Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01885 - Omgevingsvergunning - OMV_2022093557. Pierre Van den Eedenstraat 21. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01885 - Omgevingsvergunning - OMV_2022093557. Pierre Van den Eedenstraat 21. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_01885 - Omgevingsvergunning - OMV_2022093557. Pierre Van den Eedenstraat 21. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022093557

Gegevens van de aanvrager:

de heer Antoon De Somer met als adres Akkerstraat 17 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Pierre Van den Eedenstraat 21 te 2660 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie A nr. 334T6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel en verbouwen van een bedrijfsgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/09/2015: aktename milieu (1254#10783) voor assemblage en verpakken van goederen;

-          30/04/2003: vergunning (1006#19982) voor het bijbouwen van een bedrijfsruimte;

-          15/07/1999: vergunning (1006#19984) voor het afbreken van een leegstaand woonhuis, herstellingswerken en inplanting parkeerruimte.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand  

-          functie:

  • beschutte werkplaats;

-          bouwvolume:

  • kroonlijsthoogte van circa 5,50 m met sheddak, hellend dak met nok parallel aan straat en vervolgens plat dak zijde Commandant Van Laethemstraat; 
  • voorgevelbreedte van circa 36,50 m;

-          gevelafwerking:

  • zijde Pierre Van den Eedenstraat:

-          geschilderde bakstenen gevel;

-          gebouw springt op rechterzijde over een breedte van circa 12 meter 8,5 m in;

-          vrijgekomen ruimte voorzien met 3 parkeerplaatsen;

  • zijde Commandant Van Laethemstraat:

-          3 grote poorten in een blinde gevel;

-          insprong in gevel op linkerzijde van circa 15 m breed op 12 meter diep;

-          inrichting:

  • perceeldiepte van circa 78 m;
  • groenzone (gras) van 8 meter diep over volledige perceelbreedte aan zijde Commandant Van Laethemstraat, een halfverharde weg naast fietspad en spoorweg.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • beschutte werkplaats;
  • aanhorigheden zijde Pierre Van den Eedenstraat, links van parkeerplaatsen:

-          de oorspronkelijke stapelplaats is opgesplitst in twee verdiepingen over een bouwdiepte van 9 meter;

-          met op gelijkvloerse verdieping inkom, sanitair, refter en 2 kleine kantoortjes;

-          op eerste verdieping kantoorruimtes;

-          bouwvolume:

  • zijde Commandant Van Laethemstraat:

-          afdak boven insprong;

-          afdak boven brede poort tegen rechter perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • zijde Pierre Van den Eedenstraat:

-          grijze sandwichpanelen;

  • zijde Commandant Van Laethemstraat:

-          middelste van 3 poorten op dezelfde plek;

-          andere 2 poorten verdwenen;

-          inrichting: groenzone volledig verhard zijde Commandant Van Laethemstraat.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • kantoren en showroom zijde Pierre Van den Eedenstraat;
  • daarachter opslagruimte voor bestelde goederen (business to business);

-          bouwvolume:

  • zijde Commandant Van Laethemstraat

-          afdak boven insprong;

-          afdak boven brede poort tegen rechter perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • zijde Pierre Van den Eedenstraat:

-          deur in zijgevel vanaf parking naar inkom;

-          zijgevel en linkse helft ingesprongen voorgevel uitgewerkt als groengevel;

-          steile zijde van sheddak in glas uitgevoerd;

  • zijde Commandant Van Laethemstraat:

-          middelste van 3 poorten op dezelfde plek;

-          andere 2 poorten verdwenen;

-          inrichting:

  • showroom over twee verdiepingen met centraal een grote vide;
  • zijde Pierre Van den Eedenstraat:

-          4 parkeerplaatsen met 2 laadpalen;

  • zijde Commandant Van Laethemstraat:

-          7 parkeerplaatsen met 6 laadpalen;

-          laad- en loszone voor grote en klein vrachtwagens;

-          4 plaatsen voor moto’s;

-          volledig verharde open ruimte.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van 2 luifels aan zijde Commandant Van Laethemstraat;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          inrichten van de open ruimte.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

 27 oktober 2022

19 januari 2023

Ongunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 februari 2023

10 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 februari 


10 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

27 oktober 2022

28 oktober 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

27 oktober 2022

7 november 2022

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

27 oktober 2022

28 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 oktober 2022

28 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

27 oktober 2022

10 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 5 bis - 12 bis - 13 bis j. Pauwelsstraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 27 februari 1991. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone bestemd voor kleine en middelgrote ondernemingen-zone ii en openbare weg.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:

-          5. Welstand: Afsluitingen aan de openbare weg: langs de Pierre Van den Eedenstraat zijn alle afsluitingen verboden tenzij een boordsteen met een maximale hoogte van 20 cm. Aan beide zijden van het perceel zijn hekken geplaatst met een hoogte van 2 meter;

-          5. Op- en afritten: De op- en afritten tot de terreinen zullen tot een minimum beperkt blijven. Zij zullen nooit breder zijn dan 5 m. De toegang langs de Commandant Van Laethemstraat heeft een breedte van meer dan 9 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24: Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De kantoren tussen de kantoren aan de straat en de showroom beschikken niet over een te openen geveldeel;
  • Artikel 38: Groendaken: Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m2. De afdaken zijn niet aangelegd als groendak;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.


-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van volgende bepalingen van de bouwcode en het BPA:

BPA:

-          Langs de Pierre Van den Eedenstraat zijn alle afsluitingen verboden. Aan beide zijden van het perceel zijn evenwel hekken geplaatst met een hoogte van 2 meter. Het betreft hier een industriële omgeving waarbij er diverse percelen zijn afgesloten door een gelijkaardig hekwerk. Gelet op de kenmerken van de omgeving kan dit aspect gunstig worden geadviseerd.

