Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_02036 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Tulpenpluk 2023. 16 april 2023. Berendrecht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02036 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Tulpenpluk 2023. 16 april 2023. Berendrecht - Goedkeuring 2023_CBS_02036 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Tulpenpluk 2023. 16 april 2023. Berendrecht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 6 februari 2023 (jaarnummer 17) keurde het districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo de principebeslissing Tulpenpluk 2023 goed.

Op 13 februari 2023 (jaarnummer 28) keurde het districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo de concessieovereenkomst voor de uitbating van de catering voor de Tulpenpluk 2023 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 43) keurde het districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo de toewijzing van de concessionaris voor de uitbating van de catering voor de Tulpenpluk 2023 goed.

Argumentatie

In 2012 was het precies 450 jaar geleden dat de eerste tulpenbollen uit Turkije via de haven van Antwerpen West-Europa bereikten. Tot medio twintigste eeuw was de tulpenteelt een belangrijke bedrijfstak in de Antwerpse polder. Het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo zette de tulp in 2012 een jaar lang in de kijker. Naast een uitgebreid programma, was het hoogtepunt de Tulpenpluk eind april, geïnspireerd op het oogstfeest van weleer. Sindsdien vindt om de twee jaar de Tulpenpluk plaats. De vijfde editie in 2019 lokte zo’n 15.000 bezoekers naar de Tulpenpluk.

De organisatie van de Tulpenpluk is een samenwerking tussen de dienst Stadsbeheer/Evenementen, film, markten en foren, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo en het Vrijetijdscentrum De Schelde.

De zesde editie van de Tulpenpluk, die plaatsvindt op zondag 16 april 2023, vindt terug plaats aan de Bomenbank op de Antwerpsebaan 110 in Berendrecht waar de tulpenweide zich bevindt, aan de overkant van de straat ligt de evenementenweide. De Tulpenpluk gaat door van 12.00 uur tot 19.00 uur.

In het voorjaar werden 170.000 tulpenbollen geplant. Elke bezoeker mag gratis 10 tulpen plukken in de tulpenweide.
Op de evenementenweide is er beleving voorzien voor alle leeftijden:

  • picknickweide met hangmatten en ligstoelen;
  • eten en drinken, verzorgd door Bert&Co (concessie in opdracht van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo);
  • workshops bloemstukken maken;
  • strokasteel, zandbak en knutselhoek;
  • muzikale fanfare en sfeervolle achtergrondmuziek;
  • rondwandelende animatie;
  • Tulpenlied met bijbehorend dansje met dansinitiaties.

Op het evenement kunnen bezoekers genieten van voordelen met de A-kaart:

  • in ruil voor 10 punten krijgt de bezoeker een jeton voor een ijsje;
  • bezoekers kunnen één punt sparen aan de A-kaart-zuil.

Om de bereikbaarheid van het evenement te verhogen, werden verschillende routes uitgewerkt:

Met de boot

Port of Antwerp-Bruges zorgt voor twee boten die heel de dag van Antwerpen naar Berendrecht en terug varen.

In Antwerpen wordt ingescheept ter hoogte van het Havenhuis. Een fiets kan niet mee aan boord, dus er is een fietsenparking voorzien. Er is geen autoparking voorzien.
De overtocht duurt één tot anderhalf uur. Bij aankomst kan de bezoeker naar de tulpenweide wandelen of kiezen voor het tulpentreintje.

De plaatsen zijn beperkt, dus er wordt gewerkt met reserveringen. Om ervoor te zorgen dat mensen effectief komen opdagen als ze een reservering gedaan hebben, vragen we een bijdrage van 2,50 euro per persoon per traject. Deze inkomsten gaan naar Port of Antwerp-Bruges.

 

capaciteit

inscheping Havenhuis

vertrek Havenhuis

aankomst Berendrecht

 Boot 1

250

09u45

10u00

11u30

 Boot 2

200

10u45

11u00

12u30

 Boot 1

250

13u45

14u00

15u30

 Boot 2

200

14u45

15u00

16u30

 Boot 1

250

17u45

18u00

19u30

 

 

 

 

 

 

 

inscheping Berendrecht

vertrek Berendrecht

aankomst Havenhuis

 Boot 1

250

11u45

12u00

13u30

 Boot 2

200

12u45

13u00

14u30

 Boot 1

250

15u45

16u00

17u30

 Boot 2

200

17u45

18u00

19u30

 Boot 1

250

19u45

20u00

21u30


Met de fiets

Naast de tulpenweide is er een grote fietsenparking voorzien.

Met de auto

Er is parkeergelegenheid voorzien in de nabijheid van de tulpenweide, namelijk aan de Kluisdijk. Na het parkeren van de wagen kan de bezoeker naar de tulpenweide wandelen of kiezen voor het tulpentreintje.

Communicatie

De stad Antwerpen voorziet een communicatiecampagne die Antwerpse gezinnen en families met kinderen activeert om op 16 april 2023 af te zakken naar Berendrecht voor de Tulpenpluk, een laagdrempelig en gezinsvriendelijk evenement met een gratis bos eigenhandig, vers geplukte tulpen erbovenop.

De campagne Tulpenpluk is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2023, die het college goedkeurde in de zitting van 23 december 2022 (jaarnummer 9695). 

