Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01890 - Omgevingsvergunning - OMV_2022136786. Pastoor Campensstraat 48. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01890 - Omgevingsvergunning - OMV_2022136786. Pastoor Campensstraat 48. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_01890 - Omgevingsvergunning - OMV_2022136786. Pastoor Campensstraat 48. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022136786

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kris Jochems met als contactadres Van Praetlei 155 te 2170 Merksem (Antwerpen) en mevrouw Micheline Vercammen met als adres Van Praetlei 155 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Pastoor Campensstraat 48 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 39 sectie A nr. 145B2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning en het vermeerderen van het aantal wooneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/11/2018: vergunning (20182549) wijzigen van de gelijkvloerse verdieping van detailhandel naar wonen en het verbouwen van de gelijkvloerse en de eerste verdieping tot een duplexappartement;

-          08/08/1960: vergunning (1974#3360) voor het oprichten van een appartementsgebouw.
 

Vergunde toestand

-          functie:

  • appartementsgebouw met 3 garages en 4 appartementen waarvan 1 duplexappartement;
  • gelijkvloers met logeerkamer en bureauruimte van het duplexappartement en 3 garages;
  • twee verdiepingen met 3 één-slaapkamerappartementen en 1 duplexappartement met privatieve trap op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • hoekpand bestaande uit drie bouwlagen met plat dak;
  • de kroonlijsthoogte van 9,50 meter.

-          gevelafwerking:

  • gevels afgewerkt in rode gevelsteen en buitenschrijnwerk in wit pvc en aluminium donkergroen;
  • bruine poorten naar inpandige garages.

-          inrichting:

  • 3 verharde opritten;
  • pad langsheen het gebouw;
  • voor het overige onverharde voortuinzone.

 

Bestaande toestand

-          in overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • appartementsgebouw met 3 garages en 5 appartementen;
  • twee-slaapkamerappartement op het gelijkvloers met een netto-vloeroppervlakte van circa 86 m²;
  • twee verdiepingen met telkens twee één-slaapkamerappartementen;
  • interne trap tot het duplexappartement wordt verwijderd en dichtgemaakt.

-          bouwvolume:

  • hoekpand bestaande uit drie bouwlagen met plat dak;
  • de kroonlijsthoogte van 9,50 meter.
  • dakterras achteraan de eerste verdieping;
  • 3 balkons van 3,90 m² bevestigd aan de gevels.

-          gevelafwerking:

  • lichtgrijs geschilderde gevels en buitenschrijnwerk in zwart pvc;

-          inrichting:

  • 3 verharde opritten;
  • voorzien van 2 verharde parkeerzones in de voortuinzone.


Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een meergezinswoning;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 5;

-          wijzigingen aanbrengen aan de gevels;

-          plaatsen van 3 balkons aan de gevels en voorzien van een dakterras;

-          aanleggen van nieuwe verharding in de voortuinstrook;

-          doorvoeren van interne constructieve werken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

 6 december 2022

6 januari 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

7 maart 2023

8 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 maart 2023

13 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    geveluitsprongen op de rechterzijgevel vallen niet onder een hoek van 45° ten opzichte van de gevel.
  • Artikel 27 Open ruimte:
    De voortuin moet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Aangezien er geen garage aanwezig is, waar de bijkomende verhardingen worden voorzien, kan er dus geen verharding/oprit worden voorzien.
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    er wordt geen fietsstalplaats voorzien.
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er zijn 3 garages aanwezig voor 5 appartementen. er worden onvoldoende autoparkeerplaatsen voorzien.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is gesitueerd op de hoek van de Pastoor Campenstraat en de De Vlaschaardstraat, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande meergezinswoning wordt met 1 bijkomende wooneenheid uitgebreid. De aanvraag is in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid 

Buiten het plaatsen van uitkragende terrassen – waarmee de aanvraag afwijkt op artikel 13 van de bouwcode – worden er geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
 

Deze afwijking op artikel 13 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De uitkragende terrassen aan de rechter zijgevel – zijde De Vlaschaardstraat – vallen niet onder een hoek van 45° ten opzichte van de gevel.
Dergelijke constructies komen meer voor in de Pastoor Campenstraat en zijn dus in harmonie met de omgeving. Verder is het aanbieden van buitenruimte een verbetering van het wooncomfort tegenover de bestaande toestand, waarin geen buitenruimte aanwezig was.

 

De bijkomende verharding in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

Conform artikel 27 van de bouwcode moet de voortuin zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Bovendien worden er in de aanvraag voor beide ramen van het gelijkvloers appartement wagens geparkeerd, wat de beleving en de woonkwaliteit van het appartement aantast.

Verder heeft een groene voortuin een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de voortuin niet te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook, een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt.


Visueel-vormelijke elementen

Buiten het wijzigen en het plaatselijk verlagen van het buitenschrijnwerk worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is. De voorgevel vormt een eerlijke vertaling van de achtergelegen functie.

Opgemerkt wordt dat in de rechter zijgevel – gevel De Vlaschaardstraat – verschillende gevelmaterialen en kleuren worden gebruikt voor de gelijkvloerse plint. Zo wordt de gevelsteen lichtgrijs geverfd en witte gevelpleister aangebracht. De lichtgrijze gevelsteen strookt trouwens ook niet met de bestaande gele gevelpleister.
Naar harmonie wordt gevraagd om de gelijkvloerse plint van het hoekgedeelte uit te voeren in eenzelfde materiaal en kleur, in dit geval witte gevelpleister. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van wooneenheden te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggende project, de wooneenheid biedt voldoende wooncomfort.

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van  1 parkeerplaats.

 

Tot en met 5 wooneenheden moet er 1 autostalplaats per wooneenheid worden voorzien. Er komt 1 wooneenheid bij, er dien moet 1 plaats worden voorzien.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De aangeboden parkeerplaatsen voldoen niet aan artikel 27 van de bouwcode en verminderen de beleving en de woonkwaliteit van het gelijkvloerse appartement.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

Dit perceel betreft een hoekperceel. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1 .

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsstallingen: Er worden 3 fietsstallingen in de voortuin voorzien voor het bijkomende appartement. Ofschoon deze niet overdekt zijn, is dat aanvaardbaar in deze context mits er voorzieningen getroffen worden om de fietsen slotvast te kunnen stallen door bijvoorbeeld fietsnietjes te plaatsen en de ondergrond onverhard blijft.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De bijkomende parkeerplaatsen in de voortuin worden uitgesloten uit de vergunning. Deze zones zijn aan te leggen met groen in volle grond.

4. De gelijkvloerse gevel van het hoekgedeelte – punt 1 en 6 op gevelplan – moet worden uitgevoerd in wit pleisterwerk. 

5. Er moeten 3 fietsnietjes op onverharde ondergrond in de voortuin voorzien worden om fietsen slotvast te kunnen stallen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

5 december 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

4 mei 2023

Verslag GOA

21 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De bijkomende parkeerplaatsen in de voortuin worden uitgesloten uit de vergunning. Deze zones zijn aan te leggen met groen in volle grond.

4. De gelijkvloerse gevel van het hoekgedeelte – punt 1 en 6 op gevelplan – moet worden uitgevoerd in wit pleisterwerk.

5. Er moeten 3 fietsnietjes op onverharde ondergrond in de voortuin voorzien worden om fietsen slotvast te kunnen stallen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.