-          De op- en afritten tot de terreinen zullen tot een minimum beperkt blijven. Zij zullen nooit breder zijn dan 5 m. De toegang langs de Commandant Van Laethemstraat heeft een breedte van meer dan 9 m. Dit is echter het laatste perceel gelegen langs de Commandant Van Laethemstraat en het betreft hier een reeds vergunde parking. Gelet op de minimale impact op zijn omgeving kan deze afwijking gunstig worden gemotiveerd.

 

Bouwcode:

Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer (art.24):

-          Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de gebruikers en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke verblijfsruimte. Er zijn een aantal kantoorruimtes op zowel het gelijkvloers als de eerste verdieping die hier niet aan voldoen.

  • Op het gelijkvloers is dit van toepassing op de grootste kantoorruimte en de vergaderzaal. Voor de grootste kantoorruimte zal worden opgenomen dat de wand naar de kleinere kantoorruimtes lichtdoorlatend moet zijn. Dit is echter niet mogelijk voor de vergaderzaal. Aangezien deze ruimte geen permanente bezetting heeft, kan voor deze ruimte een afwijking worden toegestaan op dit artikel. Wel zal worden opgenomen in voorwaarde dat deze beide ruimtes op een kwalitatieve manier geventileerd moeten worden.
  • Ook de achterliggende kantoorruimtes op de eerste verdieping voldoen niet aan dit artikel. Voor deze ruimtes zal in voorwaarde worden opgenomen dat er opengaande lichtkoepels moeten geplaatst worden. De grootte van deze lichtkoepels moet afgestemd zijn op de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

Groendaken (art.38):

-          Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit artikel. Dit wordt dan ook opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen van een handelsruimte. Tijdens de procedure werd er een gunstig advies verleend door de stedelijke dienst Bussiness en Innovatie. De site is gelegen in de KMO-zone Lageweg zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie.

De aanvraag blijft functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume. De beoogde aanpassingen aan het bedrijfsgebouw hebben geen impact op de schaal en draagkracht van het pand. Er kan hierdoor gesteld worden dat zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde visuele wijzigingen zijn inpasbaar in deze bedrijfsomgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd tijdens de procedure advies gevraagd aan de brandweer. Er werd een ongunstig advies verleend. De aanvrager heeft tijdens de procedure een nieuwe projectinhoudversie (PIV3) ingediend. De aanpassingen van deze PIV zijn louter om te voldoen aan het ongunstig advies brandweer. De stedenbouwkundige aspecten van de oorspronkelijke PIV waren ongewijzigd. Bijgevolg werd deze PIV aanvaard. Bij een tweede adviesvraag brandweer werd er een voorwaardelijk gunstig advies verleend. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Het dossier werd gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Milieuvergunning.

“Op 3 oktober 2022 werd akte genomen van de IIOA uitgevoerd op de projectlocatie (OMV_2022104622). De projectlocatie is gelegen in een KMO-zone. Het risico op hinder of risico's voor de omgeving als gevolg van de gemelde activiteiten is beperkt.”

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Mobiliteit:


Er is geen uitbreiding van de bedrijfsruimte, dus is er ook geen bijkomende parkeerbehoefte. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.

Er worden in totaal 11 parkeerplaatsen voor wagens, 4 plaatsen voor motors en 14 parkeerplaatsen voor fietsen voorzien. De parkeerplaatsen voor wagens moeten een waterdoorlatende ondergrond hebben. De parkeerplaats voor bezoekers wordt volgens de beschrijvende nota aan de achterzijde voorzien. Dit is niet logisch in functie van onthaal. Best die plaats aan de voorzijde aan de Pierre Van den Eedenstraat voorzien.”


Verder wordt gesteld dat de parkeerplaatsen zoveel als mogelijk in waterdoorlatende materialen moeten aangelegd worden.

Het voorwaardelijk gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De voorgestelde voorwaarden worden opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De wanden tussen de grootste gelijkvloerse kantoorruimte en de kleinere kantoorruimtes moeten voorzien worden van lichtdoorlatend materiaal.

3. De grootste gelijkvloerse kantoorruimte en de vergaderzaal moeten op een kwalitatieve manier geventileerd worden.

4. De parking moet aangelegd worden met waterdoorlatend materiaal.

5. De bezoekersparking moet voorzien worden aan de inkom.

6. De afdaken moeten voorzien worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

7. In de achterliggende kantoorruimtes op de eerste verdieping moeten er opengaande lichtkoepels in het dak geplaatst worden. De grootte van deze lichtkoepels moet in overeenstemming zijn met de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 september 2022

Volledig en ontvankelijk

27 oktober 2022

Start 1e openbaar onderzoek

7 november 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

6 december 2022

Start laatste openbaar onderzoek

13 februari 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

14 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 mei 2023

Verslag GOA

24 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 november 2022

6 december 2022

0

0

0

0

13 februari 2023

14 maart 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De wanden tussen de grootste gelijkvloerse kantoorruimte en de kleinere kantoorruimtes moeten voorzien worden van lichtdoorlatend materiaal.

3. De grootste gelijkvloerse kantoorruimte en de vergaderzaal moeten op een kwalitatieve manier geventileerd worden.

4. De parking moet aangelegd worden met waterdoorlatend materiaal.

5. De bezoekersparking moet voorzien worden aan de inkom.

6. De afdaken moeten voorzien worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

7. In de achterliggende kantoorruimtes op de eerste verdieping moeten er opengaande lichtkoepels in het dak geplaatst worden. De grootte van deze lichtkoepels moet in overeenstemming zijn met de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.