Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01886 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149064. Scheldevrijstraat 71. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01886 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149064. Scheldevrijstraat 71. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_01886 - Omgevingsvergunning - OMV_2022149064. Scheldevrijstraat 71. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022149064

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eddy Pauwels met als adres Constantijn Meunierplein 22 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Scheldevrijstraat 71 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nr. 255M12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning met wijzigen van het bouwvolume en de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/120668;

-          27/09/1965: vergunning (1006#1600) voor verbouwingen;

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met mansardedak; 
  • kroonlijsthoogte is 3 m, nokhoogte is 8 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume tot op circa 7 m;
  • bouwdiepte aanbouw gelijkvloerse verdieping van 1 bouwlaag met een plat dak (linkerzijde) van circa 17 m;
  • open koer tegen rechterperceelgrens.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping van circa 20 m;
  • de koer werd opgenomen in het bouwvolume door middel van het plaatsen van een lichtstraat;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rood-bruine gevelsteen;;
  • arduinen raamdorpel;
  • horizontale gevelgeleding in witte gevelpleister boven de voordeur;

-          inrichting:

  • in de voortuin enkel de noodzakelijke toegangen en een pad aanpalend aan de voorgevel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume: overeenkomstig met de vergunde toestand uitgezonderd:

  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping tot op circa 14 m;
  • aansluitend overdekt terras op de gelijkvloerse verdieping met bouwdiepte tot op circa 16,5 m;
  • verschillende interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rood-bruine gevelsteen;
  • arduinen raamdorpel;
  • horizontale gevelgeleding in witte gevelpleister boven de voordeur;

-          inrichting:

  • terras (zowel open als overdekt) achteraan het bebouwd volume;
  • plat dak van de achterbouw ingericht als groendak, waar dit dak niet wordt bedekt met energieopwekkende systemen.


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de achterbouw;

-          wijzigen van de achtergevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

6 december 2022

21 december 2022

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 februari 2023

15 februari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de gevelopening aan de achterzijde, op de gelijkvloerse verdieping, mondt niet rechtstreeks uit in open lucht gezien het overdekt terras aan de achterzijde afsluitbaar is;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

ter hoogte van de aanbouw is geen opstand van tenminste 0,30 m voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Bovendien is het onduidelijk of de nieuwe, enkelvoudige scheidingsmuren worden opgericht in massief metselwerk;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften 

De aanvraag wijkt af van volgende voorschriften van de bouwcode: 

Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer (art.24): 

-          Achter de keuken op het gelijkvloers niveau wordt er een overdekt terras voorzien. Dit terras wordt langs de buitenzijde voorzien van afsluitbare plooiramen. Het is niet wenselijk dat deze plooiramen permanent gesloten worden. Bij het permanent afsluiten van het overdekt terras heeft de keuken hierdoor niet meer toegang tot rechtstreeks natuurlijk ventilatie. Bijgevolg zal in voorwaarde worden opgenomen dat het overdekte terras niet permanent afgesloten mag worden. 

 

Stabiliteit en scheidingsmuur (art.34): 

-          Volgens de plannen wordt de verhoogde scheidingsmuur op de perceelsgrens niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Met het oog op het voorkomen van brandoverslag kan van dit artikel enkel afgeweken worden als de brandwerendheid van het dak voldoende is. In voorwaarde wordt een minimale brandklasse opgelegd voor de dakbekleding. 

 

Functionele inpasbaarheid 

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De aanvraag voorziet een gelijkvloers met een totale bouwdiepte van 16,34 m. Er blijft een ruime tuinzone over. Het voorgestelde volume komt overeen met de kenmerken van de omgeving. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen 

De visuele wijzigingen van deze aanvraag beperken zich tot de achtergevel. De gelijkvloerse achterbouw wordt afgewerkt met zwart gebeitste houten latten in combinatie met zwart aluminium schrijnwerk. Dit materiaalgebruik langs de achtergevel is visueel inpasbaar in deze woonomgeving. 

 

Cultuurhistorische aspecten 

Gelet op de ligging van de aanvraag werd het dossier ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Deze dienst verleend een voorwaardelijk gunstig advies: 

“De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.  

Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. 

Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. De aanvraag bevat voldoende informatie om een advies te kunnen verlenen vanuit oogpunt monumentenzorg.   

Afweging: 

De aanvraag betreft een verbouwing van de eengezinswoning. De gelande ingrepen omvatten voornamelijk een renovatie van de oorspronkelijke voor- en achtergevel en de bouw van een nieuwe gelijkvloerse achterbouw.  

De uniformiteit in deze wijk wordt grotendeels bepaald door specifiek materiaalgebruik en kleurgebruik. Aangezien het beeld hier het belangrijkste is, wordt vanuit oogpunt monumentenzorg ingezet op het behoud van het oorspronkelijke uitzicht van de schil. De stedelijke dienst monumentenzorg waardeert de intenties van de bouwheer tot herstel van het oorspronkelijke gevelbeeld, maar gelooft sterk dat een historisch correcte raamverdeling een enorme meerwaarde kan betekenen. Om die reden wordt een gunstig advies verleend voor de vernieuwing van het schrijnwerk, met als voorwaarde de oorspronkelijke raamverdeling te hanteren. Concreet betekent dit een verdeling van de ramen op gelijkvloers als drielicht met bovenlicht (eveneens in 3 gedeeld) en een vier-verdeling ter hoogte van de dakkapel. Met betrekking tot de materialisatie en de kleur worden geen voorwaarden opgelegd. De wijzigingen ter hoogte van de achterbouw hebben geen onaanvaardbare impact op de ensemblewaarde van de wijk en kunnen dan ook gunstig geadviseerd worden.  

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig door Infrabel. De voorgestelde voorwaarde met betrekking op de veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning. 

 

Het goed is gelegen in de wijk Moretusburg of Hertogvelden, waar er mogelijk verontreiniging is door zware metalen. Gelieve dan ook rekening te houden met de gebruiksadviezen, die u hier terugvindt: https://www.antwerpen.be/info/59df6f39a67793bec02c7830/meer-gezondheid-minder-zware-metalen-tips. 

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.  

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De voorgestelde voorwaarde van Infrabel moeten vanaf aanvang van het project strikt worden nageleefd.

3. De oorspronkelijke raamverdeling in de voorgevel moet hernomen worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 november 2022

Volledig en ontvankelijk

5 december 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 mei 2023

Verslag GOA

21 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De voorgestelde voorwaarde van Infrabel moeten vanaf aanvang van het project strikt worden nageleefd.

3. De oorspronkelijke raamverdeling in de voorgevel moet hernomen worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.