worden verwijderd.

4. De aanvrager moet waterwerende schotten in de voordeur en garagepoort tot een overstromingsveilig peil van 4,26 mTAW plaatsen.  

5. Bij de plaatsing van de hemelwaterput (en de septische put) moet erop gelet worden dat er geen overstromingswater de put(ten) kan binnendringen door niet enkel gebruik te maken van terugslagkleppen op de riolering maar tevens van kneveldeksels.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.