Terug
Gepubliceerd op 03/04/2023

2023_CBS_01897 - Omgevingsvergunning - OMV_2022139732. Laarstraat 61. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01897 - Omgevingsvergunning - OMV_2022139732. Laarstraat 61. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_01897 - Omgevingsvergunning - OMV_2022139732. Laarstraat 61. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022139732

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hasmukh Sanghvi met als adres Laarstraat 61 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laarstraat 61 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 211S6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning met één bouwlaag en wijzigen van een voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/03/2011: vergunning (2011750) voor het verbouwen van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 17 m op gelijkvloerse verdieping en 15 m op eerste verdieping;
  • bouwhoogte van circa 7 m;
  • open ruimte van circa 120 m²;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen met detaillering in witte Franse steen;
  • schrijnwerk in grijs aluminium.

 

Bestaande toestand

-          functie overeenkomstig vergunde toestand;

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • open ruimte van circa 120 m² waarvan circa 20 m² verhard terras tegen achtergevel;

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • beige steenstrips met detaillering in witte Franse steen;
  • schrijnwerk in vernist hout;
  • voorzetrolluiken in grijs aluminium aan raamopeningen eerste verdieping;
  • houten planken tussen linker perceelgrens en voordeur;

-          voorwaarden vergunning 2011750 niet uitgevoerd:

  • gevelparement is niet in zijn oorspronkelijke staat bewaard;
  • het dakterras op de eerste verdieping houdt geen 1,9 m afstand van de rechter perceelgrens.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 17 m op de gelijkvloerse verdieping en 15 m op de eerste en tweede verdieping;
  • bouwhoogte van circa 10 m;
  • open ruimte van circa 120 m² waarvan circa 20 m² verhard terras tegen achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • beige steenstrips met detaillering in witte Franse steen en schrijnwerk tweede verdieping in grijs aluminium;
  • voorzetrolluiken in grijs aluminium aan raamopeningen eerste verdieping;
  • blauwe steen tussen linker perceelgrens en voordeur.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een extra bouwlaag;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:

-          artikel 2.a Algemene bepalingen:
beige steenstrips zijn niet het talrijkst in het straatbeeld van de Laarstraat dat gekenmerkt wordt door rode baksteen.

-          artikel 5.3 Welstand van de gebouwen (Gevelmaterialen):

  • een overmatige verscheidenheid van materialen en kleuren zijn niet toegelaten als gevelmaterialen. Verschillende materialen en kleuren van schrijnwerk aan de voorgevel bekomen een overmatige verscheidenheid;
  • het is niet toegelaten om bepleistering te voorzien. Dit kan enkel bij vrijstaande gebouwen en als deze gebouwen door een groenscherm van de overige gebouwen zijn gescheiden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 16 Technische uitsprongen:
    de bestaande klimaatbeheersingstoestellen aan het terras op de eerste verdieping blijven behouden. Deze bevinden zich niet op het hoogst gelegen dak en houden geen 2 meter afstand van de rechter perceelgrens;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    • er wordt geen opstand van 0,3 meter voorzien ten opzichte van het nieuwe dakvlak van de optopping;
    • door het toevoegen van een derde bouwlaag wordt de scheidingsmuur verhoogd. De zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Het toevoegen van een bijkomende bouwlaag is gelet op de kenmerkende configuratie van de gebouwen in de omgeving, aanvaardbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen 

Door de ontwikkeling in het binnengebied en het aanleggen van een pad tussen de Laarstraat en de Heistraat is er een restperceel ontstaan rechts van de woning.

Volgens kadastergegevens gaat het hier om een privéperceel waardoor de woning in dit geval beschikt over een wachtgevel.

Na onderzoek blijkt echter dat het restperceel publiek domein is. Er is een akte beschikbaar over de grondoverdracht.

Hierdoor is de gevel rechts een gevel die op de rooilijn staat die dus als een volwaardige gevel dient beoordeeld te worden en afgetoetst aan het geldend BPA.

In bestaande toestand is het voorste deel van deze gevel afgewerkt in een beige geschilderde gevelsteen en het overige gedeelte in bepleistering.

Na het optrekken van de woning zal de zijgevel gelijkaardig afgewerkt worden.

Deze materiaalkeuze is strijdig met het geldend BPA. Het is niet toegelaten om bepleistering te voorzien tenzij dit voldoende afgeschermd is door een groenscherm.

Uit aangeleverd beeldmateriaal kan vastgesteld worden dat de begroeiing op het publieke domein voldoende groot is om de zijgevel grotendeels af te schermen. Gelet op bovenstaande situatie en de voorziene afwerking kan geoordeeld worden dat de voorgestelde afwerking van de zijgevel aanvaardbaar is.

Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek deze beperkte afwijking toegestaan worden. 

 

De voorgevel wordt verder afgewerkt in beige steenstrips en elementen in natuursteen. Steenstrips zijn niet kenmerkend in het straatbeeld dat voornamelijk bestaat uit panden met een gebakken gevelsteen in een rode of roodbruine kleur. Hierdoor is de voorgevel strijdig met het geldend BPA.

