Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01889 - Omgevingsvergunning - OMV_2022138675. Melgesdreef 102. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01889 - Omgevingsvergunning - OMV_2022138675. Melgesdreef 102. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_01889 - Omgevingsvergunning - OMV_2022138675. Melgesdreef 102. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022138675

Gegevens van de aanvrager:

Claudiu Grama met als adres Melgesdreef 102 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Melgesdreef 102 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nr. 385Z5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          03/08/2022: proces-verbaal met stakingsbevel (11002_2022_16475_VPV) voor het uitbreiden van een eengezinswoning zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen;

-          08/05/1962: vergunning (1974#4081) voor gevelveranderingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak in gesloten bebouwing.

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak in gesloten bebouwing;
  • dakkapel vooraan;
  • hoofdvolume van 8,50 m;
  • gelijkvloerse bouwdiepte tot op 15,50 m met aansluitend veranda tot op 18 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping variërend van 15,50 m links tot 11,50 m rechts;

-          gevelafwerking:

  • rood metselwerk;
  • donkergrijs pvc schrijnwerk;
  • witte pvc ramen in dakkapel;
  • rood pannendak;

-          inrichting:

  • voortuin;
  • tuinberging achteraan.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak in gesloten bebouwing;
  • dakkapel achteraan;
  • hoofdvolume van 8,50 m;
  • gelijkvloerse aanbouw tot op 18 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping variërend van 15,50 m links tot 11,50 m rechts;

-          gevelafwerking:

  • geïsoleerde gevel met rode steenstrips;
  • donkergrijs pvc schrijnwerk;
  • rood pannendak;
  • achtergevel lichtgrijze crépi pleister;

-          inrichting:

  • voortuin;
  • tuinberging achteraan.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaande aanbouwen;

-          slopen van de dakkapel vooraan;

-          bouwen van nieuwe aanbouw op gelijkvloerse en eerste verdieping;

-          plaatsen van een dakkapel in het volume achteraan;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

29 november 2022

14 februari 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 10: Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: Bij herbouw moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld. Zowel de gelijkvloerse bouwdiepte als de verdieping op de eerste verdieping is niet in harmonie met de omgeving. Er kan niet verwezen worden naar onvergunde aanbouwen van de buren met eenzelfde bouwdiepte;
  • Artikel 21: Minimale hoogte van ruimten:
    • Verblijfsruimtes moeten een vrije hoogte van 2,60 m hebben. Het gedeelte aan de tuinzijde van slaapkamer 2 heeft een hoogte van slechts 2,50 m;
    • Onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfs-, horeca- of handelsruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. De zolderkamer kan niet gebruikt worden als verblijfsruimte omdat minder dan de helft van de oppervlakte gemeten vanaf 1,80 m een hoogte heeft van 2,60 m;
  • Artikel 38: Groendaken: het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. De nieuwe daken van de gelijkvloerse en eerste verdieping hebben beide een oppervlakte groter dan 20 m², maar geen van beide wordt uitgevoerd als groendak;
  • Artikel 43: Septische putten: Het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. Er is geen septische put ingetekend.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De afwijking op artikel 10 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
 

Via voorliggende aanvraag wenst men de regularisatie te bekomen voor meerdere wijzigingen aan het bouwvolume. De bestaande veranda werd afgebroken en vervangen door een nieuwe uitbreiding van de achterbouw tot een bouwdiepte van 17,80 m. Voor deze uitbreiding werden de scheimuren met de linker en rechter aanpalende beperkt uitgebreid. Er wordt geen groot nadeel met betrekking tot bezonning of privacy verwacht voor de aanpalende percelen. Ook blijft er nog voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

 

De bouwdiepte van de eerste verdieping tot 15,41 m is eveneens stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De uitgevoerde bouwdiepte is in overeenstemming met de omgeving waar nog aanbouwen met dergelijke bouwdieptes voorkomen.

 

In het voorste en achterste dakvlak bevonden zich 2 dakkapellen. De dakkapel aan de voorzijde werd afgebroken en vervangen door een dakvlakvenster, de dakkapel aan de achterzijde werd volledig vernieuwd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Men wenst de voorgevel in rode gevelsteen te isoleren en af te werken met rode steenstrips. Het na - isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

Het gebruik van steenstrips is in harmonie met de omgeving.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, deksteen…) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af op artikel 21 van de bouwcode: minimale hoogte van ruimten. Aangezien de afwijkingen eerder beperkt zijn en slechts voor een klein deel van de ruimtes in kwestie gelden, kan een afwijking toegestaan worden.

 

De aanvraag wijkt ook af op artikel 38: groendaken en artikel 43: septische putten van de bouwcode. Hier op is een afwijking niet wenselijk en niet mogelijk. In voorwaarden zal opgelegd worden om te voldoen aan artikel 38 en artikel 43 van de bouwcode.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie is, samen met het afwerkingsmateriaal, uit te voeren met een totale dikte van 14 cm.

2. De arrière-corps is te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

4. De bestaande plint moet worden behouden door deze te verplaatsen of een nieuwe plint moet worden voorzien van minimaal 60 cm. De plint moet voorbij het gevelvlak steken.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

6. De aanvraag moet voldoen aan artikel 38 van de bouwcode. De nieuwe daken van de gelijkvloerse en eerste verdieping moeten uitgevoerd worden als groendak.

7. De aanvraag moet voldoen aan artikel 43 van de bouwcode. Er moet een septische put voorzien worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

29 november 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 april 2023

Verslag GOA

27 maart 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Verlies aan lichtinval: Door de uitbreiding van de scheimuur ontvangt de bezwaarindiener minder licht op zijn/haar terras. De verhoging bedraagt circa 1,20 m ten opzichte van de tuinmuur die werd afgebroken en geeft een ingesloten gevoel ter hoogte van het terras van de aanpalende.

Beoordeling: De achterbouw werd uitgebreid tot gelijke bouwdiepte met de terrasoverkapping van de rechter aanpalende. In de onmiddelijke omgeving komen nog achterbouwen met dezelfde of grotere bouwdieptes voor. De uitbreiding van de scheimuur is beperkt en zal geen grote invloed hebben op de bezonning van het naastgelegen perceel. Daarnaast wordt geoordeeld dat er aan de achterzijde voldoende open ruimte is opdat er geen ingesloten of vernauwend effect wordt gecreëerd ter hoogte van het terras van de bezwaarindiener. Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. De werken werden uitgevoerd zonder overleg: zonder overleg met de buren werd de bestaande tuinmuur uitgebroken en vervangen door een nieuwe scheidingsmuur. 

Beoordeling: De uitbreiding van de scheimuren werd uitgevoerd zonder het bekomen van een vergunning en zonder het inlichten van de aanpalers. 

Echter betreft dit een burgerrechterlijke aangelegenheid. Het bezwaar betreft elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.

In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Dit staat echter goed nabuurschap niet in de weg. Het bezwaar is deels gegrond.

 

  1. Hinder voor privacy: door de verschuiving van de dakkapel in het achterste dakvlak is er inkijk mogelijk in de dakkoepel van de bezwaarindiener.  

Beoordeling: De plaatsing van de raamopening in de dakuitbouw houdt rekening met de wetgeving inzake lichten en zichten. De dakkapel brengt de privacy van het aanpalende perceel niet in het gedrang. Het bezwaar is ongegrond. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie is, samen met het afwerkingsmateriaal, uit te voeren met een totale dikte van 14 cm.

2. De arrière-corps is te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie.

3. De bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

4. De bestaande plint moet worden behouden door deze te verplaatsen of een nieuwe plint moet worden voorzien van minimaal 60 cm. De plint moet voorbij het gevelvlak steken.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

6. De aanvraag moet voldoen aan artikel 38 van de bouwcode. De nieuwe daken van de gelijkvloerse en eerste verdieping moeten uitgevoerd worden als groendak.

7. De aanvraag moet voldoen aan artikel 43 van de bouwcode. Er moet een septische put voorzien worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.