Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01903 - District Antwerpen. Biekorfstraat 64 - 2021337 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01903 - District Antwerpen. Biekorfstraat 64 - 2021337 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming 2023_CBS_01903 - District Antwerpen. Biekorfstraat 64 - 2021337 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op datum van 13 december 2021 vroeg Benjamin Keteleer om het pand gelegen Biekorfstraat 64, district Antwerpen, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. 

De beoordeling van de aanvraag gebeurde aan de hand van volgende stukken:

  • plannen van de huidige toestand;
  • foto’s van de huidige toestand;
  • kadastrale gegevens;
  • bewonersgegevens en bewonersgrafiek;
  • luchtfoto’s van 1974 en 2004.
  • toelating van 1 augustus 1924 en 31 oktober 1958;
  • dossier van 3 augustus 1976.

1. Bestaande juridische toestand
Geldende bestemmingsplannen:

Gewestplan:
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)  

Kadastrale gegevens:
Het pand, Biekorfstraat 64 district Antwerpen, met kadastrale ligging (afd. 5) sectie E 214 G21 is kadastraal gekend als huis met één woongelegenheid. 

Voor dit pand werden de volgende relevante toelatingen verleend / archiefstukken terug gevonden:
- dossier van 3 augustus 1976 met het inventarisnummer 18#58295
- toelating van 31 oktober 1958 met het inventarisnummer 18#38676
- toelating 1 augustus 1924 met het inventarisnummer 1924#18803 

2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:
Het pand betreft een rijwoning met drie bouwlagen onder een zadeldak en bestaat momenteel uit een appartement op het gelijkvloers, een appartement op verdieping 1, een appartement op verdieping 2 en een appartement in de daklaag.

Overtredingen:
Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.

Argumentatie

Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van wonen en vier woonentiteiten. 

De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van voor 1919. 

Volume

Het volume van de eerste en tweede verdieping komt overeen met de toelating van 1 augustus 1924. 

Op een luchtfoto van 2004 is zichtbaar dat er blauwe folie aanwezig is over het volume van de leefruimte van het gelijkvloers. Dit geeft aan dat er werken hebben plaatsgevonden aan dit volume. Welke werken zijn uitgevoerd is onbekend. Het huidige volume komt niet overeen met het volume zoals opgetekend op de plannen van 31 oktober 1958.

Op de plannen van de toelating van 1 augustus 1924 en de plannen van 3 augustus 1976 is zichtbaar dat er een dakraam aanwezig was boven de huidige badkamer en mogelijks ook een dakraam in de leefruimte, in de huidige situatie zijn beide dakramen verwijderd. Op foto’s is zichtbaar dat de achtergevel van de gelijkvloerse leefruimte en het serregedeelte van de leefruimte zijn gebouwd na 9 november 1979 gezien het volume bestaat uit PVC schrijnwerk en polycarbonaten dakplaten. 

Er zijn onvoldoende bewijzen aangeleverd dat bovengenoemde wijzigingen voor 9 november 1979 hebben plaatsgevonden. Het volume van de leefruimte en het verwijderen van de dakramen wordt uitgesloten van opname.   

Schil

Op basis van het dossier, zonder beslissing, ingediend op 3 augustus 1976, blijkt dat er voorgevelwijzigingen zijn uitgevoerd:

  • Het raam in de voorgevel werd vervangen door een deur;
  • Op het dak is een dakkapel gezet;
  • Het schrijnwerk werd geschilderd in het wit.

In de achtergevel zijn in de daklaag twee dakramen geplaatst, deze zijn niet zichtbaar op de luchtfoto van 1974. Er zijn onvoldoende bewijzen aangeleverd dat deze wijzigingen voor 9 november 1979 hebben plaatsgevonden. De wijzigingen aan de voorgevel en dakramen in de achtergevel worden uitgesloten van opname in het vergunningenregister.  

Interne indeling

De slaapkamer op het gelijkvloers heeft onvoldoende toegang tot licht en lucht. Op de plannen van 1 augustus 1924 is zichtbaar dat op deze locatie een zitgedeelte aanwezig is. Deze ruimte staat in verbinding met de ruimte hiernaast door een opening van ongeveer 2,50 meter in de draagmuur. De naastliggende ruimte had een groot dakraam. Dit is ook terug te zien op de plannen van 3 augustus 1976. In de huidige situatie is het dakraam verwijderd en de slaapkamer enkel bereikbaar door een deuropening. De ingebruikname van deze ruimte als leefruimte (slaapkamer) wordt uitgesloten van opname in het vergunningenregister. 

Volgens de kadastrale gegevens is de daklaag onbewoonbaar. Er is onvoldoende toegang tot licht en lucht wanneer de daklaag in originele toestand terug wordt gebracht. 

Er zijn onvoldoende bewijzen aangeleverd die de ingebruikname van de daklaag kunnen bewijzen van voor 9 november 1979. De ingebruikname van de daklaag als wonen wordt uitgesloten van opname in het vergunningenregister. 

Functie 

Volgens de bewonerskaarten is er een constante bewoning geweest.

Volgens het kadaster staat het gebouw gekend als een “huis”.

Volgens de toelating van 1 augustus 1924 is de functie wonen aanwezig op verdieping 1 en 2.  

Aantal wooneenheden

Uit de bevolkingsgegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan (9 november 1979), één gezin tegelijkertijd was ingeschreven.

Het aantal ingeschreven gezinnen/huishoudens was van 1947 tot en met 1994 steeds één. Vanaf 1995 nam dit aantal toe naar vier.  

Uit de kadastergegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan, reeds één woning aanwezig was. 

De aanvrager heeft foto’s meegestuurd van de gas-, water- en elektrameters als bewijs voor het aantal wooneenheden. De meters zijn allemaal digitaal, de meters zijn niet van voor 9 november 1979 en onvoldoende bewijs dat het bestaande aantal wooneenheden van voor 9 november 1979 aanwezig was.  

Uit de toelating van 1 augustus 1924 blijkt dat er op de eerste en tweede verdieping een wooneenheid aanwezig was, gezien er op beide verdiepingen een keuken en toilet aanwezig waren. Het gelijkvloers stond ten dienste van het magazijn en was geen aparte wooneenheid.  

Conclusie

Uit de bijgevoegde bewijsmaterialen blijkt dat de constructie, inclusief de functie van wonen en één woonentiteit in aanmerking komt voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning met uitzondering van (zoals in rood aangeduid op de plannen):

  • Het volume van de gelijkvloerse leefruimte;
  • Het verwijderen van dakramen in het gelijkvloers;
  • Het wijzigen van een raam naar een deur in de voorgevel;
  • Het plaatsen van een dakkapel op het dak aan de zijde van de voorgevel;
  • Het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel;
  • De dakramen in de achtergevel;
  • De ingebruikname van de daklaag als leefruimte(s);
  • De drie extra woningen.

Juridische grond

Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

Regelgeving: bevoegdheid

Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van  artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de opname van de constructie Biekorfstraat 64, district Antwerpen, inclusief de functie van wonen en één woonentiteit, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van (zoals in rood aangeduid op de plannen):

  • Het volume van de gelijkvloerse leefruimte;
  • Het verwijderen van dakramen in het gelijkvloers;
  • Het wijzigen van een raam naar een deur in de voorgevel;
  • Het plaatsen van een dakkapel op het dak aan de zijde van de voorgevel;
  • Het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel;
  • De dakramen in de achtergevel;
  • De ingebruikname van de daklaag als leefruimte(s);
  • De drie extra woningen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens.
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg.
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg.
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens.