Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01884 - Omgevingsvergunning - OMV_2022146237. Lageweg 479. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01884 - Omgevingsvergunning - OMV_2022146237. Lageweg 479. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_01884 - Omgevingsvergunning - OMV_2022146237. Lageweg 479. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022146237

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ilias Akhssassi met als adres Oude Brusselsestraat 17 te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Lageweg 479 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie A nr. 12F2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woongelegenheden (met volume-uitbreiding)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/05/1987: vergunning (1006#21113) voor een binnenverbouwing;

-          01/01/1957: vergunning (1006#3730) voor het bouwen van een woning.
 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw: gelijkvloers café met een woonunit op de verdieping; 

-          bouwvolume:

  • hoekpand met 2 bouwlagen onder schilddak;
  • (perceelvullende) uitbouw(en) onder platte daken en een licht hellend dak; 

-          gevelafwerking:

  • parement in ivoorkleurige gevelsteen en schrijnwerk in hout;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van een aangepast schrijnwerk.
 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw: gelijkvloers restaurant; 
  • 2 twee-slaapkamer-appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 120 m² op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand met 2 bouwlagen onder pseudo-mansardedak;
  • (perceelvullende) uitbouw(en) onder platte daken en een licht hellend dak; 

-          gevelafwerking:

  • parement in geel-/beigekleurige gevelsteen en schrijnwerk in zwart PVC;
  • dakvolume afgewerkt met zwarte panelen;
  • poort naar inpandige garage.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 2;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel (extra deuropening + schrijnwerk);

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van (interne) constructieve werken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

 18 januari 2023

13 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

30 november 2022

11 januari 2023

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

30 november 2022

1 december 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

30 november 2022

30 november 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

30 november 2022

9 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er wordt geen parkeerplaats voorzien voor de bijkomende woning.
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: het is niet duidelijk hoe het hemelwater afgevoerd wordt en of dat gescheiden aangeboden wordt aan de straat.
  • Artikel 43 septische putten: de inhoud van de septische put wordt niet vermeld.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt in een overstromingsgevoelig gebied. In alle redelijkheid dient echter geoordeeld dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften 

De aanvraag wijkt af van voorschriften van de bouwcode. Deze afwijkingen worden verder in het verslag besproken. Na een eerder ongunstig advies werd er naar aanleiding van een tweede projectinhoudversie een voorwaardelijk gunstig advies bekomen van de brandweer.

 

Functionele inpasbaarheid 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De recafunctie op het gelijkvloers en de woonfunctie op de verdiepingen blijven ongewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 
 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Het vergunde hoekpand omvat een hoofdbouw van 2 bouwlagen onder een zadeldak en is aangevuld met een garage en achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak. Op het niveau van het gelijkvloers is het volledig perceel volgebouwd. In voorliggende aanvraag wordt het zadeldak verwijderd en wordt de volledige hoofdbouw voorzien van een nieuwe daklaag met behoud van de bestaande kroonlijst. De onmiddellijke omgeving wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door panden met 2 bouwlagen onder een zadeldak of mansardedak. De geplande werken zijn dan ook inpasbaar in de omgeving.  

De wooneenheid die zich op de eerste verdieping bevindt blijft behouden en wordt voorzien van een terras op het platte dak van de garage. Verder wordt in de daklaag een bijkomende wooneenheid voorzien met eigen terras. Beide wooneenheden zijn voldoende groot en beschikken over voldoende woonkwaliteit. Er wordt geoordeeld dat met deze vermeerdering van het aantal wooneenheden noch de draagkracht van het perceel, noch van de omgeving wordt overschreden. 
 

Visueel-vormelijke elementen 

De voorgevel in beige gevelsteen wordt voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in zwarte pvc. De bakgoot en nieuwe daklaag worden uitgewerkt in zwarte rockpanel. Het voorgestelde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar. 

Er wordt op basis van de foto’s opgemerkt dat tegen de gelijkvloerse gevels voorzetrolluiken werden geplaatst. Deze zijn niet ingetekend op de plannenset van de vergunde of nieuwe toestand waardoor het onduidelijk is of deze behouden blijven. De voorzetrolluiken zijn niet in harmonie met de omgeving en dus strijdig met artikel 6 van de bouwcode. Daarnaast beletten de rolluiken ook dat er een regelmatig contact mogelijk is tussen de gebruikers van het gebouw en de straat. Daarom zullen de voorzetrolluiken uitgesloten worden van vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Op de gelijkvloerse verdieping worden de keuken en het sanitair aangepast. Er wordt een aangepast en toegankelijk toilet voorzien hetgeen gunstig wordt beoordeeld. De gang die leidt tot het toilet is echter maar 1,20 m breed. Hierdoor kan de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de toegangsdeur tot het toilet het draaivlak van de deur niet raken. Dit is strijdig met artikel 24 van de verordening toegankelijkheid. Om het gebruik als toegankelijk sanitair te waarborgen, zal in voorwaarde opgelegd worden om de gang tussen de 2 toiletten te verbreden zodat er een vrije breedte van minimaal 1,50 m ontstaat.  

De plannen doen geen uitspraak over de afvoer van hemelwater. Het is dus niet duidelijk hoe het hemelwater afgevoerd wordt en of dat gescheiden aangeboden wordt aan de straat. In voorwaarde zal opgenomen worden te voldoen aan artikel 40 van de bouwcode.

 

Tot slot wordt opgemerkt dat de inhoud van de nieuwe septische put niet wordt vermeld op de plannen. Deze dient conform artikel 43 van de bouwcode een minimale inhoud van 4625 liter te hebben. 

 
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

  

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

  

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. 

  

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.  

In vergunde/bestaande toestand is er een café op het gelijkvloers en een wooneenheid op de verdiepingen.  
In de nieuwe toestand wordt het café een restaurant en komen er twee tweeslaapkamerappartementen op de verdiepingen.  
 
De oppervlakte van de horecaruimte blijft gelijk. De parkeerbehoefte neemt hiervoor niet toe. Er komt wel een appartement bij. Daarvoor is 1 bijkomende parkeerplaats nodig.  

 
De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.  

  

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

 

Er zijn geen bijkomende nuttige parkeerplaatsen. 

  

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

  

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:  

  

Dit perceel betreft een hoekperceel waarvan 1 gevel breder is dan 8 m. In deze gevel is reeds een garagepoort met 1 autostalplaats voorzien. De realisatie van een bijkomende autostalplaats zou een grote impact hebben op de gelijkvloerse verdieping en de levendige plint van het gebouw waardoor een afwijking verdedigbaar is. 

  

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1. 

  

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

   

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. 

  

  

Fietsvoorzieningen: 

Voor de bijkomende wooneenheid moeten 3 bijkomende fietsstalplaatsen worden ingericht.
Er worden 10 plaatsen ingetekend in de garage. Deze zijn echter niet bruikbaar. Tussen de fietsen en de geparkeerde wagen is onvoldoende ruimte ook al is de garage verbreed ten opzichte van de bestaande toestand. Achter de fietsen moet 1,80 m vrije ruimte ten opzichte van de geparkeerde wagen zijn. Dit kan door de muur tussen de garage en de verbruikszaal meer naar links op te schuiven. Dit zal in voorwaarde opgenomen worden. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De gang tussen de toiletten in de verbruikszaal moet een minimale vrije breedte van 1,50 m hebben.

4. De riolering moet gescheiden aangeboden worden aan de straat, conform artikel 40 van de bouwcode.

5. De nieuwe septische put dient conform artikel 43 van de bouwcode een minimale inhoud van 4625 liter te hebben. 

6. Tussen de fietsen en de geparkeerde wagen moet voldoende ruimte zijn, conform artikel 29 van de bouwcode.

7. De voorzetrolluiken worden uitgesloten uit de vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 november 2022

Volledig en ontvankelijk

30 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 april 2023

Verslag GOA

21 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De gang tussen de toiletten in de verbruikszaal moet een minimale vrije breedte van 1,50 m hebben.

4. De riolering moet gescheiden aangeboden worden aan de straat, conform artikel 40 van de bouwcode.

5. De nieuwe septische put dient conform artikel 43 van de bouwcode een minimale inhoud van 4625 liter te hebben. 

6. Tussen de fietsen en de geparkeerde wagen moet voldoende ruimte zijn, conform artikel 29 van de bouwcode.

7. De voorzetrolluiken worden uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.