Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01880 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148869. Kapelsesteenweg 595. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01880 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148869. Kapelsesteenweg 595. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_01880 - Omgevingsvergunning - OMV_2022148869. Kapelsesteenweg 595. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022148869

Gegevens van de aanvrager:

Patrick van Daele met als adres Leeuw van Vlaanderenlaan 70 te 2950 Kapellen

Ligging van het project:

Kapelsesteenweg 595, 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 33 sectie H nr. 613X

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-         21/10/2022: weigering (OMV_2022092758) voor het aanleggen van een dakterras;

-          09/06/2022: aktename (OMV_2022076345) voor het wijzigen van de grootte van het buitenschrijnwerk in de achtergevel;

-          19/02/2003: vergunning (20023068) voor het plaatsen van een lichtreclame;

-          01/01/1990: vergunning (872#68) voor de verbouwing en uitbreiding van een handelspand;

-          24/06/1974: vergunning (19745001) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;

-          02/10/1961: toelating (803#335) voor veranderingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • op de gelijkvloerse verdieping bevindt er zich een winkelruimte – op de bovenliggende verdiepingen een wooneenheid;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder hellend dak;
  • de gevelbreedte bedraagt 5 m;
  • de bouwdiepte van het hoofdvolume bedraagt 8,60 m, met op de gelijkvloerse bouwlaag een aanbouw onder plat dak over de volledige perceelbreedte tot een maximale bouwdiepte van 20 m, en op de verdieping een aanbouw onder plat dak over de volledige perceelbreedte tot een bouwdiepte van 14 m;
  • de kroonlijsthoogtes bedragen 3 m (gelijkvloers) en 6,50 m (1ste verdieping);

-          gevelafwerking:

  • de achtergevel is afgewerkt met een cementbezetting met buitenschrijnwerk in geschilderd hout.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, althans wat het gedeelte betreft waarop de aanvraag betrekking heeft (achtergevel en plat dak op 1ste verdieping) – bijkomend werd op het dak van het gelijkvloers een buiten-unit inzake airconditioning voorzien.

 

Nieuwe toestand

-          conform vergunde en bestaande toestand, afgezien van:

-          op 1ste verdieping, op het platte dak aangebracht dakterras, over de volledige breedte van het perceel – hierbij wordt de buiten-airco-unit verwijderd;

-          aan de linkerzijde heeft dit een diepte van 1,25 m (over een breedte van 1,90 m) en rechts van 2 m (over een breedte van 3,20 m);

-          ter hoogte van de linker perceelgrens wordt een afsluiting voorzien in bamboe-hout, tot een diepte van 1,25 m, met een hoogte van 2,55 m;

-          aan de achterzijde en langsheen de rechter perceelgrens wordt een zwarte open aluminium balustrade van 1 m hoogte geplaatst;

-          vanuit de aanpalende keuken (65 cm hoger gesitueerd dan vermeld terras) wordt een toegangstrap voorzien.

 

Inhoud van de aanvraag

-          aanleggen van een dakterras, tot beide perceelgrenzen, ter hoogte van de eerste verdieping, inclusief het optrekken van een balustrade en een afscheiding ter hoogte van 1 van de perceelsgrenzen;

