Terug
Gepubliceerd op 13/03/2023

2023_CBS_01449 - Bestek GAC_2022_02513 - Raamovereenkomst voor het leveren van reinigingsproducten en –materialen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: BZ_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01449 - Bestek GAC_2022_02513 - Raamovereenkomst voor het leveren van reinigingsproducten en –materialen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_01449 - Bestek GAC_2022_02513 - Raamovereenkomst voor het leveren van reinigingsproducten en –materialen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Verschillende entiteiten binnen de groep stad Antwerpen moeten tijdig kunnen beschikken over de nodige (ecologisch verantwoorde) reinigingsproducten en -materialen om hun dagelijkse taken te kunnen uitvoeren en de werking van de dienst te garanderen.

De huidige raamovereenkomst GAC_2019_00941 voor het leveren van reinigingsproducten en -materialen loopt nog tot 30 september 2023. Om de continuïteit te verzekeren, stelt de Gemeenschappelijke Aankoopcentrale voor om voor deze aankopen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Bij de opmaak van dit bestek werden actuele duurzaamheidscriteria opgenomen die het mogelijk maken om ecologisch verantwoord te reinigen.

Argumentatie

De inschrijver toont zijn beroepsbekwaamheid aan door het bezorgen van minimaal 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten (uitgebreide catalogus/gamma van artikelen en grootte en complexiteit van de structuur van de afnemer). De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 900.000 euro per jaar (exclusief btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 30 punten.
  2. Kwaliteit op een totaal van 20 punten.
  3. Dienstverlenging op een totaal van 30 punten
  4. Duurzaamheid, MVO en transport op een totaal van 20 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040108 - Reguliere werking stadsbeheer algemeen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02513 voor "Raamovereenkomst voor het leveren van reinigingsproducten en –materialen" goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van reinigingsproducten en –materialen
  budgetplaats: divers
budgetpositie: 6141
functiegebied: divers
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: divers
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700
met orderbons

Bijlagen

  • 02513_20230227_bestek_schoonmaakproducten.pdf
  • 02513_20230227_Inventaris.xls
  • 02513_20230213_Tabel_duurzaamheid.xlsx
  • 02513_20230223_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf