De restauratie van de Sint-Jacobskerk kadert in de meerjarenpremieovereenkomst voor de totaalrestauratie van deze kerk. De werken zijn opgedeeld in 2 fasen (westzijde en oostzijde).
Dit dossier, fase 2 deel 3, omvat de restauratiewerken van het houten en stenen meubilair, de beelden en het beeldhouwwerk die zich situeren in het oostelijke deel van de Sint-Jacobskerk.
Een eerste deeldossier deel 3.1 omvat betreffende werken in het Noordelijk transept.
De overige dossiers onder fase 2 deel 3, die nog zullen volgen, omvatten respectievelijk de betreffende restauratiewerken
- in de viering (deel 3.2)
- in het doksaal en koorgestoelte (deel 3.3)
- in transept zuid (deel 3.4)
- aan het ongeschilderd houten meubilair (deel 3.5)
- aan de afsluitingen kooromgang (deel 3.6)
- in de koorkapellen noord, zuid en trouwkoor (deel 3.7)
- aan het hoofdaltaar (deel 3.8)
Op 19 januari 1988 (jaarnummer 22) besliste de gemeenteraad om architect Rutger Steenmeijer aan te stellen voor de restauratiewerken aan de Sint-Jacobskerk. Op 1 juli 2010 werd door de architect een professionele architectenvennootschap opgericht , Steenmeijer architecten bvba, waarin alle lopende en toekomstige opdrachten werden ondergebracht. Op 25 maart 2011 (jaarnummer 3071) keurde het college het addendum goed bij de oorspronkelijke overeenkomst. Ingevolge de gesloten overeenkomst staat de firma in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten.
Omwille van de complexiteit van het totaaldossier en de afhankelijkheid wat betreft planning van de verschillende dossiers, wordt als gunningsprocedure de “mededingingsprocedure met onderhandeling” geadviseerd. Deze procedure verloopt in twee fasen en biedt de grootste garantie om met de meest geschikte inschrijver, de beste prijsofferte te bekomen en het gewenste kwaliteitsniveau in uitvoering te kunnen behalen.
AG Vespa wil op deze manier ook de opportuniteit bieden om kleinere gespecialiseerde uitvoerders op de markt de gelegenheid te geven om deel te nemen aan deze opdracht en om de restauratie zichtbaar te maken voor de bezoekers. Dit komt bijkomend tegemoet aan de verplichting tot publieksontsluiting tijdens de restauratie, die deel uitmaakt van de meerjarenpremieovereenkomst.
De geschiktheid van de inschrijvers dient te worden aangetoond aan de hand van de selectiecriteria in paragraaf V.2 van het document "02353_20230316_STJ_Selectie_en_bestek_fase 2 deel 3.1"
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
In het kader van de meerjarenpremieovereenkomst ontvangt de stad jaarlijks een premie volgens de verdeling zoals opgenomen in de overeenkomst voor de realisatie van deze totaalrestauratie.
Het college keurt het document "selectieleidraad en bestek GAC_2022_02353 voor Sint-Jacobskerk - Fase 2, deel 3.1: restauratie van houten en stenen meubilair, beelden en beeldhouwwerk : transept noord" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
GAC |
het versturen van de gunningsbrief te koppelen aan het bekomen van de definitieve subsidiebelofte en tevens rekening te houden met de verbintenistermijn van de offerte |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Sint-Jacobskerk - Fase 2, deel 3.1: restauratie van houten en stenen meubilair, beelden en beeldhouwwerk : transept noord |
|
budgetplaats: 5322000000 |
volgt later |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Sint-Jacobskerk - Fase 2, deel 3.1: restauratie van houten en stenen meubilair, beelden en beeldhouwwerk : transept noord - ontvangsten |
|
budgetplaats: 5322000000 |
nvt |