Echter kan vastgesteld worden dat er in de straat reeds meerdere panden met afwijkende materialen zijn terug te vinden, waaronder ook bij de linkerbuur. De voorgestelde afwerking van de voorgevel is bijgevolg niet onaanvaardbaar storend in het straatbeeld.

Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek deze beperkte afwijking toegestaan worden. 

 

Ook worden er verschillende materialen voor het schrijnwerk voorzien. Er is geen aanleiding om hier een afwijking op het BPA toe te staan.

In voorwaarde zal opgenomen worden om het schrijnwerk in de volledige voorgevel in eenzelfde materiaal en kleur te voorzien.

 

In de nieuwe gevelopening aan de rechterzijde op de tweede verdieping wordt een deel van het schrijnwerk niet transparant uitgevoerd. Dit om de achterliggende indeling, namelijk een slaapkamer en een afgesloten badkamer, te kunnen voorzien. Een scheidingswand rechtstreeks op het schrijnwerk laten komen is, zoals het nu is voorgesteld op de plannen, niet wenselijk. In voorwaarde zal daarom openomen worden om de indeling van het schrijnwerk af te stemmen op de achterliggende indeling waarbij er ter hoogte van de scheidingswand een profiel wordt voorzien waarop deze correct kan aansluiten. Het gebruik van niet-transparante delen is niet nodig. De gevelopeningen dienen wel te blijven zoals opgetekend.

 

De plannen voorzien het regulariseren van rolluikkasten aan de raamopeningen van de eerste verdieping. Deze rolluikkasten zijn voorzien in een kleur die niet aansluit bij het schrijnwerk en ook buiten de raamopeningen voorzien. Hierdoor vormen ze een storend element in de samenhang van de voorgevel. Deze zullen bijgevolg uitgesloten worden van vergunning. 

 

In bestaande toestand beschikt het pand over een kroonlijst die ook aan de rechterzijde van het pand deels doorloopt. Dit is volledig aanvaardbaar gelet op de aanwezigheid van openbaar domein aan de rechterzijde van het pand. De kroonlijst zoals nu aanwezig bij het pand dient na de uitbreiding verplaatst of opnieuw voorzien te worden. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Tegenover de laatst vergunde toestand is het gelijkvloers aangepast. Aan de straatzijde is een afgesloten keuken voorzien. Achteraan links is een bijkomende slaapkamer gemaakt. Met deze aanpassingen is er onvoldoende verblijfskwaliteit. Op het gelijkvloers is een open plan vereist om zo voldoende licht en lucht over het volledige gelijkvloers te voorzien. Bijkomend zorgt een grote open ruimte op het gelijkvloers voor voldoende bruikbare vierkante meters leefruimte voor een pand met, na de uitbreiding, 4 slaapkamers. Gelet op deze beoordeling zullen alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten. 

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften 

De scheimuur met de aanpalende bebouwing werd niet uitgevoerd met een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan, met het oog op het voorkomen van brandoverslag, niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning. 

 

De klimaatbeheersingstoestellen die zich op het terras op de eerste verdieping bevinden dienen verplaatst te worden zodat ze voldoen aan de voorschriften van artikel 16 van de bouwcode. Dit wordt in voorwaarde opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het schrijnwerk in de volledige voorgevel in eenzelfde materiaal en kleur te voorzien.

3. De indeling van het schrijnwerk op de tweede verdieping af te stemmen op de achterliggende indeling waarbij er ter hoogte van de scheidingswand een profiel wordt voorzien waarop deze correct kan aansluiten.

4. De klimaatbeheersingstoestellen en de voorzetrolluiken op de eerste verdieping worden uitgesloten van vergunning.

5. De kroonlijst zoals nu aanwezig bij het pand dient na de uitbreiding verplaatst of opnieuw voorzien te worden.

6. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten.

7. Er ligt een groendak en tussen de scheidingswand en de vegetatie is een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

10 november 2022

Start 1e openbaar onderzoek

21 november 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

20 december 2022

Start laatste openbaar onderzoek

15 februari 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

16 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 mei 2023

Verslag GOA

27 februari 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

21 november 2022

20 december 2022

0

0

0

0

15 februari 2023

16 maart 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het schrijnwerk in de volledige voorgevel in eenzelfde materiaal en kleur te voorzien.

3. De indeling van het schrijnwerk op de tweede verdieping af te stemmen op de achterliggende indeling waarbij er ter hoogte van de scheidingswand een profiel wordt voorzien waarop deze correct kan aansluiten.

4. De klimaatbeheersingstoestellen en de voorzetrolluiken op de eerste verdieping worden uitgesloten van vergunning.

5. De kroonlijst zoals nu aanwezig bij het pand dient na de uitbreiding verplaatst of opnieuw voorzien te worden.

6. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten.

7. Er ligt een groendak en tussen de scheidingswand en de vegetatie is een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.