-          mogelijke andere en bijkomende wijzigingen aan functie, bouwvolume en gevelafwerking maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan R.U.P. Mariaburg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: nieuwe, enkelvoudige, scheidingsmuren dienen te worden voorzien in een massief, niet-geperforeerd materiaal met een minimale dikte van 18 cm. In deze wordt aan één zijde louter een afscheiding in bamboe-hout voorzien;
  • artikel 35 – Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen: de aangeleverde foto’s tonen in de achtergevel een afvoerkanaal nabij het raam aan de rechterzijde maar het is op basis louter daarvan onduidelijk en niet beoordeelbaar of vermeld kanaal voldoet aan het artikel in kwestie.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften betreffende artikel 35 van de bouwcode. Op artikel 34 kan wel een afwijking toegestaan worden aangezien het voorziene scherm, uitgevoerd in bamboe, enkel als een scherm moet beschouwd worden en nooit als een effectieve scheidingsmuur kan functioneren. Dit impliceert uiteraard wel dat het bij latere uitbreiding van het volume aan één van beide kanten van de scheidingsmuur, verwijderd zal moeten worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het aanleggen van een dakterras bij de woongelegenheid boven een handelspand en gelet op de verenigbaarheid van vermelde functies met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde ordeningsplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Er wordt geen wijziging voorzien aan de vergunde volumetrie en de door de nieuwe afsluiting ingenomen hoogte en diepte (tot een diepte van 13 m en met een hoogte van 5,70 m) zijn aanvaardbaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt want in overeenstemming met de doorgaans gehanteerde richtlijnen en de aanpalende bebouwing.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorziene afwerkingsmaterialen, bamboe-hout en zwart aluminium, passen zich, althans visueel, in binnen de gebouwde context en zijn vanuit optisch oogpunt aanvaardbaar.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op zich is de aanvraag strijdig met de algemeen gehanteerde richtlijnen inzake privacy, dit aangezien er aan de rechterzijde ter hoogte van de perceelsgrens geen afscheiding voorzien wordt.

Echter kan gesteld worden dat deze problematiek zich in feite hier niet stelt, dit aangezien het buurpand aan deze zijde eveneens eigendom van de aanvrager is.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Achteraan het terras tegen de linker perceelsgrens moet een haaks ondoorzichtig scherm, met een breedte van 60 cm en een hoogte, gelijk aan het bamboescherm, geplaatst worden.

2. De bovendakse uitlaat, die uitmondt ter hoogte van het raam aan de rechterzijde achteraan, dient zodanig te worden aangepast dat wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 35 van de Antwerpse bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 november 2022

Volledig en ontvankelijk

1 december 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

30 april 2023

Verslag GOA

21 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de looptijd van de bevraging werd één schriftelijk bezwaar ingediend dat zich als volgt laat samenvatten:

 

  1. De lengte van het bamboescherm volstaat niet om de privacy te garanderen.

Doordat de lengte van het scherm beperkt wordt tot de diepte van het aangevraagde terras, biedt het scherm niet voldoende afscherming om de privacy in de tuin van de bezwaarindiener te waarborgen.

Beoordeling: Het bezwaar is deels gegrond. Het is correct dat er rechtstreeks zicht op de tuin van de buren ontstaat wanneer men aan de rand van het terras zou komen staan. Die inkijk bestond echter ook al voor een groot deel vanuit de bestaande ramen in de achtergevel en zou ook vergelijkbaar met de situatie van de aanvraag kunnen worden wanneer het gebouwde volume uitgebreid zou worden tot de diepte van het nu aangevraagde terras. Dit maakt inherent deel uit van wonen in een stedelijke omgeving. In dat laatste geval zou evenwel gevraagd moeten worden om raamopeningen in de achtergevel van de eerste verdieping op minimaal 60 cm uit de perceelsgrens te voorzien. Daarom zal in voorwaarden opgenomen worden om een haaks scherm in ondoorzichtig materiaal, met een breedte van 60 cm (t.o.v. de perceelsgrens) en met een hoogte gelijk aan die van het bamboescherm, te voorzien aan de rand van het terras.

 

  1. Bezwaar tegen het bevestigen van het scherm aan de dekstenen.

De bezwaarindiener maakt zich zorgen omtrent de waterdichting van het dak en de mogelijkheid van eventuele herstellingen wanneer het bamboescherm op de dekstenen bevestigd wordt.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het bezwaar betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer of de uitvoerder om zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór, tijdens en na de uitvoer der werken. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer om deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. Het optreden van schade aan de naburige percelen kan hierdoor reeds vermeden worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Achteraan het terras tegen de linker perceelsgrens moet een haaks ondoorzichtig scherm, met een breedte van 60 cm en een hoogte, gelijk aan het bamboescherm, geplaatst worden.

2. De bovendakse uitlaat, die uitmondt ter hoogte van het raam aan de rechterzijde achteraan, dient zodanig te worden aangepast dat wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 35 van de Antwerpse bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.