Doelstelling

Een activerende campagne die mensen ertoe wil aanzetten om naar het evenement te komen:

  • consolideren van het aantal bezoekers: 10 à 13.000, niet meer dan 15.000;
  • stijging van het aantal bezoekers op de website www.tulpenpluk.be en meer interactie op social media (stijging aantal views, shares, likes, comments en verhoging bereik);
  • mobiliteit: daling van het aantal bezoekers dat met de wagen komt, stijging van het aantal bezoekers dat met de boot, fiets, bus komt.

Doelgroep

Primair: families/gezinnen met kinderen uit:

  • de stad Antwerpen, inclusief de districten;
  • de buurgemeenten van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo met name Stabroek, Kalmthout, Kapellen en Woensdrecht (Nederland).

Secundair: alle inwoners uit:

  • de stad Antwerpen, inclusief de districten;
  • de buurgemeenten van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo met name Stabroek, Kalmthout, Kapellen en Woensdrecht (Nederland);
  • het personeel van de havenbedrijven en recreatiezoekers.

Campagneconcept

Het campagnebeeld toont moeder en kind tijdens de Tulpenpluk om het positieve, gezellige en groene van de Tulpenpluk te benadrukken.

Daarnaast zal het Tulpenlied, geschreven door Dimitri Leue en zijn band Von Kapp, voor extra promotie van het evenement zorgen. Bij het Tulpenlied hoort een dansje dat getoond wordt in een videoclip. Deze videoclip zal verspreid worden via social media. Tijdens het evenement speelt de fanfare het Tulpenlied en worden er sing & dance-alongs georganiseerd.

Kernboodschap

Kom op 16 april 2023 naar de Tulpenpluk, een gezinsvriendelijk evenement waar je zelf een gratis bos tulpen kan plukken. Surf naar www.tulpenpluk.be voor alle info.

Om het evenement en de daarbij horende verkeersmaatregelen aan te kondigen bij de buurtbewoners, zullen er twee weken voorafgaand aan het evenement breugelbakken met infoborden geplaatst worden op volgende locaties: 

  • vijf borden met campagnebeeld Tulpenpluk:         
    • Bomenbank, Antwerpsebaan 110 Berendrecht;
    • Carrefour, Monnikenhofstraat, Berendrecht;
    • Solftplaats Berendrecht;
    • Kruispunt Derdeweg / Zoutestraat;
    • Delhaize Zandvliet.

  • twee borden aangaande een grote verkeersas die niet meer bereikbaar is op de dag van de Tulpenpluk:
    • Monnikenhofstraat, leesbaar vanuit Abtsdreef richting Berendrecht;
    • Antwerpsebaan haven ter hoogte van spoorweg (voor bedrijf Van Delm).

Juridische grond

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. 

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.


Algemene financiële opmerkingen

De Tulpenpluk campagne is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2023, goedgekeurd door het college in zitting van 23 december 2022 (jaarnummer 9695).

Adviezen

Groendienst Berendrecht-Zandvliet-Lillo Gunstig advies

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het de Bomenbank. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het terrein & in het belang van de huidige en toekomstige gebruikers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
Stadshavendienst Gunstig advies
Havenbedrijf Antwerpen Gunstig advies

Principieel gunstig advies van Havenbedrijf Antwerpen onder voorwaarde van het respecteren van de opgelegde voorwaarden en het vervolledigen van het dossier. Het definitieve advies wordt eerstdaags gefinaliseerd.

Milieuvergunningen Gunstig advies

U vroeg toelating om muziek te spelen. Zorg ervoor dat de rust van de omwonenden niet verstoord wordt. De regelgeving rond geluidsnormen voor muziek op openbare plaatsen bepaalt onder meer dat het maximum geluidsdrukniveau van 92dB(A) (getoetst als LAmax,slow) niet overschreden mag worden (Vlarem titel II, hoofdstuk 6.7). U vindt meer informatie over deze geluidsnormen op www.lne.be.

Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies
District Berendrecht Zandvliet Lillo Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare orde/evenementen Gunstig advies
Stadsontwikkeling - Mobiliteit en verkeer Gunstig onder voorwaarden

Zeer duidelijke bereikbaarheidsinformatie beschikbaar stellen

Stadsbeheer - Evenementen, film, markten en foren - Evenementen Gunstig advies
Maatschappelijke veiligheid - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 21 februari 2023 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Maatschappelijke veiligheid - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van de FOD Volksgezondheid. Er wordt een medische dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 BLS-ploeg op het terrein en 1 hulpverlener in de hulppost.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan)
5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0701 - Het organiseren van evenementen over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070106 - Brede publieksevenementen versterken de mix van troeven van de stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het programma van de Tulpenpluk, op zondag 16 april 2023 in de Bomenbank in de Antwerpsebaan 110 in Berendrecht, goed. 

Artikel 2

Het college keurt de effectieve organisatie van de Tulpenpluk, zoals hierboven beschreven, en het gebruik van de Bomenbank in de Antwerpsebaan 110 in Berendrecht goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/EFMF

om de algemene coördinatie en uitvoering van het evenement te verzorgen;

SB/BOF

om de materialen volgens de afspraken te leveren en te plaatsen;
om de levering en ophaling van de gevraagde containers te voorzien;

SB/GB/G Berendrecht

begeleiden van het plukken van de tulpen op het evenement;

PZA/OO/Evenementen

om de gevraagde locaties verkeers- en parkeervrij te maken;
om de orde op het evenement mee te handhaven.